אור המזרח באשקלון: ספריית חכמי מרוקו נחנכה בביהכנ"ס "אמרי טל"

במעמד מרשים ונכבד התקיים חנוכת ספרית 'חכמי מרוקו' ע"י משפ' מלכה הי"ו בבית הכנסת "אמרי טל" שע"י המרכז הרוחני 'תורה ותפילה' בשכונת בנה ביתך באשקלון

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

חנוכת ספרית חכמי מרוקו בבית הכנסת אמרי טל (6)

בית כנסת "אמרי טל" הוקם לזכרם של גב' טלי חטואל הי"ד וארבעת בנותיה הי"ד שנרצחו בציר כיסופים בחודש אייר תשס"ד בפיגוע ירי כאשר בחסדי ד' נותר אב המשפחה לבד יבלחט"א ר' דוד הי"ו. מאז הקמת אולם בית הכנסת מתקיימים בו תפילות ושיעורי תורה בגמרא בהלכה ובאגדה ע"י הרה"ג ר' מאיר רווח רב שכונה וחבר לשכת הרבנות, כמו"כ מתקיימים הרצאות ע"י רבנים ידועים מידי חודש בחודשו.

כהרחבת הפעילות במקום ובהתיעצות יחד עם חברי עמותת בית הכנסת 'תורה ותפילה' מר אברהם בן דוד, מוטי סיבוני, שמעון בן דוד ושמעון תורג'מן הוחלט על הקמת ספריה מיוחדת אשר תכלול בתוכה מאות ספרי קודש בכל מקצועות התורה שנתחברו במשך השנים ע"י 'חכמי מרוקו'. את היוזמה הברוכה לקחה משפ' מלכה הי"ו שהנציחה את יקיריהם ז"ל וכך רכשו את הספרים מהרב מאיר אביטבול ראש מכון 'בני יששכר' הספריה הספרדית.

הערב החל בטקס הסרת הלוט מעל השלט שהוצב בצמוד לספריה ע"י משפחת מלכה ולאחר מכן נשאו דברי ברכה בפני המשתתפים הרבים שמילאו את אולם בית הכנסת.

רב בית הכנסת והמג''ש הרב מאיר רווח והרבנים ליד הספריה

את המעמד הנחה בטוב טעם מר שמעון בן דוד מגבאי בית הכנסת שציין כי כשרואים את מאות הספרים שאותם כתבו הרבנים שלנו, זה מרגש ואנו נלמד מהם ונלך בדרכם.

הרב מאיר אביטבול ראש מכון 'בני יששכר', ציין בדבריו את הברכה הגדולה הטמונה בתורתם של אבותינו חכמי מרוקו שחלק גדול מתורתם נעלם ונשכח ברבות השנים, וסיפר כי בעת שביקר בספריה הלאומית, גילה עשרות אלפי ספרים וכתבי יד שלא נמצאו במקום אחר. שאלתי את עצמי, מדוע 'עושר' זה אינו מתפרסם? והתשובה היתה שהמו"לים הם סוחרים ולכן אינם מדפיסים ספרים שסיכוייהם להימכר קלושים. הסיבה לכך, ש… מחבריהם אינם מוכרים.

באותו זמן נפלה החלטה בליבי ויחד עם משפחתי וידידים הקמנו את מכון "בני יששכר" שמטרתו להוציא ולפרסם כתבים של חכמי ספרד שלא זכו עד כה לפרסום כשב"ה הצלחנו להדפיס יותר מ-1000 ספרים של חכמי מרוקו. כך בכל מקום ומקום אנו מקימים ספריות של חכמי מרוקו כדי לההדיר את השורשים והמסורת החשובה של יהדות מרוקו וחכמיה כפי שעשו כאן משפ' מלכה ואין ספק שספרים אלו ודאי יתרמו להרחיב את הידע בכל מכמני התורה בדרך אבותינו.

חנוכת ספרית חכמי מרוקו בבית הכנסת אמרי טל (1)

מר מומי מלכה נשא דברי ברכה קצרים בשם בני משפחתו שהיו שותפים מלאים להקמת הספריה, וציין שהספריה נמצאת בבית הכנסת הנוכחי אשר בו באופן קבוע מתקיימים שיעורי תורה ע"י הרב המקומי הרב מאיר רווח המתמסר לשיעורי התורה בכל ימות השנה.

הרה"ג ר' מאיר רווח חבר לשכת הרבנות ורב בית הכנסת, בראשית דבריו הביע את התרגשותו תוך כדי שבירך ושיבח את משפ' מלכה על הזכות הגדולה שנפלה בחלקם בהקמת הספריה, והביא מדברי חז"ל על החשיבות שבימינו להרבות דווקא ספרי הלכה שילמדו בהן, אשר להם מעלה גדולה יותר מתרומת ספר תורה. כן הזכיר את חשיבות המנהגים של יהדות מרוקו אשר להן יסוד מימים ימימה כפי שמופיעים בספרים הללו ואנו נמשיך ללכת בדרך ובמורשת שהנחילו לנו אותם גדולי תורה והלכה שחלקם זכינו להכיר וללמוד מהם כמו הגאונים רבי יצחק חזן ורבי יוסף משאש זצ"ל מחיפה.

הרב ד"ר אופיר כהן ראש מוסדות 'אורות אשקלון' אשר מופיע בפני הציבור בבית הכנסת לעיתים קרובות בהרצאות לזכרה של משפ' חטואל הי"ד ונשא דברי ברכה קצרים ושיבח את הפרוייקט החשוב של הקמת הספריה המפוארת לציבור הרחב וכן את גבאי בית הכנסת וחברי העמותה העושים עבודת קודש.

את מסכת הברכות חתם הרב בן ציון חכמוב רב קהילת 'מקור חיים' בראשון לציון ששמח להגיע לכאן למעמד החשוב של הכנסת מאות ספרי קודש המהווים אבן יסוד בחיים של כולנו בתורה, הלכה ובפרדס התורה, ועל כך תבורך משפ' מלכה הי"ו, הרב חכמוב הביע את שמחתו על שיעורי התורה המתקיימים כאן בקביעות ועל הפעילות הברוכה המתקיימת באופן קבוע כך שבעתיד בע"ה יש כבר תוכנית להרחיב את בית הכנסת לרבים הבאים בשעריו.

המעמד הסתיים בתפילת ערבית ברוב עם כשהציבור מביע את שמחתו ותודתו למשפ' מלכה בתרומה החשובה אשר תרחיב ידע ואפיקים במורשת יהדות מרוקו התורנית.

הרב בן ציון חכמוב באמירת ההשכבה

הרב בן ציון חכמוב בדברי ברכה

חנוכת ספרית חכמי מרוקו בבית הכנסת אמרי טל (2)

חנוכת ספרית חכמי מרוקו בבית הכנסת אמרי טל (3)

חנוכת ספרית חכמי מרוקו בבית הכנסת אמרי טל (4)

חנוכת ספרית חכמי מרוקו בבית הכנסת אמרי טל (5)

מגיד השיעור הרב מאיר רווח במשאו במעמד

רב ביהכ''נ ומגיד השיערו הרב מאיר רווח במשאו

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture