אופניים חשמליות – הפתרון הסביבתי

השימוש באופניים חשמליות בישראל מוצא את עצמו תדיר בכותרות, ולא תמיד בנסיבות חיוביות

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

אופניים חשמליות הן לא רק פתרון תחבורתי ראשון במעלה, המסוגל לפרום את פלונטר הפקקים בישראל, ותוך כדי כך "לשחרר" עובדים רבים מהתענוג הגדול שבעומס התנועה.

אופניים חשמליות הן בראש ובראשונה מהפכה סביבתית.

בימים בהם ההערכות מדברות על כך שיש בישראל יותר מ-250,000 אופניים חשמליות, מדובר בירידה בצורך של מאות אלפי כלי רכב מנועיים. היות שאחד הגורמים המסוכנים ביותר בארץ ובעולם לגבי זיהום אוויר הוא כלי רכב, מדובר ללא ספק בבשורה של ממש. בפרט לאור העובדה שאופניים חשמליים, שלא כמו רכב חשמלי או קטנוע חשמלי, זמינים לרוכבים במחירים אטרקטיביים. הם אינם דורשים תחזוקה יקרה, לא כרוכים ברכישת ביטוח בעלות גבוהה, ומספקים מענה למרבית המכשולים של שוק התחבורה בישראל.

נכון, היקף שבילי האופניים בארץ עדיין לא מספק, וברור שישנה ביקורת מוצדקת לגבי אופניים חשמליות. בפרט מבחינה מכירת אופניים חשמליות לצעירים חסרי ניסיון שאינם בקיאים בחוקי התנועה, הרוכבים בחוסר אחריות ומסכנים את המשתמשים בדרך. עם זאת, המספרים מדברים על כך שרוב הרוכבים המתניידים בישראל על גבי אופניים חשמליות הם בחתכי גילאים של בעלי רישיונות נהיגה.

בשנת 2018 פורסם סקר שבוצע על ידי המכון לחקר התחבורה בטכניון, עבור משרד התחבורה, וממנו עולה שכ-53% מרוכבי האופניים החשמליים בישראל הם בגילאי 19-34, וכ-15% מהרוכבים הם בני 35-64. במילים אחרות, כמעט 70% מהישראלים שבוחרים לרכב על אופניים חשמליים הם בוגרים שלרובם יש גם רישיון נהיגה. במילים פשוטות, ישראלים שהיו יכולים בקלות לעלות על רכב, ולזהם את האוויר, אך בחרו בפתרון ירוק בדמות אופניים חשמליות.

אופניים חשמליות בשירות המשרד להגנת הסביבה

המספרים האלה באים לידי ביטוי בשטח, ואין זה פלא שהמשרד הממשלתי הראשון בישראל שרכש אופניים חשמליות לעובדים היה המשרד להגנת הסביבה. בשנת 2014, קצת לפני לידתו של הטרנד ורגע לפני הפריצה הגדולה, המשרד להגנת הסביבה היה הראשון לזהות את הפוטנציאל.

בהודעה לתקשורת שהתפרסמה בעקבות המהלך, המשרד סיפר כי נרכשו ארבעה זוגות של אופניים חשמליות בעלות ממוצע של כ-3,000 שקלים לכל אופניים. מנסח ההודעה הדגיש כי היתרונות הסביבתיים הגלומים בשימוש באופניים חשמליות מבחינת חיסכון בחנייה, צמצום זיהום אוויר, הקלה על פקקים ועומסי תנועה, חיסכון משמעותי בזמן ההגעה ועוד.

שני זוגות אופניים חשמליות הועמדו בזמנו לטובתם של עובדי המטה הראשי במשרד להגנת הסביבה, ויתר הזוגות שימוש עובדי מחוזות בתל אביב, ירושלים וחיפה (לטובת נסיעות בתוך הערים).

לסיכום, מגמה שצריך לעודד

השימוש באופניים חשמליות בישראל מוצא את עצמו תדיר בכותרות, ולא תמיד בנסיבות חיוביות. תאונות דרכים רבות שבהם מעורבות אופניים חשמליות מוצאות עצמן פותחות מהדורות, וכך גם נשמעים לא מעט קולות המבקשים "להוריד" את האופניים החשמליות מהמדרכות (אמנם יש שיפור בשנים האחרונות בשבילי האופניים הייעודיים, אך ההיצע קטן מהביקוש וזאת בלשון המעטה). יש אשר טוענים כי צריך להגדיר אופניים חשמליות כרכב מנועי (בהתאם לפקודת הרכב המנועי), ולחייב את הרוכבים ברכישת ביטוח חובה.

ובכן, למרות שאין ספק שהביקורת צריכה להישמע, וברור כי מדינת ישראל יכולה לפעול עוד על מנת לסייע לרוכבים ולמשתמשים בדרך למצוא את האיזון הנכון, על דבר אחד לא יכול להיות וויכוח. בישראל, שבה אזורי המרכז סובלים מצפיפות אדירה, וזיהום האוויר בשל השימוש בכלי רכב מנועיים הוא איננו מן הנמוכים, את השימוש באופניים חשמליות יש לעודד ולא לדכא. חשוב לזכור כי מכיוון ש-7 מכל 10 רוכבים חשמליים רשאים לפי חוק לנהוג ברכב מנועי, כמעט כל רוכב של אופניים חשמליות הוא בעצם מכונית אחת פחות בדרכים.

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture