Yonatan Sindel/Flash90

הממשלה תתכנס הערב לאישור הסגר הלילי בחנוכה; מחלוקת מומחים על ההחלטה

הממשלה תדון היום בזמני הסגר הלילי שיחל מחר והמרחק המותר לתנועה. פרופ' אפק מהצוות המייעץ למל"ל: "חושש שסגר לילי לא יעזור, אבל לפחות נוכיח שניסינו". עמיתו מהצוות, פרופ' ניר פז: "זה לא יקטין את התחלואה ויגרור תסיסה מיותרת בציבור"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

הממשלה תתכנס הערב בשעה 19:30 בכדי לדון ולאשר את החלטת קבינט הקורונה מאמש (שני) להטיל סגר לילי מיום רביעי הקרוב. הסגר יכלול מגבלות תנועה, אולם טרם נקבע באיזו שעה יתחיל ובאיזו שעה הוא יסתיים. על פי ההערכות, העוצר הלילי יחל מדי יום מהשעה 18:00 או 19:00 ויימשך עד ל-05:00 או 06:00 בבוקר ביום המחרת.

ב'חדשות 12' דווח לגבי התחבורה הציבורית, במהלך הדיון בקבינט הקורונה, עלתה הצעה של משרד האוצר להפחית את השימוש בתחבורה הציבורית ל-50% תפוסה – הצעה ששרת התחבורה מירי רגב יצאה נגדה, כיוון שאמרה שיש לממן זאת כדי להוציאה אל הפועל. בשלב זה, לא ברור אם ההצעה תתקבל – והאם זו המדיניות שתינקט גם בשעות בהם יחול העוצר הלילי, או שמא התחבורה הציבורית תושבת בשעות אלה.

גם במקרה של העוצר הלילי, תוטל שוב מגבלת מרחק שתקבע עד לאיזה מרחק כל אחד יוכל לצאת מביתו בשעות הלילה. גם בשאלה זו, השרים טרם הכריעו – ובדיון נוסף מחר הם צפויים להחליט על כך. בסגרים הקודמים, הוטלו מגבלות על מרחק של 100 ו-500 מטר מהבית ולאחר שחלה הקלה, המרחק הוגדל לקילומטר. לא ברור עדיין אם תהיה החרגה לעוסקים בפעילות ספורט.

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא וחבר הצוות המקצועי המייעץ לקבינט הקורונה, הביע בראיון ל'ווינט' תמיכה בסגר הלילי: "אני חושב שזה הגיוני לנסות סגר לילי. האם לדעתי זה יצליח? אני חושש שלא. יכול להיות שנגיע לסגר מלא, אבל לפחות נוכיח לכל אותם אנשים שניזוקים מדי סגר שעשינו כל מאמץ". לדבריו, "בסוף אנחנו מנסים לאזן בין כל הגורמים – מצד אחד הבריאות, ומצד שני הכלכלה ואורח החיים של האנשים".

"ראינו שבתקופות של חגים התקהלויות גורמות לקפיצה בתחלואה. בפעמים הקודמות פעלנו באמצעות סגר, שהוא מאוד יעיל אבל הנזק שלו גדול מאוד. הפעם הממשלה מנסה בכל זאת לראות האם אפשר יהיה להסתפק בסגר לילי שימנע את אותן התקהלויות. אנו לא יודעים אם זה יעזור או לא, אף אחד לא יודע, אבל אפשר לנסות לעשות את זה, מכיוון שאמנם סגר כללי הוא אפקטיבי אבל יש לו נזקים מאוד כבדים. מנסים למנוע סגר באמצעות מניעת התקהלויות בלילה".

מנגד, פרופ' ניר פז, זיהומולוג מומחה בהדסה עין כרם וגם כן חבר בצוות המייעץ למל"ל, אמר ל'וואלה' כי "90% מאיתנו בסגר לילי מרצון כי אנחנו ישנים, זה לא יקטין את התחלואה ויגרור תסיסה מיותרת בציבור. צריך לקבל החלטות קשות, כמו לסגור את המסחר במקומות סגורים כמו הקניונים, אבל לוודא שמערכת החינוך נשארת פתוחה כי אנחנו רואים שהיא גורמת להפצה פחותה של המחלה".

"אין ספק שהתחלואה עולה, אך חשוב לראות שהיא דיפרנציאלית. כלומר יש מקומות שיש תחלואה קשה, אבל יש מקומות שהם ירוקים לגמרי ואין צורך לסגור אותם", קבע. "הדבר החשוב ביותר שהמלצנו עליו אך הוא מתעכב זה סגרים מקומיים והגברת האכיפה והקנסות כדי לא להגיע לסגר שלישי". לטענתו, יש להטיל סגרים רק על אוכלוסיות שמתקשות מול גורמים ממשלתיים, וצריך לקרב אותן דרך הסברה נכונה, אך גם דרך אכיפה.

מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה, ד"ר מיכאל הלברטל, טוען כי לסגר לילי תהיה השפעה נמוכה, ושהפתרון נמצא בתכנית הרמזור. "כשהמדינה פועלת ללא קשר לאיך שהרשות המקומית מתפקדת, זה לא טוב. כרגע, הרשויות לא מרגישות את המקלות שהתכנית מביאה. רוב הבעיות שיש לנו בבית החולים זה צוות שמביא תחלואה כשהוא מתגורר בעיר אדומה".

קבינט הקורונה החליט אמש על יישום תוכנית שלושת השלבים לבלימת המגפה והורדת מקדם ההדבקה, החל מיום ד׳ הקרוב, 9.12.20 – כך נמסר הערב בהודעה רשמית בתום הישיבה. משרד הבריאות יביא מחר לאישור הקבינט המלצה למדדים עדכניים למעבר בין שלבי התכנית.

הקבינט החליט על שורת הצעדים הבאים במסגרת התוכנית:

1. החל מיום ד׳, 9.12.2020, יוטל סגר לילי. בזמן הסגר הלילי תאסר פעילות מסחר ויוטלו הגבלות על תנועה בין אזורים. כלל המגבלות יובאו לממשלה לאישור.

2. חיוב בדיקות לשבים מחו״ל וממדינות אדומות בפרט כתנאי לקיום בידוד ביתי (ללא בדיקה ידרש בידוד במלונית).

3. קניונים ושווקים יפתחו בהתאם לכללים שנקבעו בפיילוט, למעט ב״אזורים אדומים״.

4. תתאפשר פעילות מוגבלת מוקפדת של מוזיאונים ותרבות בהתאם לסיכומים בין משרדי הבריאות והתרבות.

5. המשך הפעלת תכנית ״איים ירוקים״. קידום חקיקה בנושא.

6. מערכת החינוך תמשיך לפעול באזורים הירוקים והצהובים אלא אם יוטל סגר בהמשך.

7. ריווח התפוסה בתחבורה הציבורית.

8. נקיטת צעדים להגברת האכיפה והחמרת הקנסות. ההגבלות לא יפגעו בזכות ההפגנה.

 

זעם חרדי: "הממשלה החליפה שיטה בדיוק כשהתחלואה עברה לערים הלא חרדיות"

חנוכה תחת הגבלות: הקבינט הכריע על סגר לילי החל מיום רביעי • כל הפרטים

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture