"עד ארבעים שנה" • הרב דיכובסקי נפרד ממוסד בתי הדין הרבניים

במעמד הרבנים הראשיים ועשרות דיינים, נפרד הרב שלמה דיכובסקי באירוע מרגש ממערכת בתי הדין הרבניים לאחר כ 40 שנה כדיין וכמנהל • בסיום האירוע אף הושק ספרו האחרון של הרב דיכובסקי: "לב שומע לשלמה". "תמיד האמנתי שלדיין צריך להיות לב שומע" אמר הרב

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הרב דיכובסקי 5

ביום חמישי האחרון (23.10, כ"ט תשרי), נערך בהיכל הרבנות הראשית בירושלים אירוע פרידה מהרב שלמה דיכובסקי, מנהל בתי הדין הרבניים. הרב דיכובסקי כיהן במשך 33 שנים כדיין בבתי הדין באשדוד, בתל אביב, ובבית הדין הרבני הגדול (ובמשך תקופה קצרה אף עם מרן הרב עובדיה יוסף), ושימש גם כראש מערך הבחינות לדיינות וכחבר הוועדה למינוי דיינים. במהלך כהונתו בבית הדין הרבני הגדול בלטה עמדתו המקורית בזכות מציאת פתרון הלכתי לסוגיית העגונות ומסורבות הגט, וליחס המורכב שבין מערכת המשפט העברית והכללית. מאות המאמרים ופסקי הדין שיצאו מתחת ידו הפכו במהלך השנים להלכות המנחות הן את בתי הדין הרבניים והן את בתי המשפט. באירוע גם ציינו הרב, משפחתו ומוקיריו, סיום כהונה של 4 שנים כמנהל בית הדין הרבניים.

בפתיחת הערב התכבד הראשון לציון, הרב יצחק יוסף: "הרב דיכובסקי זכה לשבת בבית הדין הגדול עם מרן אבא זצ"ל, אולי היחיד שזכה ועודנו עמנו בין החיים, והוא גם חריף וגם בקיא בתורה, בחינת סיני ועוקר הרים. דיינים משתמשים ועוד ישתמשו בספריו הנפלאים אשר יש בהם תרומה גדולה לעם ישראל". הרב דוד לאו, הרב הראשי לישראל, סיפר שדמותו של הרב דיכובסקי זכורה לו לטובה ולגדולה מילדות בבית אביו, וכך המשיך והפליג בשבחו: "לרב דיכובסקי יש רגישות מיוחדת לאנשים, ולא לחינם קרא לספרו האחרון: "לב שומע לשלמה". ציבור הדיינים מאוד יקר לליבו, ובטוחני שנמשיך ליהנות מתרומתו".

הרב דיכובסקי 6

שרת המשפטים, ציפי לבני, לה היכרות רבת שנים עם הרב דיכובסקי ופועלו, אף ספקה סיפור פיקנטי ומפתיע: "בפעם הקודמת שכיהנתי כשרת המשפטים הצעתי לרב דיכובסקי לכהן כשופט בבית המשפט העליון כי חשתי שהציבור הישראלי נקרע בין שתי הערכאות העליונות- בית המשפט העליון ובית הדין הרבני הגדול, ולרב הייתה יכולת לגשר על כך. נעם הליכותיו של הרב דיכובסקי ידועות ומפורסמות, וחבל שאי אפשר לשכפל אנשים כמותו". לבסוף, הרב אלי בן דהאן, סגן שר הדתות, אותו הרב דיכובסקי ירש בתפקידו האחרון, חתם בהלצה את איחולי המברכים: "אני רוצה שהרב דיכובסקי ידע שיש חיים אחרי התפקיד ממנו הוא פורש היום. הנה, תראו אותי.."

לפני פיזור עלה לדבר הרב דיכובסקי ואמר ברגש: "כל חיי סברתי שלדיין או שופט מוכרח להיות לב, בניגוד לרבים בתחום זה שקידשו אך ורק את השכל. ולפיכך פעלתי וחינכתי ופסקתי. יש לכך גם מקורות בתורה, בין היתר בתפילתו של שלמה המלך: "ונתת לעבדך לב שומע לשפוט את עמך, להבדיל בין טוב לרע". אני רוצה להודות לכל האנשים שעובדים ושעבדו עמי בבתי הדין. היו בינינו לא מעט מחלוקות, אך הן אף פעם לא היו אישיות".

בסיום האירוע אף הושק ספרו האחרון של הרב דיכובסקי: "לב שומע לשלמה", וחולק לאורחים הרבים. הספר מחולק לשני כרכים, ואוצר בתוכו פסקי דין ומאמרים רבים של הרב, בענייני הלכה, דין, ומשפט. בדבריו, כאמור, הסביר את הרב את סיבת נתינת שם זה דווקא לספרו החדש, והפליג בחשיבות ההקשבה האמיתית ושמיעת הלב, שדיין צריך לאמץ בכל עת שיושב בדין ואנשים ממתינים ביראה למוצא פיו, ולצדק אמיתי. לבקשתו של הרב, את הספר ערך בנו, הרב יעקב דיכובסקי.

צילום: משה חיים כץ

הרב דיכובסקי 1

הרב דיכובסקי 2

הרב דיכובסקי 3

הרב דיכובסקי 4

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture