קרדיט 123rf

מכינים את הגינה לחג טו בשבט עם חברת 'גיזום פלוס'

.

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

בלי לשים לב וכבר הגענו לטו בשבט. על משמעותו של החג ביהדות אין צורך להכביר במילים אך מה שעשוי להפתיע חלק מקוראי שורות אלה הוא העיתוי של טו בשבט בציון תקופת מעבר של העצים והצמחים מתרדמת החורף אל התחלה חדשה של התעוררות ופריחה.

בין פרי יבש אחד לשני, בעלי הגינות הביתיות שבקוראי שורות אלה כבר מתכוננים להכנת החצר ומעצם העיתוי המושלם של החג, מדובר בזמן מעולה להתחיל ולבצע מגוון פעולות שבבוא האביב יגרמו לחצר שלכם ללבלב באופן מיטבי.

חברת 'גיזום פלוס' פרסמה רשימת פעולות והמלצות שיעשו לגינה שלכם רק טוב. כל ההמלצות מאופיינות בפשטות ויכולות להיות מיושמות באופן מהיר.

גיזום עצים

טו' בשבט הוא זמן מעולה לגזום עצים ממשפחת הנשירים. למי שתוהה מהם עצים נשירים נספר שניתן לחלק את העצים לשתי קבוצות. בראשונה נמצאים כל העצים שמשירים את עליהם לקראת החורף ונכנסים לתרדמת ואילו הקבוצה השנייה כוללת עצים ירוקי עד שאינם נכנסים לתרדמת חורף ואינם משירים את כל עליהם.

גיזום של עצים בחודש פברואר יסייע לעצים נשירים לפרוץ ולצמוח באופן מהיר ובריא בצאתם מתרדמת החורף עם בוא האביב. יש לכם עץ שצריך גיזום? נצלו את ההזדמנות מאחר שמדובר באחת התקופות הטובות בשנה לעשות את זה.

דגשים לגיזום עצים

לפני שגוזמים עצים צריך להבטיח שאכן מדובר בעץ נשיר מפני שהבחנה שגויה עשויה להוביל בכמה מן המקרים לנזק לעץ.

מעבר לכך חשוב לבצע את הגיזום עם בעל מקצוע מנוסה שמחזיק בתעודת גוזם וברישיונות לעבודות גובה והפעלת מנוף. ההבדל בין גוזם מקצועי לבין אדם לא מיומן עם מנוף יכול לבוא לידי ביטוי בנזק לעץ או לסביבה.

נקודה נוספת שצריך לתת עליה את הדעת הוא נושא הביטוח המקצועי של הגוזם. מאחר שמדובר בעבודה עם סיכונים רבים, חשוב לבחור בבעל מקצוע שמחזיק בביטוח מתאים כך שבמקרה של נזק לרכוש או לנפש חלילה, תהיה כתובת לשיפוי ופיצוי.

נטיעת עצים

אחד המאפיינים של חג האילנות הוא נטיעה של עצים ולא בכדי. מדובר בתקופה נפלאה לנטוע זנים רבים של עצים ובחירה ונטיעה דווקא בתקופה זו תסייע להם בהמשך לצמוח באופן בריא ומהיר.

יחד עם זאת חשוב לשמור על מספר כללים בכל הקשור לנטיעת עצים. במידה שהנטיעות נעשות בטבע, חשוב להקפיד על הנחיות הרשות להגנת הטבע.

אם אתם נוטעים עצים ושותלים צמחים בחצר ביתכם, חשוב לבצע בחירה מושכלת של הזנים כך שמעבר לעונת השתילה, חשוב להתאים את המיקום של הצמח לסוג שלו בכל הקשור לרוחות, חשיפה לאור השמש, צריכת מים וכיוצא בזה.

בנטיעת עצים למשפט "סוף מעשה במחשבה תחילה" משמעות גבוהה מהסיבה שצריך לתכנן את מיקום העץ או הצמח כך שיקבלו את התנאים הכי מתאימים מצד אחד אך לא יגרמו לנזקים כשיצמחו בעתיד.

לדוגמה, חשוב שלא לנטוע עצים עם שורשים חזקים או עיליים בקרבת שבילים, מבנים או בורות ביוב מתוך חשש שהשורשים יגרמו לנזקים למבנים או יחדרו אל צינורות הביוב ויסתמו אותם.

זכרו שעץ קטן ועדין למראה כמו פיקוס, יכול מהר מאוד להפוך למטרד מתמשך אם הוא לא ניטע במקום הנכון.

ריסוס עשביה

אחת התופעות הנלוות לחורף הישראלי היא הופעת עשביה ובעוד שסוגים מסויימים של עשבים יתייבשו וייעלמו עם בוא הקיץ, עשבים רבים יכו שורשים, יפגעו במראה הגינה ויגזלו את משאבי הקרקע מהצמחים האחרים שבה.

עשבים הם מהצמחים שמתרבים בקצב הכי מהיר וסביר להניח שכמעט בכל נקודה בגינה יהיו זרעי עשבים עם פוטנציאל נביטה.

אז איך מתמודדים עם האתגר? יש כמה טכניקות לטפל בהופעת עשבים כשהנפוצות והפשוטות הן עקירה של העשבים מן השורש והשנייה היא ריסוס שלהם בחומרים שמונעים את צמיחתם ומייבשים אותם.

אם יש לכם מעט עשבים תוכלו פשוט לעקור אותם אך אם ישנם עשבים רבים כדאי לשקול לרסס אותם בחומר הדברה מתאים.

צלמו את העשבים וגשו למשתלה הקרובה כדי שהיועץ יוכל להתאים לכם את קוטל העשבים המתאים ביותר. כמו כן חשוב שלא לרסס בקרבת צמחיה ועצים אחרים מחשש לפגיעה בהם ולהיעזר באמצעי הגנה מתאימים כדי למנוע הרעלה או פגיעה אחרת שמקורה בחומר ההדברה.

זיבול ודישון הצמחים

טו בשבט הוא זמן טוב לזבל את העצים בתערובת כדוגמת קומפוסט, להחזיר לאדמה את החומרים האורגניים שנשטפו בגשמים ולהכין את העצים לבוא האביב והקיץ.

אם אתם מדשנים את הגינה באופן קבוע חשוב לקחת בחשבון שהצמחים נמצאים בתרדמת ולכן צריך להוריד את כמות הדשן הכללית.

גיזום ורדים? בחודש פברואר זה מעולה

בגינה שלכם יש ורדים? דעו לכם שחודש פברואר הוא זמן טוב מאוד לגיזום של מרבית זני הוורדים.

בגיזום הוורדים חשוב להסיר ענפים יבשים וצפופים בגובה של 40 עד 60 סנטימטרים מהקרקע. פעולת הגיזום תעודד צימוח של הוורדים לאחר כ-50 ימים.

הטיפים שנסקרו יעזרו לכם להכין את הגינה באופן מיטבי לאביב ולקיץ אך יחד עם זאת חשוב להדגיש שהמדריך והטיפים שבו הינם כלליים ואינם מתאימים לכל סוגי העצים והצמחים. המדריך אינו מהווה תחליף להתייעצות עם בעל מקצוע מתאים.

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture