חיל הנחתים של ארה"ב

הזווית הכלכלית: כמה השקיעה ארה"ב באפגניסטן ומה השווי של הטליבאן?

הנסיגה החפוזה של המעצמה מהאזור המסוכסך וההשתלטות המידית של הטאליבן, הובילה לביקורת נוקבת על הממשל האמריקאי, אך לפחות מהזווית הכלכלית ניתן להבין את הצעד • וגם: כך הפך טאליבן לאחד מארגוני הטרור העשירים בעולם

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

קחו את כל הכסף של ג'ף בזוס, אילון מאסק, ביל גייטס ושל עוד שלושים המיליארדרים ביותר המתגוררים בארה"ב, שימו את כל ההון שלהם בקופה אחת – ועדיין לא תגיעו לסכום הדמיוני שהשקיעה המעצמה הגדולה בעולם באפגניסטן.

כאשר בודקים את הזווית הכלכלית, ניתן להבין מדוע החליטה ארצות הברית לצאת מאפגניסטן, למרות שצורת היציאה החפוזה הביאה לכך שכל ההשקעה ירדה לטמיון, ועל כך נסובה עיקר הביקורת כלפי הנשיא ג'ו ביידן.

במספרים מוחלטים, לפי ניתוח מיוחד המתפרסם במגזין הכלכלי 'פורבס' על פי הערכה שבוצעה באוניברסיטת בראון, ב-20 השנים שחלפו מאז ה-11 בספטמבר 2001, הוציאה ארה"ב יותר מ-2 טריליון דולר על המלחמה באפגניסטן.

רק כדי להבין את המספרים המטורפים: מדובר בסכום של 300 מיליון דולר ביום, בכל יום, במשך שני עשורים. בחלוקה אחרת, מדובר ב-50 אלף דולר עבור כל אחד מ-40 מיליון אזרחי אפגניסטן.

המספרים הללו כוללים 800 מיליארד דולר שהוקצו באופן ישיר ללחימה ו-85 מיליארד לאימון הצבא האפגני שנמלט על נפשו. משלמי המיסים האמריקאים העניקו לחיילים האפגנים משכורות בהיקף של 750 מיליון דולר בשנה. כשמחשבים את כל אלה יחד (כפי שעשו באוניברסיטת בראון), מגיעים למחיר המלחמה הכולל שעומד על לא פחות מ-2.26 טריליון דולר.

ולא מדובר רק בכסף. 2,500 חיילים אמריקאים נפלו באפגניסטן וקרוב ל-4,000 אזרחים אמריקאים נהרגו. וזה כעין וכאפס לעומת המחיר ששילמו האפגנים: 69 אלף איש מכוחות הביטחון האפגנים נהרגו, 47 אלף אזרחים ויותר מ-51 אלף לוחמים מכוחות האופוזיציה. עלות הטיפול ב-20 אלף הפצועים האמריקאים שנפגעו באפגניסטן עומדת על 300 מיליארד דולר והצפי הוא להוצאה של עוד כחצי טריליון דולר בעתיד.

וזה עוד לא הסוף. המימון למלחמה הושג באמצעות כסף שלוותה ממשלת ארה”ב. באוניברסיטת בראון מעריכים כי ריבית בסכום של למעלה מ-500 מיליארד דולר כבר שולמה ועד 2050 עלות הריבית בלבד יכולה להגיע ל-6.5 טריליון דולר. זה אומר 20 אלף דולר לכל אזרח אמריקאי.

השווי העצום של ארגון הטרור האפגני

ניתוח נוסף המתפרסם אף הוא ב'פורבס', מעלה כי עיקר הכנסותיו של הטליבאן כיום, נובעות מייצר וסחר בחומרים מסוכנים – אלו מסתכמות על פי ההערכות בכחצי מיליארד דולר בשנה. בנוסף, ניצול משאבי הטבע במחוזות הנתונים תחת שליטתו, עבור כרייה פיראטית של מחצבים כמו נחושת וברזל, משלשלים לקופתו עוד מאות מיליוני דולרים בשנה, כשעל פי דו"ח האו"ם אשר פורסם לאחרונה הסתכמו הכנסות אלו בכ-460 מיליון דולר.

גביית דמי כופר בתמורה לשחרור בני ערובה וגביית מסים בשטחים בהם הוא שולט, מניבים לארגון הטרור עוד כ-160 מיליוני דולרים בשנה. בנוסף לאלו זוכה עדיין הארגון הפשטוני לתמיכה כספית מפקיסטן השכנה, ומהאכולוסייה הפשטונית שם, המונה נכון להיום כ-44 מיליון איש. כל אלו, הפכו את הטליבאן לאחד מארגוני הטרור העשירים בעולם.

מקורות המימון האדירים שבנה ארגון הטאליבן בתחכום רב במשך שנים, העניקו לו תמיכה רחבה ורשת ביטחון עצמאית וכמעט בלתי מוגבלת להגשמת חזונו הפוליטי המתממש לנגד עינינו בימים אלה – הפלת השלטון הנוכחי והשתלטות מחודשת על אפגניסטן כולה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture