פ. חובב לועג ליחצן החרדי ותוהה: מה קרה לשבועונים 'הכשרים'?

בטורו המעולה, פ. חובב כותב מכתב ל"בעל דבר" ומתלונן על כך שהוא מעליב אותנו • וגם: האם נפלה טעות בסוף הטור או שהפרסום היה מכוון? חובה לקרוא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

בגלל דחיפות העניין, הרשה לי בבקשה מיודענו ה'בעל-דבר', לדלג על מילות הנימוסין המקובלות בדרך כלל בפתחן של פניות מעין אלו ולגשת ישר לעניין.

ובכן, נודה על האמת, היחסים בינינו מעולם לא היו תקינים. הם גם לא היו אמורים להיות כאלו. אתה האויב הגדול שלנו ואנחנו משתדלים להתייחס אליך בהתאם.

יחד עם זאת, למרות מאמציך הבלתי נלאים להזיק לנו ולהפריע לנו במילוי ייעודנו בחיים, אנחנו מבינים אותך. בסך הכול אתה משתדל למלא את חובתך. ככל שאתה פוגע ומזיק לנו יותר, כך, מבחינתך, אתה מבצע כראוי את תפקידך וייעודך. כי לכך נוצרת.

אבל עם כל ההבנה, השבוע הגזמת. פגעת בנו בצורה לא הוגנת.

ציור יוני יחצן חרדי בשירות צהל

סוד גלוי הוא מיודענו ה'בעל דבר', כי המשימה החשובה ביותר שאתה עסוק בה בשנים האחרונות היא לפתות אותנו לנטוש את בית המדרש. מי כמוך יודע, כי אם רק תצליח במשימה הזו, חלילה, הדרך להמשיך הלאה במילוי משימותיך, תהיה סלולה וקלה.

איזה תחבולות לא עשית כדי להשיג את היעד החשוב הזה? בהתחלה התנהגת ממש בנימוס. בלי אלימות, בלי הפחדות ואפילו בלי השפלות. ישבת בשקט והמתנת לראות איך המוני תלמידי הישיבות נוטשים את לימודם כדי ליהנות מ'שנת הסתגלות', אותה הצעת לכל בחור ישיבה צעיר שיהיה מעוניין לעזוב את הישיבה בלי להתחייב מיידית בגיוס מלא. למה להתאמץ יותר מידי? אמרת לעצמך, נפטור אותם מגיוס לצבא והם כבר יברחו מהישיבות בהמוניהם מרצונם החופשי.

אבל לאכזבתך, זה לא הלך. מלבד כמה בחורים שממילא לא שקדו על תלמודם יותר מידי בדביקות בלשון המעטה, כל לומדי התורה בטהרתה לא נפלו במלכודת והמשיכו ללמוד בהתמדה ללא שינוי.

בשלב שני ניסית לתקוף את עולם התורה דרך הכבדת העול הכספי על הישיבות. שיתפת פעולה עם פקידונים ממשלתיים שותפיך לדעה, כדי לדרבן אותם להמציא קריטריונים מיוחדים, שיקשו על מוסדות התורה לזכות בתמיכות הממשלתיות המקובלות בשאר מוסדות החינוך בישראל. אם נסגור לראשי הישיבות את הברזים, אמרת לעצמך, הם יהיו חייבים לחפש לעצמם עיסוקים אחרים.

אבל גם זה לא הלך. אלא מה. התקציבים הלכו והתמעטו מחודש לחודש, ואפילו בחור אחד לא איבד את מקומו הראוי בעולם התורה.

במקביל, ניסית לעשות תרגיל פיננסי מכוער בן שני שלבים מיוחד לאברכים. בשלב הראשון העלית את קצבאות הילדים בצורה דרסטית ובשלב שני הורדת אותן בבת אחת, כדי שלא יוכלו לעמוד בתנאי מצוקה קשים שלא הורגלו אליהם, ויחפשו להם מקורות פרנסה מחוץ לכוללים.

וכמובן, גם זה לא הצליח לך. האברכים העדיפו להסתגל במהירות לחיי מחסור ועוני, ובלבד שלא יאלצו להיפרד מלימודם.

ניסית גם לפגוע בעולם התורה באמצעות הטכנולוגיות החדשות. עם הניסיון הזה, אמרת לעצמך, יהיה להם קשה מאוד להתמודד. הם ייחשפו לכאלו תכנים ארסיים, שהם יפלו לידיך כפרי בשל.

אבל גדולי התורה התגייסו בכל כוחם לעצירת המתקפה והזהירו את כולם מפני פגיעתה הרעה של הטכנולוגיה המסוכנת. מלבד כמה אנשי שוליים חרדיים שהטכנולוגיה המסוכנת הצליחה ללכוד ברשתה, היהדות החרדית, רובה-ככולה, קיבלה על עצמה את הגדרים שקבעו גדולי התורה כתריס מפני הפורענות.

כשראית שגם זה לא הולך לך, החלטת לעלות מדרגה ולהפעיל לחץ על החינוך החרדי, כדי שיפנו זמן מלימוד התורה ל'לימודי ליבה'. אם רק אצליח לשים יד על תוכנית הלימודים שלהם, אמרת לעצמך, כבר יהיה לי יותר קל לחשוף אותם לעולם שמחוץ לעולם התורה. הם ישתלבו בצבא, במקומות העבודה, באקדמיה, בחיי החברה בישראל – ובסופו של דבר יצטרפו לחרדים החדשים שכבר התחילו בתהליך.

במקביל, פתחת גם במסע הסתה ארסי במיוחד, שמטרתו לשכנע את האספסוף הישראלי, כי כל הקושי שלהם להתמודד עם יוקר המחייה נובע מזה, שהם כביכול מפרנסים את החרדים. הצפת את התקשורת ב'ידוענים' שהגיעו בזה אחר זה להסביר להמונים כמה חשוב להם להיפטר מהעול החרדי שהם נושאים על גבם. נשיא המדינה; ראש המוסד לשעבר; רמטכ"ל לשעבר; שופט עליון לשעבר; הרב אמסלם לשעבר; נגיד בנק ישראל; ראשי 'קדימה' בעבר ובהווה, חוץ מאריק שרון – כולם תרמו את חלקם למסע ההסתה המאורגן, שעדיין לא הסתיים.

ועם כל זאת, מיודענו ה'בעל דבר' חשוב שתדע, כי אין לנו תלונות עליך. אנחנו יודעים שאתה עושה בנאמנות ובחריצות את המוטל עליך. אין לך ברירה אחרת, זהו תפקידך.

אבל מה פשר השידוך הזה שסידרת לנו עם היחצן החרדי הזה מה-שמו? מה חשבת, שהפציינט הזה יצליח לשכנע אותנו לעזוב את הכוללים? לא, באמת, מה חשבת? למה אתה מעליב אותנו ככה? בושה וחרפה.

יש לך עניין שיתרום משהו לצבא? בבקשה, שלח אותו להחליף את הרב הצבאי הראשי. יש לך הכרת הטוב אליו על כל העזרה שהוא הגיש לך במגוון עיסוקיו? תסדר לו פרנסה בכבוד, למה לא. אבל למה להעליב אותנו? עם כל ההבנה למשימה הקשה המוטלת עליך, תפקידך להפריע לנו לעשות את תפקידנו, לא להשפיל אותנו.

 •

למעמד שלו' וברכה, הטור השבוע קצת קצר מתמיד, בגלל שהחלטתי להוריד קטע עצבני שכתבתי על שתיקת העיתונים החרדיים הכשרים בעניין שערוריית היחצן, בתקווה שהם עוד יתעשתו ויגיבו. בבקשה תרווח שלא ירגישו.

תודה רבה, פ.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בנוגע להערה בסוף הטור,
הרב וורצל – עם כל הכבוד הראוי, לא חוזרים על בדיחה פעמיים וק"ו לא שלוש פעמים ויותר..

.

לפי עניות דעתי ההערה בסוף הטור היא המסר הכי חשוב של המאמר. באמת תמוהה למה המוד'יע שותק הרי ההתנהגות הזאת של היחצנים פוגעת גם באגודת ישראל

הפעם מוצלח

רק לי אין מושג מה עשה היחצ"ן? ומי זה היחצ"ן?

לצערי הוא [היחצ"ן] נראה כצודק כי מה לעשות ובמקום לשמוע את האמת שאנחנו לא מתכננים להתגייס בכל מחיר ובכל אופן בגלל שאנחנו פשוט לא מאמינים במדינה בגרוש !
שומעים אותנו כל הזמן מתגוננים ש"תורתו אומנתו" א ש"יש לו בעיות נפשיות" וכו' ואנחנו מכבדים כל אחד וכו' וזה לא כולם רק כמה קיצונים סיקריקים וכו' בו בזמן שבהרבה עניינים
תפסיקו להתרפס ולפחד לומר את האמת ואח"כ תטפלו ביחצני"ם למיניהם…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture