טיסות למדינות אחרות במסגרת העבודה – האם זה מותר על פי ההלכה?

חכמי ההלכה לימדו אותנו רבות בנושאים שונים שהיו נכונים לזמנם. על כולנו להקפיד ללמוד מכך, גם בהשתנות הזמנים. מתוך חוכמת ההלכה, ניתן למעשה להסיק הרבה מסקנות הנכונות לימינו אלה, בהיבטים רבים, לרבות כאלה שברומו של עולם. אפילו שטיסות למדינות אחרות במסגרת העבודה נחשבות לתופעה יחסית חדשה, ניתן לראות מהי דעה של ההלכה בעניין זה.

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

העולם משתנה, דרכון פורטוגלי כמשל

כדי להבין עד כמה שהעולם משתנה ומהר, נספר בכמה מילים על התופעה שנקראת דרכון פורטוגלי למגורשי פורטוגל. ממשלת פורטוגל מעניקה דרכון שכזה ליהודים, אשר הורי הוריהם גורשו מפורטוגל, לפני כ-500 שנה לערך. ניתן להניח במידה גבוהה של וודאות כי חכמי ההלכה לא היו מתירים לקבל דרכון פורטוגלי אם המטרה הינה לעזוב את ישראל לצמיתות. הדברים שונים כאשר מטרת מבקש הדרכון היא לטוס לחו"ל לתקופה קצרה בהרבה. רבים מהפוסקים כיום בהחלט יתירו טיסה למדינה אחרת, אם הדבר נעשה במסגרת העבודה ולתקופה ידועה. כלומר, כאשר יודעים מראש מתי צפויה החזרה לארץ.

טיסות עבודה, היכן הסכנה

כאשר עסקינן ביציאה מעבר לים כפי שראוה חכמי ההלכה של הדורות הקודמים, קיים שוני מהותי לעומת ימינו אלה. בימים עברו, יציאה למדינות אחרות הצריכה הכנות מרובות למסע. מסע מחוץ לגבולות הארץ היה קשה, היו סכנות מרובות. ליסטים ארבו בדרכים, רבים התנכלו ליהודים, בפרט כאלה שהלכו לבדם בדרך. יובן מאליו כי כאשר התפתחה התעופה המודרנית, הפכה הטיסה למדינות אחרות לדבר שהוא כמעט בבחינת שגרה. ניתן להימצא היום בישראל ומחר בספרד. היום בישראל ומחר בארצות הברית. היום בישראל ומחר בסין או ביפן. אין בנסיעה כשלעצמה כל סכנה. על כל פנים, לא סכנה שבפני עצמה תשלול כל יציאה למדינות אחרות. ובכל זאת, יש סכנה מסוימת בטיסות עבודה. נסביר על כך ונבין מתי הסכנה בטלה בשישים.

באם אדם יחידי, צעיר שאיננו בעל משפחה, טס למדינה אחרת במסגרת העבודה ולתקופה ממושכת, הוא עלול לעקור מן הארץ לצמיתות. דבר זה, לא רק שאיננו נאה הוא גם אסור על פי ההלכה. כאשר קיים חשש ממשי לכך, ההלכה תאסור על יציאה מן הארץ. אולם, כאשר אין חשש שטיסה למדינה אחרת תרחיק את הנוסע מן הארץ בגופו ובנפשו, בהחלט מקלים בכך. מצד אחד, ההלכה מכירה בצורך של האדם להתפרנס ולהוציא לחמו בכבוד. מצד שני, מוכר היחס של ההלכה לארצות אחרות כארצות שעשויות לטמא אדם מישראל. בהנחה וטיסה למדינה אחרת הינה לזמן קצוב, בפרט כאשר יש מועד חזרה ארצה וכרטיס טיסה הלוך ושוב, אין בכך פסול של ממש.

חיים בקרב קהילה מישראל

אין ספק כי בחיים יש הרבה מצבים מורכבים. אין מצב אחד דומה לחלוטין למשנהו. ידועה התופעה המודרנית של יהודים, ישראלים, אשר יוצאים בטיסה למדינה אחרת במה שנקרא "רילוקיישן". המדובר בהצבה בחו"ל, לצורך ביצוע תפקיד מקצועי לרוב בכיר, לתקופה די ארוכה. שהות בחו"ל למשך שנים עלולה להעמיד כל אדם בפני פיתויים שונים, אם לא ייזהר ולא יישמר. פוסקים רבים בימינו יעדיפו לשלול מצב כזה מכל וכל. עם זאת, ישנם כאלה שייקלו בעניין זה, בהינתן תנאים מסוימים. למשל, כאשר בזמן השהות בחו"ל מקפידים על אורח החיים הנכון. כאשר חיים בקרב קהילה מישראל, קהילת שומרי תורה ומצוות. אם נרצה לסכם, טיסה למדינה אחרת במסגרת העבודה, לתקופה קצרה – איך בכך קושי מיוחד והנטייה להקל. אם הנסיעה הינה לתקופה ממושכת מאוד, עדיף לנסות להימנע מכך.

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture