צילום: קובי גדעון / לע"מ

הקבינט יתכנס להכריע: פיילוט הקניונים, חוזרים מחו"ל וסגר או ריסון מהודק בחנוכה

קבינט הקורונה יתכנס היום לדיון נוסף אחרי שאמש הוחלט להאריך את פיילוט הקניונים ב-48 שעות נוספות. אדלשטיין מתריע בשיחות סגורות: "אסור ששיקולים פוליטיים ינהלו את המשבר. אם לא נעצור בימים הקרובים את העלייה בתחלואה, סגר שלישי יהיה עובדה ולא המלצה"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

קבינט הקורונה צפוי להתכנס היום בשעה 16:00 ולהכריע בעניין הצעדים הנדרשים לנוכח המצב, זאת לאחר שישיבת הקבינט שנערכה אתמול הסתיימה ללא הכרעה. שר הבריאות יולי אדלשטיין הזהיר בהתייעצויות פנימיות אתמול אחרי הדיון כי "אם לא נעצור בימים הקרובים את העלייה בתחלואה – סגר שלישי יהיה עובדה ולא המלצה".

גורם בסביבות שר הבריאות אדלשטיין אמש קבינט הקורונה ואמר כי "הקבינט החליט שלא להחליט". לדבריו, אין מנוס מהגבלות נוספות ו"המחוקקים חייבים להבין את זה. אי אפשר לומר לציבור עוד שבוע יגיעו החיסונים והכל יגמר. ייקח חודשים לחסן את האוכלוסייה וגם אז נצטרך הגבלות".

אדלשטיין התריע בשיחות סגורות: "אסור ששיקולים פוליטיים ינהלו את המשבר. אם לא נעצור בימים הקרובים את העלייה בתחלואה, סגר שלישי יהיה עובדה ולא המלצה". בכיר במשרד הבריאות אמר אמש: "אם זה נראה כמו התפרצות, נשמע כמו התפרצות ומרגיש כמו התפרצות, אז זו התפרצות חדשה. מספיק לעצום עיניים".

קבינט הקורונה שיתכנס היום ידון בשתי חלופות שהציע הפרויקטור פרופ' נחמן אש. סגר מהודק: לפי ההצעה הזו, מקומות העבודה ייפתחו ללא קבלת קהל, ייסגרו הקניונים, שווקים וחנויות הרחוב. כמו כן, תיסגר מערכת חינוך בערים האדומות והכתומות. לא תהיה הגבלת תנועה אך התחבורה הציבורית תצומצם ב-50%. סגר (מודל ראש השנה): גם במתווה זה מקומות העבודה ייפתחו ללא קבלת קהל והקניונים ייסגרו, אך כאן מדובר גם על סגירת כל מערכת החינוך בכל הארץ לצד הגבלת תנועה על האזרחים וסגירת השמיים.

ראש צוות המומחים המייעץ לממונה על המאבק בקורונה, הפרופסור רן בליצר, אומר כי אנו בבירור במגמת עליה בתחלואה ומי שמדבר על גל שלישי אינו טועה. בריאיון ל'כאן רשת ב', אמר בליצר כי אם לא ייעשה שינוי ויבוצעו חלק מהדברים שכבר היו צריכים לקרות אכן נגיע לגל השלישי. לדבריו בין הפעולות שיש לעשות מייד: בדיקות לחוזרים מחוץ לארץ ואכיפה של עניין הנכנסים לבידוד.

בעניין פתיחת מערכת החינוך אמר הפרופסור בליצר כי צריך לפתוח את המערכת כמה שאפשר גם על חשבון דברים אחרים שבהם יש להתפשר. הוא מתח ביקורת על כך שהחלטות לא מתקבלות וגם כאלה שמתקבלות לא מיושמות. "אם הייתה מלחמה היינו מייצרים את האפקטיביות הנדרשת ונוקטים צעדים נכונים בזמן קצר" אמר פרופסור בליצר.

ראש שירותי הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס אמרה אתמול בדיון כי בתרחיש האופטימי ביותר לחיסונים – יש להיערך למגפה לפחות עד חודש מרץ: "כל מה שניסינו מבחינת אכיפה לא עובד". המל"ל הציג גישה מרוככת יותר. סגן ראש המל"ל איתן בן דוד קרא לפתוח עוד קניונים כדי למתן את העומס ואמר לשרים כי "הפיילוט הוכיח כי הקניונים הוא מקום המסחר המנוהל והבטוח ביותר בתחום".

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר בפתח הדיון: "תמונת התחלואה ומדדי ההתפשטות מצביעים על התפרצות מחודשת של המחלה בישראל. מגמות ההתפרצות הן מעריכיות ומחייבות נקיטת פעולות מידיות על מנת למנוע גל שלישי". פרופ' אש טען שעוצר לילי לא יסייע בהורדת התחלואה.

שר שטייניץ, שאינו חבר קבינט אך מוזמן אליו, סבר שמדובר בצעד שיהיה יעיל מאוד. לדבריו, "עוצר לילי מבטל את המסיבות, את המפגשים החברתיים, את החתונות ואת מסיבות הטבע, וכל זאת בלי לשלם מחיר כלכלי. בכל מקרה צריך להכניס את העוצר הלילי לרשימת ההגבלות האפשריות, זה עדיף על סגירת עסקים ודברים אחרים".

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ התנגד לסגירת הקניונים, וציין: "אם אחרי הצלחת הפיילוט נחליט לסגור את הקניונים – זו סטירת לחי לכל ציבור שנפנה אליו. בשביל מה עשינו את הפיילוט, אם אחר כך נחליט להתעלם מתוצאותיו בהתאם לתחלואה הכללית?".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בתום ישיבת קבינט הקורונה: "החיסונים בדרך, אני עובד על זה מסביב לשעון. אבל עד שהם יגיעו, וגם אחרי שהם יגיעו, אנחנו חייבים להוריד את התחלואה שנמצאת בתחילתו של גל שלישי. אנחנו יכולים להוריד אותה, הוכחנו את זה. הורדנו את התחלואה ואת התמותה ברמה כמעט הכי נמוכה מבין מדינות אירופה".

"עשינו את זה כי לא היססנו לקבל את ההחלטות הנכונות בזמן. גם עכשיו אני לא אהסס להחזיר חלק מהמגבלות, וככל שנקדים להחזיר אותן – זמן המגבלות יהיה יותר קצר. יש כאן אור בקצה המגפה, אנחנו צריכים לעבוד ביחד, גם להביא את החיסונים, גם להטיל את המגבלות כדי שנוריד את התחלואה, ואנחנו יוצאים מזה", דברי נתניהו.

בפתח ישיבת קבינט הקורונה אמר נתניהו: "בנושא ועדת החיסונים אני מבקש להבהיר: יש ועדה מקצועית שקמה ומטפלת בנושא החיסונים ואופן חלוקתם. יש להרחיק את הגורמים המדיניים ממנה, כך גם נהוג בעולם, בדקנו את זה במדינות אחרות וזה מה שעושים שם. מדובר בוועדה מקצועית לחלוטין".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture