קרדיט 123rf

5 דרכים למניעת סתימות ביוב שחובה להכיר

.

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

הביוב סתום? ריח רע יוצא מהכיור בדירה? סתימות ביוב הן דבר שכיח ומה שמפתיע הוא שלעתים קרובות לא מדובר בצינורות ישנים או בכלל בעיה במערכת הביוב אלא בהתנהגות של הציבור.

חושבים שהצפת ביוב, סתימה או סתם ריח רע מפתח הניקוז הם מכות גורל שאתם חייבים להתמודד איתם? עם קצת יותר מודעות וחשיבה לטווח ארוך, את מרבית הסתימות והבעיות במערכת הביוב אפשר למנוע בקלות.

על פי 'המרכז לשירותי ביובית' למעלה מ-50% מהסתימות והצפות הביוב יכולים להימנע על ידי התנהלות נבונה של הדיירים.

לפניכם 5 דרכים פשוטות שיכולות לעזור לכם למנוע סתימות, ריחות ובעיות אחרות במערכת הביוב שתוכלו ליישם בקלות כבר ברגע זה וליהנות מניקוז תקין של מים ושפכים.

חדירת שורשים לביוב

תופעת השורשים שחודרים אל הביוב היא אחת הבעיות הנפוצות בישראל. שורשים וצינורות ביוב לא הולכים ביחד מהסיבה שברגע שישנה חדירה (אפילו מינימלית) של שורש אל הביוב, הוא יצמח ויתפתח במהרה עד לסתימת הצינור.

מאחורי התופעה עומד עיקרון פשוט שמתבסס על כך שהעצים והצמחים מחפשים כל הזמן מקורות מזון ומים והביוב מספק את שני המקורות ואפילו עושה את זה בהצטיינות הודות לכמות מינרלים ונוזלים גבוהה במיוחד.

מניעת חדירת שורשים תלויה בתכנון נכון של הגינה והצמחים שבה וכל מה שצריך לעשות הוא להימנע מנטיעת עצים וצמחים עם שורשים קשוחים (כדוגמת פיקוסים) בקרבת בורות וצינורות ביוב.

לא לשפוך שמן לכיור (ולא אל האסלה)

שמן הוא אחד הגורמים הנפוצים לסתימות ונזקים במערכת הביוב מאחר שהוא עשוי להצטבר בצינורות ולשנות את הרכבו הכימי לחומר אטום, דמוי בועות סבון לבנות, גדולות ובעיקר כאלה שסותמות את הביוב.

אז מה עושים עם השמן המשומש? פשוט ממתינים שיתקרר לחלוטין ואז אורזים אותו בשקית כפולה וזורקים אל פח האשפה.

החשיבות של הטיפול בשמן משומש כל כך גבוהה עד כדי כך שבעלי עסקים כמו מסעדות אינם רשאים לשפוך את שמן הטיגון אל מערכת הביוב הארצית? יתירה מכך, בכל מסעדה חייבים להתקין מפריד שומנים שאחראי להפרדת השמן מהשפכים שזורמים אל הביוב ואגירתו באופן בטוח.

מעת לעת יש לשאוב את מפריד השומנים ולפנות את השמן שנאגר בו אל אתרי שפכים שהוכשרו לכך על ידי המשרד לאיכות הסביבה.

השלכת מגבונים לאסלה

על פי הערכות, מגבונים שנזרקים אל האסלה גורמים למירב הנזקים למערכת הביוב אבל לא רק ומעבר לסתימות וההצפות, מגבונים נוטים להצטבר גם במכוני טיהור השפכים ולגרום לנזקים כבדים מדי שנה לציוד היקר שמיועד להתמודד עם השפכים הנוזליים ופחות עם כמויות אדירות של מגבונים.

הסיפור של המגבונים הוא אחד המעניינים מפני ששנים מחנכים את הציבור לא להשליך מגבונים בלתי מתכלים אל האסלה אלא להיעזר במגבונים מתכלים שמיועדים לשטיפה באסלה.

הרעיון נכון אך בפועל, גם מגבונים מתכלים עשויים לגרום לסתימות ולכן יש להיעזר בהם במידה הגיונית.

בשורה התחתונה, לעולם אין להשליך לאסלה מגבונים שלא מיועדים לכך ויחד עם זאת צריך לזכור שמגבון נשטף אינו מתפרק גם לאחר חודשים רבים ולכן יש להימנע מהגזמה בשימוש בו.

תשתית לא תואמת

תשתיות ביוב שלא תואמות את כמות הדיירים והצרכים שלהם עשויה להביא לבעיות קשות שהפתרונות שלהם מורכבים ויקרים ובשנים האחרונות מדובר בתופעה שהולכת ומתרחבת.

דמיינו לרגע מערכת ביוב שתוכננה כדי לשרת 8 בתי אב אך עם השנים, השתנו פני הבניין, דירות חולקו ליחידות, דירות הורחבו ובקיצור, נוספו לפתע דיירים נוספים שמערכת הביוב לא תוכננה לשרת.

הדרך הטובה להימנע מתקריות כאלה היא לשדרג את המערכת הביוב בעת הצורך (כמו תמ"א) ולדאוג לתחזוקה נאותה כמו שטיפת קווים תקופתית באמצעות ביובית. מדובר בפעולה זולה ומהירה שיכולה למנוע בעיות מורכבות בעתיד.

שימוש ברשת

שימוש ברשת סינון שעולה כמה שקלים בודדים בכיור המטבח עשויה למנוע ריחות לא נעימים ונזקים באלפי שקלים. על ידי סינון הלכלוך הגס, הרשת מונעת חדירה של גופים וחומרים שיכולים לגרום במשך הזמן לסתימות קשות.

לדוגמה, אורז, פסטה ואפילו גרגרי קפה מתנפחים והופכים לדביקים במגע עם נוזלים ועשויים להצטבר עד ליצירת עיסה שתגרום לסתימה.

שימוש ברשת ימנע חדירה של שאריות מזון אל פתח הכיור וימנע נזקים עתידיים.

מניעת תקלות בביוב – בידיים שלנו

מרבית הסתימות וההצפות נגרמות כתוצאה מהתנהגות לא נכונה או מחוסר ידע וכפי שניתן לראות, באמצעות פעולות פשוטות למדי ומעט חשיבה, אפשר למנוע את מרבית התקלות והבעיות במערכת הביוב.

מה עושים כשיש סתימת ביוב?

סתימת ביוב יכולה לבוא לידי ביטוי בזרימה איטית של הביוב בצינורות ועד לסימה מוחלטת שמובילה להצפה.

הדרך להתמודד עם סתימות תלויה בגורם כך שאם לדוגמה הסתימה נגרמה מהצטברות מגבונים או שומן, ניתן לפתוח אותה באמצעות ביובית עם סילון מים חזק שיוצא מצינור שמוחדר אל מערכת הביוב.

מצד שני, אם מדובר בבעיה מורכבת שנגרמה כתוצאה מחדירת שורשים או צינורות ישנים, יש להתאים את הפתרון באמצעות מיפוי המערכת והתאמת הטיפול לתקלה.

לא משנה מה הגורם, כל עוד מדובר בתקלה בצינורות הביוב, הדרך המומלצת לפתור אותה מצויה ברכב ביובית המכיל מגוון רחב של פתרונות לכל סוגי התרחישים.

כמה עולה לפתוח סתימת ביוב?

המחיר של פתיחת סתימת ביוב מתחיל ב-500 ₪ אך חשוב לזכור שהוא תלוי בהיקף העבודה ומהות הנזק וככל שידרש זמן רב יותר לפתרון וככל שהוא יהיה מורכב יותר, המחיר עשוי לעלות בעשרות אחוזים.

נתקלתם בסתימה או הצפה? בהנחה שהמצב מאפשר זאת, מומלץ להזמין ביובית בשעות הפעילות הרגילות מהסיבה שהזמנת ביובית בשעות הלילה או בסופי שבוע תייקר את המחיר במאות אחוזים ובכל אופן, כפי שבוודאי הבנתם, כשזה מגיע לתקלות בביוב, הדרך הכי טובה היא פשוט למנוע אותן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture