צילום: קובי גדעון / לע"מ

עוצר לילי, הקרב על החינוך והגדלת הקנסות: קבינט הקורונה יתכנס היום בשעה 12:00

גורמים בסביבת רה"מ: "יישקל עוצר לילי כדי למנוע התקהלויות". גורם בכיר במשרד הבריאות: "צופים עלייה משמעותית בתחלואה - בתוך שבוע" • בכיר במשרד החינוך תוקף: "רדפנו אחרי משרד הבריאות". אדלשטיין: "אם התוצאה היא סגר שלישי, חבל להתפשר" • מתווה הקנסות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

גורמים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו התריעו אמש (שלישי) כי יישקל להטיל עוצר לילי כדי למנוע התקהלויות אסורות. יש לציין כי מדובר ברעיון שרחוק כרגע מיישום, והוא תלוי בעלייה בתחלואה. על פי הדיווח, מדובר על עוצר שיתבצע בין השעות חצות לחמש בבוקר, כשהמטרה העיקרית היא למנוע שמחות ומפגשים חברתיים מרובי משתתפים.

בכירים בקבינט הקורונה אמרו כי "לפי הערכות, עלולה להיות עליה בתחלואה שתעכב את הפתיחה. זה התסריט האפשרי וצריכים לקחת אותו בחשבון". גורמים בכירים במשרד הבריאות שצוטטו ב'מעריב' אמרו כי הרעיון לא מתואם עם משרד הבריאות ולא עם פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ולא נרשמה תמיכה רחבה לרעיון בקרב הגורמים המקצועיים.

גורם בכיר במשרד הבריאות אמר כי הם צופים שבעוד שבוע עד עשרה ימים – תהיה עליה משמעותית בתחלואת הקורונה בישראל "בשל ההפרות הבוטות של הנחיות הקורונה בתקופה שמאז היציאה מהסגר". במצב כזה, מסביר הגורם שצוטט ב'חדשות 12', הקלות נוספות כמו גם פתיחתה המחודשת של מערכת החינוך – נמצאות בסכנה ממשית.

הקרב על החינוך

קבינט הקורונה שהיה אמור להתכנס אתמול בשעה 17:00 נדחה להיום בשעה 12:00 בעקבות מחלוקת בין משרד החינוך למשרד הבריאות. משרד הבריאות מתעקש שכיתות א' ו-ב' יחזרו ללמוד רק בקבוצות קטנות. משרד החינוך מציע שכל קבוצה תלמד שבוע לסירוגין, או בחלוקה לשלושה ימים בכל שבוע. אך לא ברור איך שני הפתרונות יאפשרו למקומות העבודה להיפתח ולהורים לשוב לעבודתם.

ב'כאן חדשות' דווח כי שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החינוך יואב גלנט מנסים להגיע לפשרות עד כינוס קבינט. ראש הממשלה בנימין נתניהו מצדד בשלב זה בעמדת משרד הבריאות. גורמים במשרד הבריאות אמרו כי אם לא יימצא פתרון לחלוקת התלמידים לקפסולות, אי אפשר יהיה לפתוח את בית הספר בעוד עשרה הימים גם אם נתוני התחלואה יהיו טובים.

עוד דווח כי במשרד החינוך מבינים שלאור חוות הדעת שהציג להם היום משרד הבריאות – לא תהיה ברירה אלא למצוא מתווה לחלוקת כיתות א'-ד' לקפסולות. במשרד החינוך אמרו הערב בדיונים כי הם צריכים זמן להיערך ותקציבים – כמיליארד וחצי שקלים. נציגי משרד האוצר שנמצאים בדיונים סירבו עד כה לתקציב המבוקש.

גורם במשרד החינוך מתח ביקורת חריפה על התנהלות משרד הבריאות וטען כי במשרדו רדפו אחריהם במשך שבוע כדי לסכם על מתווה הגיוני. "מיום ראשון אנחנו מנסים לסכם עם משרד הבריאות על מתווה הגיוני לפתיחת הכיתות ובכל פעם קיבלנו תשובות אחרות", הסביר הגורם את הסיבה לאי ההסכמות בין הצדדים בנוגע לפתיחת כיתות א'-ב'.

לדבריו, כבר מחודש יולי הציעו במשרד החינוך שתלמידי כיתות א' ו-ב' ילמדו בקפסולות, ובמשרד הבריאות הודיעו כי אין צורך לערוך חלוקה כיוון שהדבר לא יביא לעלייה בתחלואה. "לכן יצאנו עם תכנית שעלותה ארבעה מיליארד שקלים ולא יותר. התכנית עברה אישורים במשך שלושה שבועות. הממשלה אישרה אותה פה אחד יחד עם כל המומחים. מאז תשובת המשרד השתנתה מרגע לרגע ואנחנו לא מבינים אם זה תהליך מתוכנן של המשרד", אמר.

הגורם שצוטט ב'וואלה' סיפר כי "לפני שבוע קיבלנו תשובה: כיתות א' וב' חוזרות כרגיל ולא צריך לפצל אותן. היום לקראת הדיון שהיה עם מנכ"ל משרד הבריאות, וסגן ראש אגף תקציבים, קיבלנו מסמך ממשרד הבריאות אשר מבקש לפצל את כיתות א'-ב'".

לדברי הגורם, השר גלנט הנחה לקבל את מתווה משרד בריאות, אך לתכנית יש משמעויות ארגוניות שונות כמו חובת הקצבת שני מיליארד שקלים לגיוס אלף מורות ומורים לכיתות א' ו-ב'. אם יתקיימו לימודים במשמרות צהריים – הדבר יביא לפגיעה בהסכמי שכר מול הסתדרות המורים וארגוני המורים. "זמן ההיערכות למהלך שכזה לגיוס אנשים והוצאת קול קורא יקח חמישה שבועות, אי אפשר לצאת למהלך כזה בלי אישור ממשלה וקבלת כספים", טען.

הגורם הבכיר תקף את התנהלות משרד הבריאות בנושא. לדבריו, "בשבוע האחרון קיבלנו ממשרד הבריאות סדרה של תשובות שמשתנות. יש שוני בין מה שמופיע בתקשורת לבין מה שאומרים בקבינט, התשובות משתנות מאדם לאדם וגם כל אחד מהאנשים משנה את דעתו – אני מניח שזה תהליך מתוכנן". "לפני שבוע קיבלנו תשובה שלא צריך לפצל את הלמידה", אמר. "היום קיבלנו מסמך ממשרד הבריאות המבקש לעשות זאת. אנחנו מקבלים את המתווה הזה – אבל יש לו השלכות".

יו"ר מרכז השלטון המקומי ביבס הגיב למתווה משרד החינוך ואמר כי "מתווה משרד החינוך מגוחך ולא מותאם לילדי כיתות א' וב'. מדובר בהצעה שתפגע בלמידה שלהם, בשגרה שלהם, בחיי החברה שלהם והיא פשוט בלתי ישימה. אני קורא למשרדי החינוך והבריאות להגיע לפיתרון ההגיוני ביותר לאור נתוני התחלואה שרק פחתו- למידה בכיתות אורגניות תוך הקפדה על ההנחיות. חייבים לשים את התלמידים וההורים בראש סדר העדיפויות ולעשות מה שאפשר כדי להציל את השנה הזאת".

השר אדלשטיין אמר ל'ווינט' כי "עמדת משרד הבריאות כעת היא שאם נתוני התחלואה יאפשרו זאת, ניתן יהיה להחזיר את הלימודים בכיתות א'-ב', בתנאי שיתקיימו בקפסולות אמיתיות, כלומר, ללא ערבוב של הילדים בין הקפסולות ובהסעות לבתי הספר. לכיתות ג'-ד' קיים מתווה קפסולות ואני לא רוצה לקבוע למשרד החינוך איך לבצע את זה".

אדלשטיין הוסיף כי לשיטתו, "אין בעיה שכיתות ג'-ד' יחזרו לפני א'-ב' מבחינה בריאותית. לגבי עמדת משרד החינוך בעניין, אני מעדיף שכולנו ניערך פעם אחת בצורה נכונה – גם אם זה ייקח זמן – מאשר שנעשה דברים מתוך לחץ כדי להתפשר ונגיע בעוד חודשיים-שלושה למצב שבו נצטרך לסגור בתי ספר".

שר הבריאות הוסיף כי משרדו הוא שמוביל ומוסמך על-פי חוק להחליט על הצעדים הבאים: "בריאות הילדים נמצאת בראש סדר העדיפויות, וגם עכשיו, כשמשקללים הכול – הדבר צריך להיעשות באופן בטוח. אם התוצאה תהיה סגר שלישי – חבל להתפשר". הוא התייחס גם לסוגיית פתיחת המסחר, ואמר כי היא לא תהיה חלק מהשלב הבא: "זה אירוע גדול. אם פותחים את המסחר – יהיו גם התקהלויות גדולות".

נציג משטרה בכיר הסביר: "לשוטר לא יהיה לב לתת קנס של 50 אלף שקל"

ב'חדשות 12' נחשף מתווה הקנסות של שר הבריאות – על קיום אירועים מרובי משתתפים, כנסים וחתונות יינתן קנס של 10,000 שקלים. אותו הדין יינתן גם לגבי פתיחת מוסד חינוכי בניגוד לחוק. בנוסף, ייקבע מודל הרתעה בתוך מתווה הקנסות, שאם אחרי שניתן לאדם קנס, הוא פתח שוב מוסד חינוכי – הקנס יהיה גבוה יותר.

על פי הדיווח, בדיונים המקדימים לקבינט הקורונה, הסביר מ"מ המפכ"ל כי שוטרים לא יצליחו לעמוד בסיטואציה של לתת לאדם קנס בגובה 50 אלף שקלים כפי ביקש הפרויקטור גמזו. ניצב מוטי כהן, הסביר שלא נכון ששוטר יעמוד בסיטואציה שבה הוא צריך לחלק דוח על סך 50 אלף שקלים, זה מעמיד את השוטר במבוכה, לדבריו. אחד השרים סיפר בדיון כי נציג משטרה בכיר טען בפניו שלשוטר "לא יהיה לב לתת קנס כזה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture