Olivier Fitoussi/Flash90

נתניהו בממשלה: "ללא מגבלות נגיע בתוך שלושה שבועות ל-1,600 חולים קשים"

הממשלה מכונסת לדיון סוער ומכריע על ההגבלות שבדרך. נתניהו בדיון: "האלטרנטיבה היא צעדים הרבה יותר קשים". גנץ: "יש לנקוט צעדים כדי שלא נתקע בקיר ששמו סגר". שרים רבים הביעו התנגדות לסגירת מערכת החינוך • רשימת ההחלטות הצפויות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה שמתכנסת הלילה (חמישי) לאשר הגבלות חדשות כי "אנחנו עושים כל מאמץ כדי להימנע מסגר כולל. אנחנו פועלים בקצב הקורונה, אין לנו הרבה ברירות, זה לא מצב רגיל, זה לא מצב שאנחנו יכולים לעשות את כל התהליכים האלה לאורך ימים ולקוות שהכל בסדר. המחלה משתנה במהירות ואנחנו צריכים להשתנות יחד איתה".

הוא הסביר כי "הצעדים שאנחנו מביאים כאן, ההמלצות, כוללות בעיקר את הדרך לעצור התקהלויות, למנוע התקהלויות במרחב סגור מעל 10 ובמרחב הפתוח למנוע התקהלויות מעל 20 איש. זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו – למנוע את ההתקהלות הזאת".

"האלטרנטיבה לצעדים שננקוט היום – זה צעדים הרבה יותר קשים מחר, שאנחנו מנסים להימנע מהם. ייתכן שלא תהיה ברירה אז ננקוט אותם, אבל כרגע אנחנו מנסים לקבל החלטות מהירות והחלטות משותפות. יש חשיבות עצומה שאנחנו נתאחד סביב ההחלטות האלה. יש חובה קולקטיבית לממשלה – אנשים יכולים תמיד להביע את דעתם, אני בטוח שיעשו זאת גם הערב, אני מבין אתכם, אני מבקש שתעשו זאת בצורה עניינית, גם בצורה מקוצרת. הדבר החשוב הוא שמשנתקבלה ההחלטה או ההחלטות, אנחנו כולנו נתייצב מאחוריהן. זה המינימום הנדרש מכל ממשלה, במיוחד בממשלה במשבר כזה".

נתניהו פנה לשרים ואמר כי "בימים האחרונים אנחנו עסקנו במיוחד בנושא הכלכלי, גם בניסיון להביא תוכנית ארוכת טווח לעסקים ולעצמאים כדי לתת להם ביטחון, וגם בתמריצים שאנחנו רוצים לתת לכלכלה ולצריכה בטווח המיידי. אבל אני מבקש לפני כל דבר אחר שעד יום חמישי הבא, עוד שבוע מהיום, כל שר יביא תוכנית של משרדו לפתיחה בטוחה של המשק. זה שבוע, אני מבקש מכם להתארגן כי המטרה שלנו היא לשטח את העקומה, להגיע לשליטה ולצאת יציאה בטוחה מהפאזה הזאת, מהגל הזה".

הממשלה דנה הערב בהגבלות חדשות, בצל התפשטות נגיף קורונה בישראל. בין ההצעות שייבחנו: סגר כללי בסופי השבוע וסגירה מוחלטת של מוסדות החינוך החל מיום ראשון – לרבות בתי הספר של החופש הגדול, קייטנות, ישיבות, מכללות טכנולוגיות והכשרות מקצועיות. עוד ידונו בממשלה בהגבלת התקהלויות: עד עשרה אנשים בשטח סגור ועד 20 במרחב פתוח; הורדת התפוסה באוטובוסים ל-50% והגבלת מספר המתפללים בבתי כנסת לעשרה.

אחת מהאפשרויות שצפויה לעלות על הפרק היא סגר חלקי – כתחליף לסגר מלא – שיחל מחר בשעה 16:00 ויכלול איסור מסחר, סגירת חופי הים והגבלת התקהלויות. הסגר יהיה תקף עד ליום ראשון בבוקר. כמו כן, אנשים הנמצאים בקבוצות סיכון יקראו לא להגיע לעבודה, ולצמצם מגע עם הסביבה. זאת, תוך שהמדינה תעניק להם רשת ביטחון כלכלית. יצוין שהחלטה על סגר בסופ"ש או בלילות מצריכה את אישור הכנסת, כך שלא יחל כבר השבוע.

ההגבלות שהשרים נדרשים לאשר:

בפתח הישיבה הסגורה הזהיר נתניהו: "אם לא נשטח את העקומה – אנחנו מדברים על סכנה לישראלים רבים". ראש המל"ל מאיר בן שבת תמך בעמדת ראש הממשלה, וטען כי הוא ממליץ על סגר 'ליל הסדר' בסופי שבוע בלבד, בנוסף לסגירה של חופי הים – החל ממחר. "להבנתנו", אמר בן שבת, "אין מנוס מהפעלת מערכת החינוך רק בקפסולות או באופן מקוון". היעד, אמר ראש המל"ל, הוא להגיע ל-400 נדבקים עד סוף אוגוסט.

במהלך הדיון נתניהו הזהיר את השרים: "תוך שלושה שבועות נגיע ל-1,600 חולים קשים, אם נמשיך כך ללא מגבלות חדשות", והוסיף: "חייבים לסגור בסוף שבוע את הים, אריה דרעי אמר לי הבוקר שהים בסוף שבוע זה כמו קופסת סרדינים". מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר בישיבת הממשלה הערב: "חיסון יהיה אולי לקראת תום המחצית הראשונה של 2021. עד אז המענה היחיד הוא ריחוק חברתי למניעת הידבקות".

שר הביטחון בני גנץ ציין בישיבה כי יש לבחון את האפשרות של סגר בסופי שבוע, וסגר לילי במידת הצורך. "יש מציאות מחייבת. אם לא נצליח עכשיו, נצטרך ללכת לסגר כללי. אנחנו מנסים ללכת למהלך האחרון האפשרי לפני סגר", אמר. "התכלית היא להקטין את ההדבקה".

גנץ הוסיף כי יש לתת יותר אחריות לצה"ל ולפיקוד העורף במסגרת המאבק בקורונה. זאת, כדי לסייע למשרד הבריאות ולממשלה "כדי שלא נתקע בקיר ששמו סגר". לדבריו, "צריך לתת למשרד הבריאות יכולת הובלה. נשמח להעמיד את שירותי פיקוד העורף גם לעניין ההסברה, ובתוך זה לשמור על זכויות האזרח".

במהלך הדיון נרשם וויכוח סוער בין ראש הממשלה לשרים, שטענו כי אין נתונים על הדבקות – כי המערך האפידמיולוגי כושל. נתניהו הודה כי הנתונים אכן חסרים. "נכון שאין מידע אפידמיולוגי שאומר בדיוק מאיפה ההדבקות לפי ענפים", אמר ראש הממשלה, "רק לפי אזורים, ולכן מזהים מקומות התפרצות. אני מבקש לרדת מהנושא. נשתמש בשכל הישר לקבל החלטות כי צריך לנקוט בצעדים דחופים לטיפול במצב".

שרים רבים הביעו במהלך הישיבה התנגדות לסגירת מערכת החינוך, בהם פנינה תמנו שטה, אסף זמיר, ציפי חוטובלי ואורית פרקש. בכך, הם נתנו גיבוי לעמדתו של שר החינוך יואב גלנט, שלא הוזמן לדיון המיוחד שכינס נתניהו, בו עלתה ההמלצה לסגור את בתי הספר של החופש הגדול באופן מיידי. למרות שצעד משמעותי כזה נוגע למשרדו, שר החינוך לא לקח חלק בקבלת ההחלטות, ואמר כי הופתע שלא הוזמן לדיון.

לדברי גלנט, הוא "לא מקבל נתונים ממערכת הבריאות. הדבר היחיד שהם אומרים לי זה 'תסגור או תעבור לקפסולות'. יש לי אחריות כלפי 2.5 מיליון מורים ותלמידים. אני מציע שיראו לי קודם כל נתונים ולא יעבירו הנחיות דרך התקשורת". בנושא הזה המליץ ראש המל"ל לאשר רק פעילויות חינוך מקוונות או בקפסולות, כלומר לקיים לימודים. נתניהו התייחס לדברי גלנט על ההדלפות לתקשורת: "אני בטוח שכל מה שנאמר כאן כבר בדרך החוצה".

"חסרה שקיפות, איפה שסוגרים חייבים לייצר קריטריונים אחידים", אמר שר התקשורת יועז הנדל. "בעניין הגיל הרך ובתי הספר אני קורא להשאיר פתוח – ככל שניתן. לא למהר לסגור, זה ישתק את המשק. שוב אומר, צריך פרויקטור למגזר הערבי והחרדי האלה ושוב מציע את עצמי. עלינו לעשות הכל כדי לעודד לימודים ועבודה מרחוק. צריך לייצר גזרים שיעודדו מעסיקים להעסיק אנשים מבתיהם".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר לשרים כי "יש 3 מדרגות שצריך לשים לב אליהם. הראשונה, צווי מנכ״ל משרד בריאות – אז לא נדרש אישור הכנסת. השנייה, היא החלטת הממשלה אותה הכנסת צריכה להעביר תוך שבוע ולבסוף חקיקה ראשית". את הגבלת ההתקהלויות, לדבריו של מנדלבליט, ניתן לאשר בצו מנכ"ל הבריאות. את איסור פתיחת העסקים, החופים והעסקים בסופי שבוע ניתן להעביר בממשלה לאחר אישור של ועדת הקורונה בכנסת, ולממשלה אין סמכות להודיע על סגר כללי בסוף השבוע – וכיוון שלשם כך דרושה חקיקה דרך ועדות הכנסת.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture