אוהבים תרבות? תעשו מזה מקצוע

.

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

התעשייה הגדולה ביותר בעולם המערבי היא תעשיית התרבות, והיא גם הגדלה בקצב המהיר ביותר. ההתפתחויות הטכנולוגיות משאירות לנו זמן פנוי – יותר מבכל תקופה אחרת בעבר. בזמן הזה אנחנו צורכים תרבות: הולכים לסרטים, להופעות מוסיקה, תיאטרון, אמנות; נוסעים לפסטיבלים, קוראים (וכותבים) רשימות והגיגים ברשת, יוצאים לבלות בחוץ, וגם מעבירים את הזמן בבית.

מילת המפתח שקשורה לכל ההיבטים האלו היא "תוכן". תעשיית התרבות ממוקדת במושג הזה: היא שואלת ללא הרף כיצד אפשר לספק לקהל היעד תוכן משמעותי, מושך תשומת לב, מזמין ויוצא דופן?

כל הקריירות בעולמות התרבות קשורות ביצירת תוכן ובקידום שלו: מפיקים ראשיים ומפיקים בפועל, מנהלים אמנותיים, יזמי תרבות, מקדמי מכירות ויחצנים,  תקציבאים ומנהלי שיווק, עיתונאים, מבקרים ועורכי אתרים, ועוד ועוד. כל אלו מעצבים ומשפיעים על התרבות שלנו, בתעשייה דינמית, יצירתית ורוויה באפשרויות תעסוקה.

מה הפרופיל שנדרש בשוק התעסוקה כדי לנהל תוכן? הדרישה היא לא רק ל"ביצועיסטים", וגם לא רק ל"אקדמאיים". למען האמת, הפרופיל של מובילי התרבות צריך לשלב בין השניים.

אם אתה מעוניינת להיות כתב/ת באתר תוכן ישראלי שעוסק בתרבות, זה לא מספיק לדעת לכתוב. את/ה צריכה להבין הקשרים תרבותיים, חברתיים ופוליטיים. כדי לבקר סרט, תכנית טלוויזיה  או הופעה, עליך להבין את השדה התרבותי ולהגיב לו, מתוך הבנה רחבה שלו. אם לדוגמה, עיתונאית תרבות כותבת על סדרת הריאליטי של משפחת קרדשיאן, הביקורת תהיה משמעותית רק אם היא תכיר סוגיות הקשורות בסלבריטאות בעידן העכשווי, בגלובליזציה ובאופייה העכשווי של התרבות הפופולרית.

ואם אתה מעוניין להיות מפיק ראשי של אירועי תרבות, עליך לדעת לנהל תיק פרויקט, לגייס משאבים ולהוביל צוות. אבל אתה צריך גם להיות יזם שמבין את קהל היעד שלך ומזהה קהלי יעד חדשים ולפתוח הזדמנויות חדשות, שלא רק "יעבירו את הזמן" – אלא גם יספקו חוויה, משמעות קהילתית ואישית ועניין בעבורם.

זה האתגר שעומד מול צעירים וצעירות שמשתלבים בעולמות התוכן התרבותיים. הם צריכים להיות "בין תחומיים", כלומר לשלוט גם בכלים הפרקטיים והמעשיים, אבל גם להיות אנשים חושבים, בעלי אג'נדה ויצירתיים, שמכירים את התרבות הישראלית ויודעים לזהות את הכוחות החברתיים, הפוליטיים והרגשיים שמניעים אותה.

בתי ספר למנהל עסקים מציעים צד אחד של המשוואה, ומחלקות בלימודי הרוח מציעות את הצד השני. אולם יש מחלקה אקדמית יחידה בישראל, שמציעה את השילוב בין השניים: המחלקה לתרבות, יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר.

מטרתה של המחלקה היא להכשיר את מנהלי התוכן של המחר, ולהוביל את התרבות בישראל. שותפים בה אנשים מרכזיים בתעשיות התרבות: מפיקים, יזמים, עיתונאים ויוצרים, אנשי שיווק ומנהלים אמנותיים, יחד עם חוקרים אקדמיים שמלמדים "לימודי תרבות" – שילוב בין תחומי של מדעי הרוח והחברה, כמו סוציולוגיה, פסיכולוגיה, פילוסופיה, היסטוריה, אמנות ומדעי המדינה.

ביחד, הם מאפשרים לסטודנטים לרכוש השכלה רחבה, יכולת פרשנית וביקורתית ומחשבה חברתית – וגם להצטייד בניסיון, בכלים ובקשרים כדי להשתלב בתפקידי מפתח בשוק העבודה, באחד משני המסלולים: ניהול תרבות, או כתיבה ועריכה.

הסטודנטים מתנסים במהלך לימודיהם בעולם המעשי. הם רוכשים ניסיון מעשי לקורות החיים שלהם, וגם קשרים נחוצים בתעשייה. הם עוברים סטאז' במוסדות תרבות כמו מרכז סוזן דלל, עיתון עכבר העיר, עונת התרבות בירושלים ועוד. הם מנהלים פרויקטים מעשיים, כמו ניהול, הפקה ושיווק של פסטיבל התרבות "מדרום"; ניהול אירועי תרבות במועדונים, מוזיאונים, במות מופע ומרכזי תרבות; עריכה וכתיבה של ביקורות, סקירות וראיונות באתר התרבות "מעמול" באינטרנט ובכתבי עת מודפסים. בנוסף, המחלקה מפעילה מרכז השמה פרטי: בוגרי התכנית מקבלים הצעות עבודה לפני כולם, ממוסדות ומגופי תרבות, שמעוניינים בשילוב היכולות הייחודי שלהם.

קריירה משפיעה בתחומי התרבות אינה מתאימה לכל אחד. היא מתאימה לאנשים חושבים, יצירתיים, בעלי דעות. כאלו שלא מוכנים להסתפק בסיסמאות ורוצים לשנות ולהוביל את התרבות הישראלית. היא מתאימה לאנשים שאוהבים לחשוב מחוץ לקופסה, להשפיע; להגיע לרעיונות ולהשקיע כדי להוציא אותם לפועל. אם זה מה שמתאר אתכם ומניע אתכם – תעשיית התרבות קוראת לכם. והדרך לשם עוברת במחלקה לתרבות, יצירה והפקה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture