אמנון דה-הרטוך: "התדמית לפיה 'החרדים סוחטים יותר' היא עובדה לא נכונה"

"אם מישהו יאשים אתכם בסחטנות, הזמינו אותי, והמצב יירגע" אמר דה הרטוך שבעבר נחשב לאויב העמותות החרדיות, וכיום עובד למען השגת תקציבים לעמותות • הדברים הושמעו ביום עיון ראשון מסוגו למנהלי העמותות החרדיות שנערך ע"י משרד "רודניק, וורצל ושות' - רואי חשבון" ובמהלכו הוצבה הקריאה להקמת "הסתדרות העמותות" שתייצג את בעיותיהן וזכויותיהן מול הרשויות הציבוריות • "רבים ממוסדות התורה, החינוך, החסד והבריאות – ממלאים, למעשה, את חובת המדינה כלפי אזרחיה"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מאות מנהלי עמותות חרדיות, יושבי ראש, חברי ועד, גזברים ומבקרים, נטלו חלק ביום עיון ארצי וראשון מסוגו במגזר החרדי, שנערך ביוזמת ובהפקת משרד "רודניק, וורצל ושות' – רואי חשבון", ואשר עסק בהערכות המנהלית של העמותות לקראת שנת התקציב 2015; בהכרת תיקוני חקיקה חדשים; בהתמודדות מול ביקורות עומק של רשם העמותות והחשב הכללי, ובעוד שורה ארוכה של נושאים העומדים על סדר-יומם של מנהלי העמותות, המוצאים עצמם לא אחת נבוכים מול הררי בירוקרטיה, ההולכים ומוגבהים.

בכנס המקצועי, שנערך במלון רמדה בירושלים, ואשר ריכז אליו נציגי עמותות, גדולות ומובילות, מהלוז שבשדרת היהדות התורתית באר"י, דיברו אנשי מקצוע מהשורה הראשונה ואישי ציבור ומינהל, אשר האצילו מניסיונם וציידו את המנהלים בעצות ובטיפים. מנחה יום העיון, ר' אבי בלומנטל, הודה לבנק פאג"י על החסות האדיבה שפרסו על הכינוס.

הגאון רבי יוסף אפרתי שליט"א, ראש ביהמ"ד להלכה בהתיישבות "אמונת איש", שהיה ראשון הדוברים, קרא למאות המנהלים לנקוט במשנה זהירות ואחריות בניהול עמותותיהם, ובכך לקדש שם שמים: " לצערנו, מחשבת השנאה שכל מוסד חרדי הוא גנב, חדרה לכל שכבות הציבור והממשל. אנו נמצאים בגלות, ומכיוון שכך, עלינו להצטייד בכלים הנכונים להתמודדות בגלות. ראשית, להפנים את המציאות, ללמוד את החוקים ואת הדרישות. ובעיקר לקיים מה שיעקב אבינו דרש מבניו "למה תתראו". הוא הוסיף בסיום: "איני רוצה להרבות בשבחה ובפרסומה של האכסניה, משרד רו"ח "רודניק וורצל", כי אז ביהמ"ד להלכה בהתיישבות, המנוהל שם, עלול עקב כך, לקבל שירות, באיחור מעט…"

כנס מנהלי עמותות (5)"מחשבת השנאה שכל מוסד חרדי הוא גנב, חדרה לכל שכבות הציבור 
והממשל" הרב אפרתי במשאו

חה"כ הרב אורי מקלב, שכיהן כיו"ר הועדה בפועל לתיקון 25 לחוק החברות, אמר בדבריו "ניצבים אנשים שמשקיעים מזמנם ומכספם, לרווחת הציבור והקהילה, ומשמשים כיו"ר עמותה, חבר ועד או חבר עמותה. בדרך כלל אנשים אלה, נותנים מענה לפעולות רבות שהמדינה אינה מסוגלת לספק אותן, והנחיצות שלהן, היא ללא ערוך. והנה, במקום לתת להם תמריצים, עומדים ומכבידים עליהם בהכבדות לא מעטות ולא קלות. אנשים נרתעים מלשמש כחברי עמותות בגלל חבות אישית וקנסות כספיים", הוסיף וציין, כי צריך למצוא דרך משותפת ומאוזנת שלא תפגע בשום צד. להלן, פירט את האיזונים שיושמו בחוק החברות, עם קבלת תיקון 25, המסדיר את הביקורות בעמותות באופן נאות יחסית.

ח-כ הרב אורי מקלב בכנס מנהלי העמותות השבוע (1)"אנשים נרתעים מלשמש כחברי עמותות". ח"כ מקלב בכנס מנהלי העמותות

הדובר הבא היה הרב יצחק גולדקנופף, מנכ"ל רשת גנ"י ומעונות יום בית יעקב, המהווה אימפריה ארצית של חינוך לגיל הרך. בדבריו אמר : "אנחנו, בעלי העמותות, מחזיקים את מדינת ישראל. יש בארץ 30,000 עמותות, והן מחזיקות את המדינה בתורה, בחינוך, ברווחה, בבריאות, ברפואה, בחסד, בחקלאות ובתרבות. לא יתכן שיתנהגו אלינו כסרח עודף. אם היינו חזקים ומתאגדים בגוף מלוכד, שייקרא "הסתדרות העמותות", היינו יכולים לשנות הרבה גזירות. לצערנו, הורגלנו להיות מסומנים. אנחנו חשודים. מוסדות ממלכתיים או ממלכתיים דתיים, לא נדרשים בכל הדרישות שדורשים מאתנו. פתיחת מוסד כרוכה כיום בבירוקרטיה מתישה ומסובכת ביותר של רישוי. ישנם גורמים שהחליטו להפלות אותנו, ואנחנו שותקים. זהו רגע שאנו צריכים לצעוק: עד כאן".

כנס מנהלי עמותות (1)"לא יתכן שיתנהגו אלינו כסרח עודף". ר' יצחק גולדקנופף נואם

ראש תחום תמיכות במשרד היועץ המשפטי לממשלה בעבר, וכיום מייצג גופים חרדיים בהשגת משאבים תקציביים, עו"ד אמנון דה-הרטוך, ציין בהרצאתו, כי המדינה מתייחסת לתמיכות בעמותות כמתת חסד ומתנות לאביונים, וזה לא בצדק. "למדינה יש אינטרס גדול בקיומן של העמותות. שהרי למעשה הן ממלאות את מקומה, למשל, בביטחון תזונתי לכל אדם". הדובר הוסיף, כי התדמית לפיה "החרדים סוחטים יותר", היא עובדה לא נכונה. אף אחת מכלל העמותות בארץ, לא בוחלת בשום דרך, בכדי להשיג כספים. אם מישהו יאשים אתכם בסחטנות, הזמינו אותי, והמצב יירגע".

עו-ד אמנון דה-הרטוך בנאומו"העמותות לא מנצלות את האפשרות לשלוח השגות והערות על החקיקה". עו"ד 
הרטוך מרצה למנהלים

מבחני התמיכה – גילה דה-הרטוך – מורכבים מדרישות סף שמעורבים בהן עניינים ערכיים, אך לפעמים גם תנאים שאינם מן הענין, ונועדו אך ורק לנשל עמותות אחרות מלקבל תמיכה תקציבית. להלן האריך בשורה של דוגמאות המצביעות על גיבוש אמות מידה "תפורות" בדיוק למידתה של עמותה ספציפית, אשר רעותה – אולי הטובה ממנה – לא עומדת בהן. להלן קבל כי העמותות לא מנצלות את האפשרות לשלוח השגות והערות על טיוטת תיקונים והוספות בחקיקה המובאים לעיון הציבור. הוא סיפר עוד, כי הוא מפעיל עם גורמים נוספים בציבור החרדי, מאבקים בכדי להכיר במגוון פעולות ראשוניות הננקטות במגזר החרדי, ואף לתת העדפה בכדי לעודדן, ובענין זה כדאי "להציק" גם לנציגי הציבור שיפעלו בכיוון הזה. בהמשך, נתן שורה של טיפים ועצות למנהלי העמותות להתנהלות תקינה מול רשם העמותות והחשכ"ל, וגילה עוד, כי בעקבות האירוע, שבעטיו נאלץ לנטוש את תפקידו במשרד המשפטים [האירוע בו סטר לח"כ יעקב כהן לאחר שזה עלב בו], זכה להיות שותף בהוספה לתיקון חוק הישיבות שדחיית השירות היא "נוכח ההכרה בחשיבות לימוד התורה".

על ביקורות עומק של רשם העמותות והחשב הכללי, על נהלים ותקנות וסעיפי חקיקה שונים דיבר רו"ח משה וורצל, שנחשב למומחה בביקורת עומק ובייצוג העמותות מול הרשם והחשכ"ל. במסגרת נאומו, השיב לשאלות ציבור מנהלי העמותות, שביקשו להרחיב ידע ולהחכים במבוך הבירוקרטיה הנוקשה, בה הם נתקלים תמידין כסדרן. בין השאר סיפר על המחלקה החדשה שנפתחה, מחלקת ביקורת פנים, כתוצאה מחוק העמותות החדש (תיקון 25 לחוק החברות).

רו-ח משה וורצל בנאומוהסברים מפורטים. רו"ח משה ורצל מבאר ומבהיר

לפני סיום יום העיון, ניתן הסבר מפורט ע"י רו"ח ש. וורצל, על ההכנה לביקורת עומק ובדיקות החשכ"ל ורשם העמותות והשפעת הבדיקות; על ההבדלים בין הביקורות השונות; על סמכויות ודרישות בביקורת רשם העמותות; על מקרים נפוצים בהם הבודקים מחמירים שלא בצדק; על המחאות ועל מזומן; על העברת כספים מעמותה לעמותה; על נוהל תמיכות חדש ועל עוד שורה של נושאים, שעל מנהלי העמותות להכיר אותם.

ביום העיון דיבר עוד, עו"ד איתן צחור, יו"ר העמותות בלשכת עורכי הדין שסקר את סיווג ההתאגדויות במגזר השלישי, ואת קווי הממשק שלהם עם מס הכנסה, מע"מ ועוד כיוצא באלה, ואמר, שלעתים מומלץ להקים חל"צים (חברה לתועלת הציבור), אבל עם זאת יש לדעת שכל התקנות החלות העמותות חלות גם על חל"צים, ופירט את ההבדלים ביניהם.

מנהלי העמותות בעת נאומו של עו-ד איתן צחורמנהלי העמותות בעת נאומו של עו"ד איתן צחור

עם נעילת הכנס, בירכו מנהלי המוסדות העוסקים בהאדרת תורה, חינוך, רווחה, בריאות וחסד, את רו"ח ר' שמחה רודניק, ואת רו"ח ר' משה וורצל, על שארגנו את יום העיון המחכים, ובכך הרימו את הכפפה לרווחת כל העמותות החרדיות, ואף הוסיפו וביקשו לקיימו מדי שנה באופן קבוע.

ביום העיון, שהיה מלא מפה לפה, השתתפו עוד: חברי מועצת עיריית ירושלים: הרב יצחק פינדרוס והרב אליעזר ראוכברגר, רו"ח הרב שמחה רודניק, וכן מנהלי מוסדות תורה מהגדולים בארץ.

רו-ח משה וורצל עם הרב אורי מקלב והרב יצחק גודלקנופף

כנס מנהלי עמותות (4)

כנס מנהלי עמותות (7)

כנס מנהלי עמותות (6)

כנס מנהלי עמותות (3)

כנס מנהלי עמותות (2)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

  1. מיד שראיתי את המודעה שאמנון הידוע שהיכה את ח"כ יעקב כהן בשעתו הולך לנאום , לא הבנתי מה קרה לו.
    האם מישהו יודע מתי הוא השתנה לטובה ???

  2. אני דוקא נרשמתי לאירוע והתלבטתי אם לבוא (מבני ברק) או לא, ובסוף החלטתי לא לבוא. לפי מה שאני קורא בעיתונות על מה שהיה באירוע, נראה שהיתה כאן החמצה מצידי.

  3. למה כל הכנסים הטובים עושים בירושלים. למה לא מתחשבים באלה שגרים רחוק? איך רצו שנגיע? שעתיים הלוך, שעתיים חזור – ברכב פרטי, ומי שמגיע בציבורית – מה יהיה עליו?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture