צילום: מתנת חיים

הערכה: מציל החיים הרב ישעיהו הבר חסך למדינה 320 מיליון ש"ח בשנה

החיסכון של הרב ישעיהו הבר זצ”ל למדינת ישראל מסתכם לפי בדיקת ‘ביזנעס’: 320,000,000 – שלש מאות ועשרים מיליון שקלים מדי שנה • וכמה יוצא החיסכון למדינה בצירוף עלות התרופות, ימי האשפוז וימי המחלה שנחסכו? ובכפולות של מספר שנים? • ויהי אחרי מות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מאת: דוד שלומוביץ, אתר ביזנס

פטירתו הכאובה והמצערת של הרב אברהם ישעיהו הֶבֶּר זצ”ל, מייסד ויו”ר עמותת ‘מתנת חיים’ ממגיפת הקורונה, העלתה על נס את פועלו להעלאת המודעות לתרומת כליות מרצון של אנשים בריאים. הרב הבר עולה לשמים עם זכויות של כמעט 800 תרומות כליה אלטרואיסטיות, שנעשו בעידודו.

ביזנעס שימושי

בשנת 2008 התקבל לספר החוקים ‘חוק השתלת אברים’ שסגר לחלוטין את האפשרות להשתלת כליה בדרכים שהיו מקובלות עד אז. היציאה לסין לדוגמה, לצורך השתלת איברים, הפכה לעבירה פלילית והמדינה אסרה על כל קופות החולים לשלם עבור השתלות כליה שנעשו בחו”ל.

כשנה לאחר מכן, ב-2009 ייסד הרב הבר את העמותה שבראשה עמד והביא את התחליף לעסקאות האפלות של סחר באיברים שהיו נהוגות בישראל מתחת לשולחן – התרומה האלטרואיסטית. בדיווח משנת 2002 אנחנו מוצאים כי כ-750 חולים המתינו אז להשתלת כליה. באותן שנים היו בארץ קרוב ל-3,500 מטופלי דיאליזה, שעלות הטיפול בהם עמד, בערכים דאז, על כ-750 מיליון שקל בשנה.

“כל מושתל – רווח נקי למדינה”

ב’גלובס’ דווח כי מתוך כלל הממתינים להשתלה באותה שנה (2002) כ-120 עברו השתלת כליה בארץ, וכ-100 חולים נסעו לחו”ל וקנו לעצמם כליה מהמת או מהחי. יעדי הנסיעה היו מגוונים, ביניהם דרום-אפריקה, טורקיה, מדינות חבר-העמים, אך גם בלגיה, אנגליה וארצות-הברית.

מעשיו הברוכים של הרב הבר תרמו לכך, שכמות השתלות הכליה בארץ דרך תרומה אלטרואיסטית זינקה ולמדינה נחסך סכומי כסף אדירים. כמה שנים טרם הקמת עמותת ‘מתנת חיים’ התראיין עו”ד שמואל ילינק ל’גלובס’ ואמר כי “המדינה מעבירה לקופות-החולים 217 אלף שקל לשנה בעבור כל חולה דיאליזה”. עכשיו תעשו חשבון כמה זה 800 מושתלים ב-10 שנים. אך הנתון שהיה נכון ל-2002, זינק מזמן לכ-400 אלף בשנה. אך על כך בהמשך.

אגב, באותה כתבה אמר ד”ר רמי דיציאן שכיהן כסמנכ”ל לבתי-חולים בקופת-חולים כללית. “מבחינתי, צריך להשתיל כמה שיותר כליות. כל מושתל כליות הוא רווח נקי למדינה ולחברה”. הרב הבר זצ”ל עשה זאת ויצר למדינה 800 פעם רווח נקי.

חולים זוכים בחיים חדשים

המדינה אולי לא הכירה את הרווח הישיר, אולם הוקירה את האיש שעשה זאת. בשנת 2014 קיבל הרב הבר את אות הנשיא למתנדב, מנשיא המדינה דאז שמעון פרס. ב-2016 הוענק לו אות מגן שר הבריאות למתנדבים מצטיינים. “מקדיש לילות כימים לשינוי התפיסה הרווחת לגבי תרומות איברים מן החי בעזרת תורמים אלטרואיסטיים ובכך מעניק חיים למאות חולי כליות בישראל”, כתבו מעניקי הפרס בנימוק.

בבתי החולים השונים ביכו את מותו. מטעם בית החולים הדסה נכתב כי “הרב ישעיהו הבר, יו”ר ארגון ‘מתנת חיים’ ומי שהקים בעצמו את המפעל החשוב שהציל מאות אנשים, היה ידיד אמת וקרוב של הדסה לאורך השנים. פועלו לחיבור בין חולי כליה לבין תורמים אלטרואיסטים היה מן הבולטים בעידוד תרומת איברים מן החי, ובהדסה בוצעו ניתוחים רבים שהצילו חיי אדם בזכותו”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער עמוק על פטירתו של הרב הבר ואמר כי “בזכותו זכו מאות אנשים בישראל לחיים חדשים”. גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד והדגיש כי הרב הבר היה “אדם שחיבר את החברה הישראלית כולה לרקמה אנושית אחת”. לא ראש הממשלה ולא הנשיא התייחסו לתרומתו הרבה של הרב הבר לקופת המדינה.

חשדות, מעצר וחקירות

יומיים לאחר ראש השנה תשע”ח בגדה המדינה באיש שכה היטיב לה. הרב הבר נעצר על ידי המשטרה בחשד (המופרך!) לסחר באיברים. החשד היה שהעמותה בראשותו, העוסקת בתיווך השתלות איברים, מקדמת בתור להשתלה – חולים שתרמו כסף עבור פעילות העמותה.

לחוקרים ברור היה כי החשודים לא לקחו את הכסף לכיסם. הכספים שנתרמו הוצאו על פרסום שהביא לתרומות כליה נוספות, אולם עדיין היה מדובר על פי החשד בסחר בלתי חוקי באיברים. באותם ימים, המדינה כלל לא התחשבה ב-466 השתלות הכליה שנעשו בתשע השנים הראשונות לפעילות העמותה.

המדינה אף התעלמה באותם ימים מהעובדה שכעשר שנים קודם לכן השתלת כליה מן החי האלטרואיסט הייתה אירוע נדיר, ומוות של חולים הממתינים להשתלה היה מחזה נפוץ בהרבה. מאות מיליוני שקלים חסך הרב הבר למדינה, אולם זו דאגה בחסות המשטרה להפוך כל מסמך בעמותת ‘מתנת חיים’ כדי לחקור את החשדות.

שנה קודם למעצר, שנת 2016 הייתה שנת שיא בהשתלות כליה. למעלה מ-220 חולים קיבלו כליה חדשה מתורמים חיים, עלייה של 30% לעומת השנה שלפני כן. אף על פי כן, ישב הרב הבר במעצר ונחקר שוב ושוב באזהרה על מעשיו. גם רעייתו הוזמנה לחקירה תחת אזהרה.

מאידך ראוי לציין כי גם במשטרה גם בפרקליטות וגם במשרד הבריאות – שהגיש את התלונה נגד הרב הבר – היו רק דברים טובים לומר על הרב הבר ומפעלו. רק כעבור שנה, בערב ראש השנה תשע”ט החליטה הפרקליטות על סגירת התיק כנגדו והתיק נסגר ונגנז.

נשמה גבוהה שהאירה את חשכות הלב

הרב יעקב י. הורונצ’יק יו”ר עמותת ‘מאמינים בדרך’ לחולי כליות ומושתלים חרדיים אומר ל’ביזנעס’ כי התרומה הכספית של הרב הבר למדינת ישראל היא עצומה ומורכבת מסעיפים כה רבים שקשה לחשבם. עלות של כל מטופל דיאליזה למדינה נעה כיום סביב 2000-3000 שקל לטיפול, כפול שלוש פעמים בשבוע, כפול 50 שבועות בשנה. הוי אומר: עלות שנתית של למעלה מ-400 אלף שקל לכל חולה.

לסכום זה יש להוסיף את עלות התרופות שמדינת ישראל מממנת בסל התרופות ועלות הגרורות של מחלת הכליות – סוכרת, לב, לחץ דם ועוד שאין שיעור למחירן. בעקבות מחלות אלו ובעקבות הבעייתיות של מחלות הכליות יש צורך באשפוזים בגין סיבוכים. עלות יום אשפוז למדינה נע סביב ה-1000 שקל לאדם.

בנוסף, נחסכו למשק רבבות ימי עבודה של מטופלי הדיאליזה שחזרו לעבוד ולייצר. אלפי ימי מחלה נמנעו מהמדינה מכל אותן 800 תרומות כליה במישרין או בעקיפין.

“הרב הבר היה איש מעש”, הספיד ר’ יעקב י. הורונצ’יק, מושתל כליה בעצמו, לידידו הטוב. “נשמה גבוהה שירדה לעולמנו והאירה את חשכות ליבם של מאות ואלפים. הרב הבר לא היה איש פרטי, כי אם אישיות שנשלחה משמים לדור החלוש הזה, הוא הופיע בהדרתו להאיר ולחזק. נראה שאת המחיר הגבוה, כבר שילם עם ישראל על המגיפה המשתוללת. יאמר ה’ די לצרותינו, יחזק לשבורי הלב, ירנין את עמו ישראל ויוציא את כולנו מאפילה לאור גדול”.

‘ביזנעס’ מציין כי בעודה בראשית שבעת ימי האבל על פטירת בעלה הטראגית ממגיפת הקורונה שהכריעה אותו, הודיעה ברגש עז זוגתו הגב’ רחל שעמדה לימינו לאורך השנים, כי היא מתעתדת להמשיך בפועלו. נשלח לה תנחומים ונאחל לה אריכות ימים וצרי לאבלה הכבד – בהמשך מעשיו הכבירים של בעלה, שחֶלקה בהם רב.

מקור: http://bizzness.net/

 

הראיון האחרון: מציל החיים ר' ישעיהו הבר זצ"ל בראיון נרחב ומרגש • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
10 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

די הגזמתם!!!
זה שבחו של צדיק?
חסך למדינת השמד כסף!?
הציל חיי יהודים!
חסך דמעות שכול ויתמות!
החדיר מסירות נפש של יהודים למען יהודים!
הפכתם לחילונים ציונים גמורים?

מבייש לתמצת את מפעל החיים האדיר הזה
במשפט מתרגם למיליונים שלך כסף
ועוד למדינה שלא מתהדרת באהבת ישראל,,,,

ורק נזכיר שבתמורה הוא ישב ימים ארוכים במעצר….
מתאים ליום העצמאות לראות את תפארת המדינה המתועבת

תפסיקו לחפש בכל מקום את החרדים שמתחנפים לציונים
באים לשבח שוב ושוב על כל פועליו ולהראות כמה סבל ע"א שתרם ובכל זאת זה לא גרם לו לחדול

תפסיקו לראות רק רע כל היום jdn צדיך להביא את כל סוגי הזוויות

אחרי מות קדושים אמור כשהוא היה חי ביזהו אותו רמסו את כבודו ולא היתנצלו זה הבתי משפט כולם כופרים גנבים ומוליכים את המדינה לפך יהי זכרו ברוך ויגן על עם ישראל

למגיבים – נראה לי שכוונת הכתבה הייתה לומר: "אפילו", אם נלך לפי אמות המידה הציוניים, ונתייחס אך ורק לכסף – גם אז 'מדינת ישראל' לא באמת הוקירה את האיש היקר, אלא אפילו פתחה נגדו חקירה משטרתית…. – ככה אני הבנתי את הכתבה

היכן הודעת האבל וההתנצלות של אלו שרדפו אותו?

שם דבר לא סותר
בימים שהתקשורת מסיתה ומתנכלת לציבור החרדי,ישצורך בהזכרת העובדות.
וראוי לומר גם דברים כאלה

יהא זכרו ברוך. הצדיק אבד ואין איש שם על לב. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture