נדיר: גדולי הדור פנו לנשיא תוניסיה: "תמשיך לשמור על המוסדות היהודים"

משלחת של 'ועידת רבני אירופה' ורבנים מישראל וראשי ארגונים יהודיים ביקרה בסופ"ש בתוניסיה. במרכז הביקור: נמסר המכתב המיוחד של גדולי ישראל שליט"א עבור נשיא המדינה התוניסאית, והדברים התקבלו בצמרת השלטון בהתרגשות רבה 

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הכתבה פורסמה בעיתון 'יתד נאמן', הבוקר

משלחת של 'ועידת רבני אירופה' ורבנים מישראל וראשי ארגונים יהודיים ביקרה בסופ"ש בתוניסיה. הרבנים הוזמנו על ידי ממשלת טוניסיה כדי לחזק את הקהילה היהודית ורבה של תוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן ואת שיתוף הפעולה בין יהודים ומוסלמים למלחמה נגד הטרור של האיסלם הקיצוני והאנטישמיות החוקתית באירופה. הרבנים זכו לקבלת פנים ולאירוח מלכותי ע"י משרד התיירות הטוניסאי. עשרות שוטרי משטרת טוניסיה וכוחות הביטחון אבטחו את המשלחת וכל נסיעה לוותה ביללות צופרים של ניידות המשטרה וכוחות הביטחון וסגירת צירי תנועה בעת מעבר השיירה מבלי לקחת סיכונים. לאיש לא הותר לצאת בגפו ללא ליווי, עקב פעילות של הג'יהאד העולמי ברחבי המדינה.

במרכז הביקור ובמהלך פגישות עם שרי הממשלה והדרגים הגבוהים ביותר, נמסר המכתב המיוחד של מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א עבור נשיא המדינה התוניסאית, והדברים התקבלו בצמרת השלטון בהתרגשות רבה. 

במשלחת שביקרה בתוניס הבירה ובג'רבה השתתפו: נשיא ועידת אבני אירופה הגר"פ גולדשמיט, רב ואב"ד אמסטרדם הולנד הרה"ג רבי אליעזר וולף. רבה של ז'נבה הרה"ג רבי יצחק דיין. רבה של מרסיי צרפת הרה"ג רבי ראובן אוחנה. המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הרה"ג רבי משה לבל. סגן נשיא הועידה ויועצו של רבה של צרפת הרב משה לוין. הרה"ג רבי בנימין ואן דה קמפ מרבני הולנד. הר"ר אברהם אפללו נשיא הקוניסטואר בלוקסנבורג ומראשי ארגון 'חולי"א'. חבר מועצת הפטרונים של הועידה הנגיד מר ברוך ונדר קאמפ. נשיא הקוניסטואר במרסיי הנגיד הר"ר צבי עמר ועורך יתד נאמן הרב ישראל פרידמן ואורחים נוספים מישראל.

בנאום שנשא בפני מאות מוסלמים בכינוס שערך המופתי הראשי של תוניסיה עותמן באטיח' למשלחת רבנים מאירופה וישראל במסגרת סימפוזיון בינלאומי שקיים להתמודדות עם הקיצוניות והטרור באי ג'רבה שבטוניסיה, אמר נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט שליט"א כי 'המוסלמים המתונים הם הפרטנרים שלנו למלחמה בטרור האסלמי, בקיצוניות האלימה, ובאנטישמיות החוקתית באירופה ואנו נלחמים יחד נגד החקיקה האנטי דתית באירופה". מדובר בכנס פוליטי ולא כנס דתי, שנועד לאיחוד הכוחות למלחמה בטרור העולמי.

המכתב ששיגרו גדולי ישראל לנשיא תוניס

 רגעים סוחטי דמעות

את הביקור פתחו הרבנים ב'רובע היהודי הגדול' – 'חארה כבירה' שבאי המאוכלס כולו ביהודים שומרי תורה ומצוות. מהקהילות המופלאות בתבל. רגעים סוחטי דמעות היו בעת ביקור בתלמוד תורה ה'חיידר' המקומי 'אור תורה' בו מתקיימים לימודים רק על טהרת הקודש עפ"י מסורת יהודי ג'רבה מזה אלפי שנים, ללא שום תערובת של למודי חול כלל. הרבנים לא יכלו להסתיר את התפעמותם נוכח ידיעותיהם הנפלאות של התלמידים של תינוקות של בית רבן המשננים את פרשת השבוע בטעמי המקרא כמיטב המסורת ופרקי אבות, שהשיבו לשאלותיהם במשך שעה ארוכה. לאחר מכן עלו לבניין בית הספר לבנות 'כנפי יונה' ההולך ומוקם ע"י הנגיד הר"ר צבי עמר ע"ש אמו ע"ה. הרבנים התושבים והילדים פצחו בריקוד ספונטני תוך שירת; 'בורא עולם בקנין השלם זה הבניין'.

התרגשות רבה חוו הרבנים בביקור ותפילת מנחה בבית הכנסת העתיק 'אל גריבה' שבשכונה. בבית הכנסת העתיק שעל פי מסורת יהודי טוניסיה הוקם ע"י קבוצת כוהנים מבית המקדש, שיסדו יישוב יהודי בג'רבה מיד לאחר חורבן הבית הראשון, קיימת אבן השוכנת במערה מתחת לפני הבנין המיוחסת לגולי ישראל שהביאו אבן מאבני בית המקדש הראשון. הכניסה למערה היא בדלת קטנה מתוך בית הכנסת, לשם ירדו הרבנים כדי לשפוך צקון לחש בעד הקהילה המקומית ובעד כלל ישראל, בעד הכלל ובעד הפרט.

לפני כניסת השבת זכו הרבנים לחזות במחזה מרהיב המיוחד במינו הקיים בג'רבה בלבד מימי התלמוד שבו כל משפחה מביאה את סיר החמין שלה למקום שיוחד לזה ומטמינות את החמין בתנור מיוחד. כחצי שעה לפני כניסת השבת עלה רבה של תוניסיה על גג ביתו ומכריז בתקיעת שופר על בואה של שבת המלכה.

"חיים באחווה עם היהודים"

את השבת עשו הרבנים בג'רבה כאשר במהלך השבת נשאו דרשות ושיעורים מפי הרבנים והתקיימו שעורי תורה. דרשות נרשות נשא הרה,ג חיים ביטאן רבה של ג'רבה ותוניסיה ששבת עם הרבנים. במוצ"ש הגיע לבקר את המשלחת שר הדתות הטוניסאי אחמד הדה'ום שביקש לומר לרבנים כי 'טוניסיה היא מדינה המכבדת את הדתות' וכי 'בני העם הטוניסאי חיים באחווה עם היהודים'.

ביום ראשון יצאו הרבנים לטוניס הבירה וביקרו בבית הכנסת הגדול הפעיל גם כיום בכל ימות השבוע. הכאב היה צוב לראות מקדש ששמם, וממאות מתפללים בבנין הענק נותר קומץ לשמור על הגחלת. עוזרו של הרב סיפר בהתרגשות רבה על בית הכנסת ובית הספר הסמוך שנסגר לדאבון לב, על אוסף ספרי התורה העתיקים שאין מי שישתמש בהם, ועל החיים היהודים בבירת טוניסיה.

אחה"צ עלו הרבנים על ציוניהם של חכמי טוניסיה הטמונים בבית העלמין העתיק 'בורג'ל'. הרבנים קיימו תפילה משותפת על ציוניהם של רבנו רבי ישועה בסיס זצ"ל ועל ציונו של רבנו רבי חי טייב לא מת זצ"ל ורבני טוניסיה זצ"ל נוספים שהועברו מביה"ע הישן, לישועת כלל ישראל והקהילה המקומית.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אם מותר לחפור קברים בישראל, מדוע שבתוניסיה יתנהגו אחרת

מוזר בתכלית המוזרות!
לא ברור מה הקשר ומה הפשר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture