צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

דיווח: שגיא לא היחיד שקיבל אישור; הממונה על הפטורים: "לא הייתי מאשר"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות שהעניק פטור מבידוד למיליארדר טדי שגיא, אישר לו להגיע לישראל במייל עם שתי מילים: "מאשר, איתמר". במשרד טוענים: "זו לא הפעם הראשונה". האחראי על מתן פטור מבידוד במשרד הבריאות: "לא פנו אליי, פגיעה באמון הציבור"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אחרי הפרסום לפיו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אישר למיליארדר טדי שגיא שלא להיכנס לבידוד עם הגעתו לארץ מקפריסין, בכירים במשרד הבריאות אומרים הבוקר (חמישי) כי שגיא שלח לגרוטו בקשה בסוף חודש מאי – וזה השיב בשתי מילים: "מאשר, איתמר". צילום המייל נחשף הבוקר ב'ידיעות אחרונות'.

על פי הדיווח, שגיא נימק את בקשתו בכך הוא מגיע מקפריסין שנחשבת למדינה ירוקה, הוא נדבק לפני חודשיים בקורונה בלונדון והחלים. המיליארדר שלח בדיקות דם שאישרו את החלמתו ושאיננו מדבק, ועבר בדיקת קורונה נוספת לפני הטיסה. עדיין לא ברור מדוע פנה שגיא לגרוטו ולא לד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, שמוסמך להעניק אישורים חריגים של הקלות בבידוד.

גרוטו, כאמור, במקום להפנות את המיליארדר לכתובת הנכונה, אישר את הבקשה. על פי הדיווח של אדיר ינקו, במערכת הבריאות מעריכים כי שגיא אינו היחידי שזכה להטבה מהסוג הזה, וכי פרופ' גרוטו אישר לאנשים נוספים להיכנס לארץ ללא חובת בידוד. גורמים במשרד הבריאות סיפרו כי פניות של אנשי עסקים וידוענים בבקשה להקל ואף לבטל עבורם את חובת הבידוד הן עניין שבשגרה.

"מדובר על התמודדות יומיומית", אמר בכיר במשרד. "אנחנו מקבלים כל הזמן פניות בנושאים האלה. מדובר על מקרה מאוד חמור". בכיר במשרד הבריאות אמר כי "גרוטו אישר את הבקשה של טדי שגיא מאחורי הגב של שלמון. זה מאוד מאכזב שכך הוא פעל". גורמים במשרד הבריאות אמרו כי "מתן האישור היה משגה, ומדובר בטעות בשיקול הדעת. ייערך בירור בעניין", ואמרו כי מצופה מגרוטו להתפטר באופן מיידי.

ד"ר אשר שלמון, האחראי על מתן פטור מבידוד במשרד הבריאות אמר הבוקר בראיון ל'גלי צה"ל' כי אם היו פונים אליו, הוא לא היה נותן פטור. "לא פנו אליי, זו פגיעה באמון הציבור", אמר, "אנחנו מאוד מוגבלים ביכולת שלנו אם בכלל לפטור מישהו מהצו. יש נוהל ברור". שלמון הוסיף: "אדם כזה שמגיע ארצה, צריך להציג שורה של מסמכים, לערוך בדיקת קורונה, וממנה להמשיך לבידוד".

לדבריו, אם הבדיקה יצאה שלילית, הוא משוחרר. "לא משנה מי מקבל את ההחלטה, ההחלטה צריכה להתקבל לפי הנחיות וכללים", ציין עוד. בהמשך הראיון הסביר כי לא קיבל פנייה בנושא: "אליי לא הייתה פניה. בדיעבד הבנתי שניסו לפנות לגורמים שונים, אני מניח שאם הוא היה פונה אלי הוא היה יודע שהתשובה תהיה שצריך לשמור על הכללים".

הוא הוסיף כי "אסור לשדר לציבור שיש קבוצות שונות באוכלוסייה ויש כאלה שהם פטורים מתוקף מעמדם. אני מניח שבפרשה הזאת יש פגיעה באמון הציבור גם אם נעשו טעויות אז יובהרו". לצד הביקורת שלו, שלמון הדגיש כי הוא לא מרוצה מה"לינץ'" נגד גרוטו. "מדובר אדם מנוסה שיש לו תפקיד מרכזי", הבהיר. "גם אם הייתה טעות צריך לזכור שמדובר באדם רב זכויות, ואני מקווה שהעניין יבורר וייפתר".

מטעמו של טדי שגיא נמסר: "המאבקים הפנימיים במשרד הבריאות ובעלי אינטרסים שונים נעשים על גבו של טדי שגיא. חלק מהפרטים שדווחו מדומיינים. טדי שגיא הגיע לישראל כחוק ופעל כל העת לפי ההנחיות המתאימות שקיבל". ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לדיווח כי "מתן האישור היה משגה: "מתן האישור ע"י גרוטו היה משגה. מדובר בטעות חמורה בשיקול הדעת ויערך בירור בעניין".

כזכור, המיליארדר טדי שגיא נחת בארץ בשבוע שעבר עם מטוסו הפרטי מקפריסין. במקום לשהות בבידוד, כמתחייב לפי הוראות משרד הבריאות, הגיע למסיבה שהתקיימה בניגוד להנחיות בביתו של יזם הנדל"ן איציק טולדנו. עוד באותו הערב חזר המילארדר לקפריסין. ב'חדשות 12' דווח הערב כי שגיא פנה ו"קיבל אישור" מהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו לא להיכנס לבידוד.

על פי הדיווח של יולן כהן, בכירים במשרד הבריאות שקלו להגיש שגיא תלונה במשטרה בגין הפרת בידוד, עבירה עליה אמור להירשם קנס של 5,000 שקלים. שגיא טען שקיבל אישור לכך מפרופ' גרוטו. על פי בדיקות 'חדשות 12, התברר ששגיא פנה תחילה למנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב. משסורב, פנה למשנה למנכ"ל פרופסור גרוטו – ממנו קיבל אישור בהתאם לבקשתו.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב פנה אמש למשנה שלו, פרופ' גרוטו, בעקבות הפרסום ודרש ממנו הבהרות: "הפטור מבידוד, שלא על פי הנהלים, מהווה פגיעה קשה באמון הציבור בנו, גורמי המקצוע במשרד הבריאות ובממשלה, אשר אמורים להתוות את הדרך ללא משוא פנים ולהוות דוגמא", כתב בר סימן טוב במכתב חריף לגרוטו.

בר סימן טוב הוסיף כי "לאור הפרסום החמור, אבקש לקבל ממך הבהרות לדברים. האם אכן ניתן הפטור האמור ומדוע ניתן? וכן האם היו מקרים דומים בעבר שבהם ניתן על ידך פטור לאנשים השבים מחו"ל מחובת בידוד, או מחובות אחרות אותן הטלנו על הציבור. אני תקווה כי יש הסבר מקצועי ומשביע רצון לנושא, וכי הפרסום יתברר כעורבא פרח. לעניות דעתי, אם אכן יש בדברים ממש, הרי שנדרשת הסקת מסקנות באופן מיידי".

בפתח המכתב שנחשף ב'ווינט' ציין מנכ"ל משרד הבריאות כי "משרד הבריאות עמל מזה חודשים רבים על שותפות הציבור בהקפדה על הכללים אותם הגדרנו במשותף במטרה לשמור על בריאות הציבור, לצמצם את פוטנציאל ההתפשטות ולמגר את נגיף הקורונה. אחד הגורמים המרכזיים להתמודדות המוצלחת עם הנגיף בישראל היה האמון הרב שהציבור בארץ רחש לנו"

הוא מציין כי "לכאורה ובהתאם לפרסום, מדובר במתן פטור שלא בהתאם לנהלים ולנחיות משרד הבריאות הבריאות לכלל האוכלוסייה". המנכ"ל כותב למשנה שלו כי "שר הבריאות אמר כי הוא רואה בצעד זה לכאורה פגיעה קשה באמון הציבור בממשלה והנחה אותי למצות את בירור העניין עימך. בהתאם לכך, אבקש לקבל את ההתייחסות לדברים בכתב, כבר מחר".

מוקדם יותר הנחה שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין את מנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב לערוך בירור עם המשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו, "נוכח מה שנחשף, לפיו פטר אדם שהגיע מחוץ לארץ מבידוד, וכן לבחון את העניין בכל הכלים המשמעתיים העומדים לרשותו. השר מצפה לקבל תשובות מהבירור כבר מחר", כך נמסר מלשכת שר הבריאות.

אדלשטיין אמר כי "במיוחד בשעה שיש מאמץ רב להסביר לציבור את חשיבות העמידה בהנחיות משרד הבריאות וכאשר אנחנו קוראים להגברת האכיפה, לא ייתכן שיהיו פטורים מבידוד אשר יסכנו את בריאות הציבור. מדובר בפגיעה קשה באמון הציבור וטעות חמורה בשיקול הדעת. במקרים כאלה לא אנהג בסלחנות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture