צילום: freepik

אילו דברים חשוב לשים לב אליהם כשבוחרים קרן פנסיה?

.

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

קרן פנסיה היא אחד ממוצרי החיסכון השכיחים בתחום החיסכון ארוך הטווח יחד עם קופת גמל וביטוח מנהלים. קרנה של קרן הפנסיה עלה מאז שנת 2008 עת נחקק חוק פנסיית החובה, המחייב כל מעסיק ועובד עצמאי לחסוך באחד ממוצרי החיסכון ארוכי הטווח. החל מ-2019 הוגדרו מספר קרנות פנסיה ברירת מחדל, שבהיעדר החלטה של עובד שכיר, כספי הפנסיה שלו יופקדו לאחת מקרנות אלה. כבכל מוצר פיננסי גם לקרן פנסיה מאפיינים ייחודים משלה, כך שנדרש לשים לב למספר סוגיות עם ההצטרפות לקרן הפנסיה.

דמי הניהול

דמי הניהול הינם תשלום משוקלל ברמה השנתית הנגבה מהחיסכון הצבור של החוסך עבור הגוף המנהל את החיסכון. על אף שבמבט חטוף גובה דמי הניהול באחוזים עשוי להיראות זניח, בחיסכון ארוך טווח לדמי הניהול השפעה מהותית על ההון הנצבר. לשם המחשה עלות ניהול שנתית של 1% תקטין ברבע את החיסכון לאורך 25 שנים.

בקרן פנסיה קיימות שתי עלויות ניהול מרכזיות: דמי ניהול מהפקדה ודמי ניהול מצבירה. חשוב לשים לב כי ככל שהצבירה קטנה, כך עלות דמי הניהול מהצבירה זניחה גם היא. בהתאמה, ככל שההפקדה החודשית גבוהה כך לדמי הניהול מן ההפקדה תהיה משמעות גדולה ביותר בהיבט התשלום עבור הניהול. לכן, בהתאם לנתוני החיסכון, קרי גובה ההפקדה הנוכחי וסכום הכסף הצבור, ניתן לאזן לעתים בין העלויות המוצעות בקרנות הפנסיה השונות.

מסלול ההשקעה

בעת הצטרפות לקרן פנסיה ובהיעדר הגדרה מצד החוסך, בכל הקרנות מוגדר מסלול השקעה ברירת מחדל. מסלול זה אינו מתאים בהכרח לפרופיל החוסך. את מסלול ההשקעה נדרש לקבוע בהתאם לנתוני החוסך ולשנות אותו במהלך תקופת החיסכון עם שינוי בתנאים כגון: גיל החוסך, נכסים אחרים שברשותו של החוסך, גיל פרישה חזוי ואופק תעסוקתי, סבילות לסיכון ועוד.

מרכיב הביטוח בקרן הפנסיה

לצד מרכיב החיסכון בקרנות הפנסיה קיים גם מרכיב ביטוח. מרכיב זה מספק ביטוח במקרה של פטירה (ביטוח שארים) ובמקרה של נכות (ביטוח אובדן כושר עבודה). בדומה למסלול ההשקעה גם במרכיב הביטוח מסלולים שונים. נדרש לוודא כי מסלול ברירת המחדל אכן מתאים לחוסך. ברוב המקרים ברירת המחדל באשר לביטוח השארים כוללת כיסוי של 60% ו-40% מהקצבה עבור בן הזוג והילדים בהתאמה. כמו גם קצבת נכות בשיעור של 75% מהשכר המבוטח של החוסך.

חשוב לזכור כי עלות הביטוח מצטרפת לעלות הניהול של החיסכון, וככל שכיסוי הביטוח רחב יותר כך נגבה עבורו תשלום גבוה יותר אשר יקטין את החיסכון הפוטנציאלי לאורך שנים. בהתאם לכך על החוסך להתחשב במצבו הכלכלי, מצבו הרפואי ומצבו המשפחתי בעת בחירת מסלול הביטוח שבקרן הפנסיה. את גובה כיסוי הביטוח ניתן לשנות במהלך החיסכון אך לא ניתן לוותר עליו. חריג לכך הוא אך ורק במידה והחוסך אינו נשוי וחסר ילדים אזי ניתן לחתום באופן תקופתי על וויתור ביטוח השארים בלבד.

סיכום

קרן הפנסיה הינה מוצר חיסכון בעל חשיבות רבה שכן היא תהווה ברוב המקרים את ההכנסה העיקרית לאחר גיל הפרישה. בעקבות כך חשוב להכיר את המאפיינים והאפשרויות שבקרן ולשים לב בעיקר לדמי הניהול, מסלול ההשקעה ולמרכיב הביטוח, כך שיתאימו לפרופיל החוסך ולחיסכון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture