חג מתן תורה בצל הקורונה: התקנות החדשות, המנהגים ורגעי השיא

יעקב מלמד בסקירה נרחבת על מנהגי החג בחצרות הקודש, וההתאמות שנעשו בעקבות מגפת הקורונה: האדמו"ר מגור יתפלל עם נכדיו, בויזניץ החסידים יחולקו לפי תפילות, בצאנז יתפללו בסמוך לבית האדמו"ר, בראחמסטריווקא בוטלו הטישים • פרק א

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בכל חצרות האדמורי"ם מאז ומעולם נהגו החסידים להסתופף בצלו של הרבי בחגים ובמועדים, גם חג השבועות נמנה על הימים המיוחדים בהם אף חסיד לא היה מרשה לעצמו לוותר על היום הנעלה והמקודש בצלו של הרבי מנהיגו הרוחני, מידי שנה בשנה עד ימינו אנו כלל החסידים היו עולים למקום מושבו של הרבי כשהם מתפללים ולומדים בצלו של האדמו"ר ומתמלאים במטען רוחני כביר שילווה אותם בכל ימות השנה, בכל חסידות אף היו מחכים בכיליון עיניים לרגע מסוים, רגע שמבחינתם הוא 'רגע השיא' של יום מתן תורה.

השנה – שבועות תש"פ בשל נגיף הקורונה תקנות והוראות חדשות תוקנו בכל חצרות הקודש בארץ ובעולם, 'חדשות JDN' יצא לעקוב אחר התקנות, החידושים, המנהגים ההיסטוריים ורגעי השיא הנהוגים בכל חצרות הקודש והוא מגיש פרויקט מקיף ומיוחד מסוגו.

חצר הקודש באבוב

כ"ק האדמו"ר שליט"א יכנס להיכל בית המדרש הגדול של החסידות בשכונת בורו פארק שבארה"ב לאחר שבועות ארוכים בהם בית המדרש היה סגור על מנעול ובריח. בהוראתו כלל החסידים ישמרו על מרחק בין אדם לאדם ועל שאר ההנחיות שפורסמו.

בחסידות נהוג שכ"ק האדמו"ר שליט"א קורא את ה'אקדמות' ברגש קודש, במהלך החג משוררים בחסידות ניגוני שמחה והודיה לה' יתברך על היום הנשגב. לעת עתה לא יתקיימו טישים בחסידות.

חצר הקודש באיאן

בחסידות הוציאו הנחייה בימים האחרונים כי כלל החסידים יישארו במקום מגוריהם במהלך החג, רק החסידים המתגוררים בירושלים יגיעו לתפילות בבית המדרש הגדול של החסידות ברחוב מלכי ישראל בעיר. השנה בהיכל בית המדרש לא יתקיימו 'טישים' אלא רק תפילות החג. בשונה מחצרות אחרות האדמו"ר נשאר בכל התפילות בחדרו הפרטי ולא קורא אף את ה'אקדמות'.

חצר הקודש בעלזא

בחסידות הודיעו השנה כי כלל התפילות בהיכל בית המדרש הגדול בקריית בעלזא בירושלים יתקיימו בכפוף לכללי הזהירות, השנה באופן חריג יבטלו את הגעת הנשים לתפילות ובעזרת הנשים יעמדו בחורי החסידות כך גם בשאר הגלריות יעמדו השנה בחורים ואברכים זאת בכדי למנוע כמה שיותר דוחק וצפיפות. בחסידות שבו והדגישו כי כל מי שנמצא בספק לגבי מצב בריאותו שלא יתקרב לאזור בית המדרש בכדי למנוע סכנה חלילה. בחג השבועות הנוכחי יחסר מקומם של אלפי החסידים מעבר לים הנוהגים לפקוד את חצרו של הרבי מידי חג השבועות.

לא ימונו דיינים. צילום ארכיןן: ארהון קורן, פלאש 90

בחסידות נהגו במשך שנים למנות דיינים חדשים במהלך החג אך השנה ככל הנראה המעמד לא יתקיים בשל כך שכבר מונו דיינים חדשים קודם חג הפסח, רק אמש (שלישי) בהוראת כ"ק האדמו"ר שליט"א הוחלט למנות את הגה"צ רבי חיים צבי שפירא שליט"א לכהן כראב"ד בד"צ 'מחזיקי הדת', כמו כן הגה"צ רבי שמאי קהת הכהן גרוס שליט"א מונה לכהן פאר כחבר הבד"צ.

עיני החסידים כולם נשואות לקראת מעמד 'ובאו כולם טיש' שנערך לקראת שקיעת החמה ביום חג השבועות אז האדמו"ר משורר יחד עם חסידיו בהתרגשות גדולה את השיר הידוע 'ובאו כולם בברית יחד נעשה ונשמע אמרו כאחד'.

חצר הקודש גור

חג השבועות שהיה נחגג מידי שנה בהשתתפות רבבות החסידים בוטל השנה כליל, האדמו"ר שליט"א עתיד להתפלל רק עם נכדיו בלבד, ככל הנראה התפילות יתקיימו בהיכל בית המדרש בכפוף לכללי הזהירות. בחסידות גור לא שמים דגש מיוחד על הלימוד בליל החג, כל חסיד נוהג כפי שליבו חפץ, אם כי העיקר שבתפילת המוסף של החג החסידים יהיו ערניים ומלאי 'חיות'.

קודם תפילת השחרית נוהג הרבי לטבול ב'מקווה טהרה' כשלאחר מכן ייגש לתפילה בסילודין, רגע השיא בחסידות הוא בשעת 'קריאת התורה' אז כ"ק האדמו"ר שליט"א בדביקות מיוחדת, הרבי שבכל השנה ממתן את רגשותיו מבליט אותם רק בשעת קריאת התורה של חג השבועות, במיוחד בשעת קריאת ה'עשרת הדברות', החסידים כולם מצטופפים מידי שנה לחזות בפניו בשעה זו, השנה בשל הקורונה הם לא יזכו לכך, אלא רק מעטי מעט, בעיקר נכדיו של האדמו"ר.

האדמו"ר שליט"א עתיד להתפלל רק עם נכדיו. האדמו"ר בתפילה בשטח פתוח לפני מספר ימים

קפידה גדולה מקפיד האדמו"ר שליט"א בכל שנה בתפילת 'יזכור' שכלל החסידים יצאו מהיכל בית המדרש מלבד אלו היתומים, האדמו"ר ימתין עד שכולם יצאו מן ההיכל.

ביום חג השבועות מציינים בחסידות את יום ה'יארצייט' לכ"ק האדמו"ר בעל ה'אמרי אמת' זיע"א, חסידים רבים נוהגים לעלות ביום החג לציונו בחצר ישיבת 'שפת אמת' בירושלים.

יצוין כי לקראת חג השבועות הסתפקו בחסידות כיצד לנהוג והם המתינו להוראתו של כ"ק האדמו"ר שליט"א, האדמו"ר הורה שהחסידים יישארו השנה במקומות מושבותיהם ולא יבואו לירושלים, בשל כך הכריזו בחסידות על שבוע שלם בו יעברו מידי יום אלפי חסידים להתברך מהרבי, בגור הדבר נקרא 'אדורך גיין', וכך בימים אלו עוברים מידי יום אלפי חסידים להתברך מהאדמו"ר לקראת החג, בגור מספרים שהרבי אומר כל אחד 'גוט יום טוב'.

חצר הקודש ויז'ניץ

בחסידות שוררת התרגשות גדולה שכן לאחר חודשיים ימים מרן האדמו"ר שליט"א שב השבוע למעונו שבבני ברק ממעון הנופש בחצור, האדמו"ר יקיים את תפילות החג בבית המדרש הגדול של החסידות בקריית ויזניץ בבני ברק, בחסידות הודיעו כי התפילות יתקיימו רק לתושבי העיר בני ברק, שאר החסידים יישארו במקומות מושבותיהם ברחבי הארץ. לבחורי הישיבה יוקצה מקום מיוחד בפארנצע'ס ובכל תפילה ומעמד יורשו להגיע כמות מסויימת של חסידים כשלכל קבוצת חסידים תהיה מקום מוגדר מראש.

השנה בכדי למנוע דוחק ועומס ה'עזרת נשים' תבוטל כמעט כליל. רגע השיא בחסידות הוא לקראת עלות השחר שעת 'קדרותא דצפרא' אז האדמו"ר מופיע במרפסת הבית והמוני החסידים מתקבצים ומשוררים יחידיו ניגוני רגש והתעוררות. בחסידות מקפידים על טבילה במקווה קודם למעמד ולאחר מכן החסידים פונים לביתם לנוח קמעא. תפילת שחרית מתקיימת מאוחר יותר לקראת השעה 10:00 בבוקר.

ה'טיש' במוצאי שבת יועבר בשידור חי

במוצאי השבת יערוך מרן האדמו"ר שליט"א את טיש 'נעילת החג' בשילוב שמחת ה'פארשפיל' לקראת נישואי נכדתו. ה'טיש' יועבר בשידור חי במעגל סגור ברחבת בית המדרש בכדי למנוע דוחק וצפיפות בהיכל החסידות.

בחסידות שבים ומדגישים כי התפילות יתקיימו בכפוף לכללי הזהירות כמו כן אנשים שהינם בקבוצת סיכון מוטל עליהם להימנע מהתכנסות כלשהי לעת עתה.

חצר הקודש ויז'ניץ

אלפי חסידי ויז'ניץ צפויים לעלות ולהסתופף בצלו של כ"ק האדמו"ר שליט"א במרכז החסידות ברחוב שלמה המלך בבני ברק, התפילות ועריכת השולחנות הטהורים יתקיימו בהיכל בית המדרש בכפוף לכללי הזהירות ובשמירת מרחק בין אדם לאדם.

בליל החג יאמרו החסידים את סדר ה'תיקון ליל שבועות' ולאחר מכן מעט לפני עלות השחר ילכו הם לטבול ב'מקווה טהרה', מיד לאחר הטבילה שבים החסידים להיכל בית המדרש אז מתקיים מעמד 'קדרותא דצפרא' במהלכו שרים שירי העוררות הנהוג לשורר ב'ימים הנוראים', לדברי חסידים זוהי שעת השיא שעה שהאדמו"ר משורר את הניגונים בדביקות עילאית כשהוא אחוז שרעפי קודש. גם שעת ה'אקדמות' הוא רגע נעלה במיוחד אז נוהג האדמו"ר לקרוא את הנוסח בהתלהבות יתירה.

חצר הקודש ויז'ניץ בית שמש

התפילות וסדרי הלימוד יתקיימו בכפוף לכללי הזהירות בבית המדרש של החסידות ברחוב יהושע בעיר בית שמש, בהוראתו של האדמו"ר גם השנה החג יתנהל כבכל שנה ואף יתקיים 'הכנסת אורחים' לכלל החסידים שיגיעו מרחבי הארץ.

בחסידות מתרגשים כל שנה מחדש לקראת אמירת ה'אקדמות' על ידי כ"ק האדמו"ר שליט"א שאומרו במתינות גדולה ובבכיות שמרעידות את בית המדרש, לאחר תפילת שחרית עורך הרבי טיש חלבי כשבמהלכו משוררים ניגוני שמחה.

חצר הקודש זוטשקא

התפילות הלימוד ועריכת השולחנות הטהורים של כ"ק האדמו"ר שליט"א יתקיימו בבית המדרש של החסידות ברחוב באר מים חיים בבני ברק, בשונה מכל שנה יערוך הרבי את ה'קידוש' בשעה 12 בלילה. בחסידות נהוג מכיוון שחג השבועות הוא אחד מארבעת ראשי השנה על כן לובש האדמו"ר בגדי לבן בתפילות ובעריכת השולחנות הטהורים.

כ"ק האדמו"ר שליט"א נוהג לפאר את הבימה בשנים עשר עצי דקל. עצי הדקל יישארו עד השבת של פרשת 'ואתחנן' אז קוראים שוב את קריאת התורה של 'קבלת התורה'. טיש נעילת החג יתקיים במהלך הסעודה שלישית בשבת כשבמהלכו משוררים בחסידות ניגוני התעוררות מיוחדים.

חצר הקודש זוטשקא אמסנא

התפילות סדרי הלימוד והטישים יתקיימו בבית המדרש של החסידות ברחוב יונה הנביא בבני ברק, בחסידות נוהגים להציב סכך בארבעת צדדי הבימה בצורה של שתי וערב, הקישוט נשאר עד מוצאי שבת קודש פרשת 'ואתחנן' אז קוראים בתורה את 'עשרת הדברות' .

בחסידות אף תיקנו שלא מפסיקים בדיבור חולין מתפילת מעריב של ליל החג ועד לאחר תפילת המוסף של יום טוב, לאחר מוסף עורך כ"ק האדמו"ר שליט"א 'קידושא רבא' עם מאכלי חלב כשהאדמו"ר מרבה לדבר בשבח ובשמחת הנישואין של כלל ישראל עם הקב"ה. רגעים אלו נחשבים בחסידות כרגעי שיא של החג לאחר שעות ארוכות של עסק התורה ברציפות ובתענית דיבור.

חצר הקודש טשערנאביל

בחסידות פרסמו בימים האחרונים הודעה לפיה כלל החסידים המתגוררים ברחבי הארץ ישארו במקומם ורק תושבי העיר בני ברק יורשו להגיע לתפילות ולסדרי הלימוד בבית המדרש של החסידות ברחוב חבקוק בעיר. כלל בתי המדרש שבכל עיר ועיר יהיו פתוחים לרווחת קהל החסידים. בחסידות שוררת התרגשות גדולה לקראת יום מתן תורה בצלו של כ"ק האדמו"ר שליט"א.

סדרי המקומות בהיכל בית המדרש יתנהלו על פי האחראיים, בחורי החסידות יתפללו במניין נפרד בהיכל הישיבה. כ"ק האדמו"ר שליט"א יגיע לערוך 'טיש' מיוחד לבחורים בליל שבת וכן יתפלל עמם את תפילת ה'קבלת שבת'. טיש 'נעילת החג' יתקיים בסעודה שלישית בהשתתפות החסידים.

חצר הקודש מודז'יץ

תפילות החג וסדרי הלימוד יתקיימו בבית המדרש של החסידות ברחוב חבקוק בבני ברק, בחסידות הוציאו רשימה של הנחיות לקראת החג בהם ככלי הזהירות וההרחקה. בחסידות הודיעו כי אלו הגרים מחוץ לעיר יוכלו להגיע רק למי שיש לו מקום אכסניא מסודר בלא דוחק. כלל בתי הכנסת של החסידות ברחבי הארץ יישארו פתוחים בחג לרווחת החסידים שלא יעלו השנה להסתופף בצלו של כ"ק האדמו"ר שליט"א.

בתי הכנסת של החסידות ברחבי הארץ יישארו פתוחים

שעת השיא בחסידות הוא שעה שהאדמו"ר עורך את שולחנו הטהור ב'עלות השחר'. בזמן ה'טיש' אומר הרבי 'תורה' כשהחסידים מצטופפים לשמוע את דברות הקודש. טרם קריאת התורה משורר הרבי בהתרגשות דקדושה את ניגון ה'אקדמות' העתיק המשויך לכ"ק האדמו"ר בעל ה'דברי ישראל' זיע"א, משאת נפשו של כל חסיד הוא לזכות להסתופף בצלו של הרבי ברגעים נעלים אלו.

חצר הקודש מיאלען

בחצר הקודש מיאלען יתקיימו התפילות והטישים במהלך החג בבית הכנסת 'עץ חיים' בקרית גת. בליל שבועות לאחר אמירת ה'תיקון' ושיעורי התורה שיימסרו במקום יערוך כ"ק האדמו"ר שליט"א טיש שימשך עד עלות השחר, לאחר תפילת שחרית יערוך הרבי את ה'מילכיגע טיש' (טיש חלבי) כמנהג אבותיו הקדושים.

חצר הקודש סאדיגורה

בחסידות סאדיגורה עלו מידי שנה כלל החסידים מכל מקומות מושבותיהם להסתופף בצלו של כ"ק האדמו"ר שליט"א, השנה הרבי ישהה בחג השבועות יחד עם מניין מצומצם של מקורבים בבית האכסניא בלוס אנג'לס שבארצות הברית.

בתי הכנסיות של החסידות בערים בני ברק, ירושלים, תל אביב, מודיעין עילית, ביתר עילית, אשדוד, אלעד וצפת יהיו פתוחים במהלך החג בכפוף לכל כללי הזהירות של משרד הבריאות.

מידי שנה בשנה בשעת 'קדרותא דצפרא' לאחר לילה שלם של אמירת 'תיקון ליל שבועות' ועסק התורה ולאחר טבילה ב'מקווה טהרה' היה יוצא כ"ק האדמו"ר שליט"א אל קהל החסידים ויחד היו שרים ניגוני שמחה והתעוררות, שעת השיא בחסידות הייתה השעה בה הרבי היה נושא מדברות קודשו כאשר במהלך כל החג שלאחר מכן החסידים היו נושאים ונותנים בדברות הקודש הללו.

בחסידות מקווים ומייחלים שבשנה הבאה יזכו הם שוב להסתופף בצלו של כ"ק האדמו"ר שליט"א בבריאות ובשמחה.

חצר הקודש סאטמאר

לאחר שבועות ארוכים שבית המדרש הגדול של החסידות בשכונת ויליאימסבורג שבארצות הברית היה סגור על מנעול ובריח הוא נפתח שוב לרווחת המוני החסידים, רבבות החסידים יעלו כמידי שנה להסתופף בצלו של מנהיגם הרוחני, כ"ק האדמו"ר שליט"א. בשונה מכל שנה בחג השבועות הנוכחי לא יוסיפו מקומות ישיבה חדשים בהיכל בית המדרש זאת מפני החשש לדוחק וצפיפות יתירה דבר שיגביר את סכנת ההידבקות חלילה בנגיף הקורונה.

שעת השיא בחסידות הוא בשעה שרבבות החסידים יחד עם כ"ק האדמו"ר שליט"א מנגנים בשעת אמירת 'אהבה רבה' בתפילת השחרית את הניגון בעל הרגש העמוק הידוע מכ"ק האדמו"ר בעל ה'ויואל משה' מסאטמאר זיע"א, לדברי החסידים תחושה מרוממת ומרגשת ניתן לחוש מדי שנה בשנה באותו הזמן, שעה ששערי שמים נפתחים.

חצר הקודש סאטמאר

בחסידות סאטמאר שמו דגש עיקרי על הגעת רבבות החסידים להסתופף בצלו של הרבי דוקא בחג השבועות שכן זהו 'ראש השנה' לרוחניות. מידי שנה כבר מל"ג בעומר מקימים ועד הכנסת אורחים שידאג לאלפי הבאים לחזות בצל קודשו של הרבי, זאת מלבד הוספת מקומות רבים בהיכל בית המדרש ובגלריות לרווחת הבאים.

חג השבועות הנוכחי יתנהל כמידי שנה אם כי העלייה ההמונית תתמעט במקצת זאת מפאת הפחד מנגיף הקורונה, בחסידות הורו על פתיחת בית המדרש בקריית יואל עם ההקלות החדשות של הממשל בארה"ב.

שעת שיא בחג השבועות הוא בזמן ה'אקדמות' אותו קורא האדמו"ר שליט"א בעצמו ורבבות החסידים נדחקים לחזות בפניו, התפילה אורכת שעות רבות, בשעות אחה"צ לאחר התפילה עורך הרבי טיש עם מאכלי חלב ובמהלכו הוא נושא 'פשעטיל' על הסוגיא הנלמדת בהיכל הישיבה.

האדמו"ר נושא 'פשעטיל' על הסוגיא הנלמדת בהיכל הישיבה

מידי שנה הדרשה היא לפי סדר הסוגיות הנלמדות בהיכל ה'ישיבה גדולה' בה משמש האדמו"ר כראש הישיבה, וכמה שבועות לפני החג האדמו"ר מגיע מידי יום להכין את התלמידים בסוגיה עליה ידרוש בחג.

השנה היות שהיכלי הישיבות סגורים עקב המצב הנורא, החליטו בקהילה שהאדמו"ר שליט"א יעביר את השיעורים בשידור חי בקו הטלפוני של החסידות, כאשר בכל יום אלפי חסידים מתכוננים לשיעור ולומדים את הסוגיה עם ה'מראי מקומות' שמובאים בקו, ובשעות הערב מוסר האדמו"ר את השיעור מביתו שבקרית יואל.

בכל יום התקיימה הגרלה בין תלמידי הישיבה המצוינים מי יזכה לשבת ליד שולחן האדמו"ר שליט"א בעת השיעור ו'לראות את בעל השמועה עומד כנגדו', כאשר כל יום זכו ונכנסו קבוצה של עשרה בחורים לשמוע את השיעור. השנה ידרוש האדמו"ר שליט"א בסוגית "אין שליח לדבר עבירה".

חצר הקודש סלונים

התפילות ועריכת השולחנות הטהורים של כ"ק האדמו"ר שליט"א יתקיימו בבית המדרש הגדול של החסידות ברחוב סלנט בירושלים, בחסידות ביטלו השנה את ה'הכנסת אורחים' זאת בכדי למנוע כמה שיותר דוחק וצפיפות, גם את ה'עזרת נשים' בטלו כליל בחסידות בכדי לפצל את החסידים הרבים שיגיעו לחג השבועות, בגלריות שבבית המדרש יתפללו בחורי החסידות עם מרחק ראוי בין אדם לאדם. בחסידות הנחו כי רק החסידים המתגוררים בירושלים יוכלו להגיע להסתופף בצלו של הרבי במהלך החג.

שיאו של החג הוא שעה שמשוררים בחסידות שיר מיוחד ממילות ה'אקדמות' בו מבואר השבח של עם ישראל הרשומים בתפיליו של הקדוש ברוך הוא, הניגון משורר בפפיות החסידים שעה ארוכה ובהתלהבות גדולה. בחסידות נוהגים שכ"ק האדמו"ר שליט"א בעצמו קורא את נוסח ה'אקדמות'.

בחצר הקודש נדבורנא באניא

התפילות וסדרי הלימוד יתקיימו בראשות כ"ק האדמו"ר שליט"א בבית המדרש של החסידות ברחוב דוד 21 בירושלים. בחסידות נהוג שכ"ק האדמו"ר בעצמו קורא את נוסח ה'אקדמות'. את הנוסח אומר הרבי מתוך סידור 'מתוק מדבש' וסידור האר"י הקדוש בבכיות נוראיות כשעיניו יורדות פלגי מים.

רגע השיא בחסידות הוא בזמן תפילת 'אהבה רבה' בשחרית כאשר התפילה נאמרת ע"י כ"ק האדמו"ר שליט"א בהתרגשות עצומה במשך כרבע שעה כשהוא דופק עם רגליו על הקרקע ובכיו נשמע בכל היכל בית המדרש.

לאחר התפילה עורך הרבי קידוש עם מאכלי חלב ונושא דברי תורה, טיש 'נעילת החג' יתקיים בסעודה שלישית בשבת כשבמהלכו קורא האדמו"ר את שטר הכתובה ושטר האירוסין של עם ישראל לקב"ה כפי מנהג הצדיקים.

חצר הקודש פראמישלאן

התפילות יתקיימו בצלו של כ"ק האדמו"ר שליט"א בבית המדרש של החסידות בבני ברק שקושט לכבוד היום הגדול, בית המדרש נפתח לאחר שבועות ארוכים שהוא היה נעול על מנעול ובריח בשל נגיף הקורונה, בחסידות הורו כי רק החסידים תושבי העיר בני ברק יורשו להגיע לבית המדרש. בכל שנה בסעודת יום החג הנערכת בראשות הרבי בצוותא עם כל הציבור הרבי מוסר דרוש ארוך בעניינו של חג במשך כשעה וחצי ואשר לזה מחכים במשך השנה כל החסידים. השנה בשל המצב מעמד זה בוטל.

האדמו"ר שליט"א לומד כל הלילה במעונו. השיא בכל שנה בחסידות הוא בשעת אמירת ה'אקדמות' הנאמרת בלהבת אש קודש ובבכיות עצומות כאשר נהגו אדמו"רי השושלת, בחסידות מספרים כי הרבי זיע"א אמר עוד כשהאדמו"ר שליט"א היה ילד צעיר רך בשנים ש"האקדמות שייך לבני מאיר'ל" אשר נקרא כשמו של רבי מאיר חזק בעל האקדמות.

יודעי דבר מספרים כי בכל שנה לאחר אמירת האקדמות ניתן לראות את המחזור של כ"ק האדמו"ר שליט"א ספוג ורטוב מדמעות של התרגשות ועבודה נשגבה.

מקומו של האדמו"ר בבית המדרש מקושט כמין סוכה ומסוככת ועליו מונח כתר תורה של מלכות עם אורות ובצידיו שני אריות.

חצר הקודש צאנז

בחסידות שררה דאגה גדולה בימים האחרונים לאחר שהרבי עבר אירוע לבבי קל ובשל כך הוא עבר צנתור במרכז הרפואי 'לניאדו' בנתניה, האדמו"ר שהתאושש הבוקר (רביעי) שב למעונו. בחסידות הודיעו כי בליל החג יתפללו כלל החסידים ברחבה הגדולה מול ביתו של כ"ק האדמו"ר שליט"א תחת כיפת השמים תוך שמירה אדוקה על כללי משרד הבריאות. לאחר התפילה יעברו החסידים להתברך בברכת החג מכ"ק האדמו"ר שליט"א שיעמוד בפתח ביתו.

מידי שנה בשנה רגע השיא בחסידות היה שעה שכ"ק האדמו"ר שליט"א היה אומר את ה'קרעפל פשעטל' כאשר במשך שעה ארוכה החסידים היו מרותקים לפלפול העמוק של הרבי שהיה מקיף בגאונות יתירה תורה שבכתב ושבעל פה ושוזר יחד בעמקות נפלאה פלפול תורני עמוק, לדברי החסידים היה זה שעה של מושגים חדשים בנוראותה של 'מעמד הר סיני'.

כככל, חג שבועות זהו יום שחסידות צאנז חרטה על דיגלה את התורה, בחסידות צאנז במשך השנה כולה נותנים כבוד גדול להוגי ועמלי התורה, גם בחורים צעירים מתעטרים בתארי כבוד לאחר שזוכים המה לסיים מסכת אחד מסכת בש"ס. הרבי שליט"א בכל הזדמנות יעורר ללימוד התורה ויציב את זה כמטרה עיקרית בחייו של החסיד.

חצר הקודש קאליב

התפילות וסדרי הלימוד יתקיימו בבית המדרש של החסידות ברחוב חנה בירושלים, השנה בשל המצב יגיעו רק תושבי ירושלים ומעט מאוד אורחים מחוץ לעיר, בחסידות נוהגים לומר בליל החג את 'תיקון ליל שבועות'. מיד לאחר שחרית יתקיים קידוש חלבי בהשתתפות כ"ק האדמו"ר שליט"א כשבמהלכו ישוררו החסידים ניגוני חג השבועות.

חצר הקודש קאפיטשניץ

התפילות וסדרי הלימוד יתקיימו בבית המדרש של החסידות ברחוב עזרת תורה 33 בירושלים. בליל החג מתכנסים החסידים לאמירת 'תיקון ליל שבועות' בצוותא. כ"ק האדמו"ר שליט"א יערוך 'קידוש' בליל החג בשעה 12:45 בהיכל בית המדרש. בחסידות הדגישו כי חובה לשמור על הוראות הבריאות וחבישת מסיכה.

את סעודת החג סועד כ"ק האדמו"ר שליט"א בחדרו ללא השתתפות החסידים, בחסידות נהוג כי כ"ק האדמו"ר שליט"א קורא את ה'אקדמות'. טיש נעילת החג יתקיים בסעודה שלישית של שבת קודש.

חצר הקודש קרלין

כ"ק האדמו"ר שליט"א שהיה מהראשונים להורות על סגירת בית המדרש עוד טרם חלה התפרצות נגיף הקורונה בממדים גדולים, הודיע כי בשונה מכל שנה את חג השבועות יחגגו כל החסידים כל אחד במקום מגוריו. בשל הוראתו כלל בתי המדרש של החסידות בכל רחבי הארץ ישארו פתוחים כאשר כלל הבאים יידרשו לשמור על שלל הנחיות מחמירות כנהוג בחסידות.

שעת השיא בחסידות היא בשעת אמירת ה'אקדמות' שנאמרת ע"י כ"ק האדמו"ר שליט"א ברגש קודש. האדמו"ר עצמו יתפלל הנראה בבית המדרש הגדול של החסידות בגבעת זאב שבירושלים יחד עם החסידים תושבי המקום.

חצר הקודש קרעטשניף ירושלים

התפילות והטישים יתקיימו בבית מדרש הגדול של החסידות בירושלים, אורחים מחוץ לעיר יורשו להגיע רק מי שנרשם מראש. עזרת נשים תהיה השנה סגורה לנשים בשל כך החסידים יתפללו במקום בכדי למנוע צפיפות ודוחק בהיכל בית המדרש.

הסעודות יתקיימו בשלושה אולמות נפרדים כל משפחה בשולחן נפרד. במהלך הסעודה יש איסור מוחלט לקום מהמקום חוץ מנטילת ידיים. האחראים יחלקו את האוכל לכל שולחן בנפרד תוך שמירה אדוקה על כללי משרד הבריאות.

השנה הנהיגו שהכיבוד שיחולק במהלך קידוש ביום טוב בבוקר יחולק בשקיות אישיות לקהל החסידים. מסביב מקום האדמו"ר הקימו גדרות מיוחדות. את הבימה הגביהו במיוחד בכדי שכל הציבור יוכל לחזות בפניו של הרבי בעבודת קדשו ולא ייאלצו להידחק סביב הבימה.

האדמו"ר שליט"א קורא את ה'אקדמות' בבכיות נוראיות. צילום: שוקי לרר

רגע השיא בחסידות הוא שעה שכ"ק האדמו"ר שליט"א קורא את ה'אקדמות' בבכיות נוראיות ממש כשהציבור כולו מתעורר יחדיו לאהבת ה' יתברך. כשהאדמו"ר מגיע לקטע בו כתוב "מטיילי ביה חנגא לבהדי דשכינתא" תוך כדי האמירה בהתלהבות גדולה ונוראה האדמו"ר פוסע לאחור ג' פסיעות וחוזר. בחסידות אז שוררת אש להבה שכן הפסוק מתפרש שהולכים (כביכול מטיילים) לצד השכינה.

גם בקריאת התורה בעליה של 'עשרת הדברות' יש התעוררות גדולה. לאחר התפילה עורך כ"ק האדמו"ר שליט"א קידוש חלבי כשבמהלכו מחלק הרבי 'קרעפלך' ממולאים חלבי. כשה'קרעפל'ך' מונחים על השולחן אומר הרבי 'קרעפל פשעטיל' שנמשך במשך יותר משעה כמנהג אבותיו. כלל החסידים התלמידי חכמים מקשיבים ושואלים עד שמתברר כל דבר על אופניו על הצד היותר טוב.

כמו כן בתפילת 'אהבה רבה' שרים ניגון קבוע הנקרא 'אהבה רבה ניגון'. בחסידות מציינים כי השנה היות והחג ביום שישי יתכן שה'קרעפיל פשעטיל' יתקיים בקידוש של שבת בבוקר.

חצר הקודש קרעטשניף קרית גת

התפילות וסדרי הלימוד של החג יתקיימו כרגיל בהיכל בית המדרש ברחוב נועם ישראל קרית רמות דוד קרעטשניף בקרית גת. לחסידים שנמצאים בקבוצות הסיכון יוקצה עבורם מקום מיוחד במזרח בית המדרש, כ"ק האדמו"ר שליט"א יערוך את שולחנו הטהור בהיכל 'תפילה למשה' בשעה 1 בלילה, כמו כן מיד לאחר תפילת שחרית יתקיים 'קידושא רבא' חלבי. האדמו"ר שקורא בתורה וניגש חזן במהלך כל השנה ניכר בהתלהבותו הגדולה שעה שהוא קורא את נוסח ה'אקדמות'.

חצר הקודש ראחמסטריווקא

בימים האחרונים הודיעו בחסידות כי אין להגיע למרכז החסידות בירושלים בחג השבועות אלא כל אחד ישאר במקום מושבו ברחבי הארץ. גם כ"ק האדמו"ר שליט"א בעצמו לא יצא כלל לעריכת השולחנות הטהורים כבכל התקופה האחרונה.

רגע השיא בחסידות הוא מידי שנה בשעה שכ"ק האדמו"ר שליט"א עולה לתורה או אז הוא אחוז כולו בשרעפי קודש ורבים ממתינים לרגעים הנעלים הללו. גם את ה'אקדמות' אומר האדמו"ר שליט"א בעצמו כשכולו שלהבת אש קודש. בליל החג נוהג כ"ק האדמו"ר שליט"א ללמוד ברציפות כשהוא ספון בחדרו האישי.

כלל הטישים בוטלו

מידי שנה היה מתקיים 'טיש' קצר בשעה 3:50 בלילה למשך כחצי שעה, כמו כן לאחר תפילת המוסף היו עורכים בחסידות 'טיש' עם מאכלי חלב כאשר האדמו"ר היה נושא דברים נרגשים במעלת החג. השנה כלל הטישים בוטלו כליל רק יתקיימו תפילות לבני ירושלים בכפוף לכללי הזהירות.

טיש נעילת החג יתקיים במוצאי השבת בשעה 22:30 בהיכל בית המדרש הגדול בשכונת גוש 80 בירושלים תוך הקפדה על שמירת מרחק בין אדם לאדם.

חצר הקודש שאץ

כ"ק האדמו"ר שליט"א יערוך את התפילות וסדרי הלימוד בבית מדרשו שברחוב אדמור"י שאץ בבני ברק, התפילות יתקיימו תוך שימת דגש על שמירת כללי הזהירות, האדמו"ר שליט"א יורד לבית המדרש בליל החג ואומר את סדר ה'תיקון ליל שבועות', הרבי הנהיג בחסידות שבכל שעה עגולה משוררים החסידים ניגוני שמחה והתלהבות מניגוני החג.
האדמו"ר נוהג להתפלל שחרית כוותיקין כיוון שזהו יום היארצייט של ה'בעל שם טוב' הקדוש שנהג להתפלל וותיקין, לאחר תפילת שחרית יעלה הרבי למעונו ויתפלל מוסף במניין הרגיל. רגע השיא בחסידות הוא שעת אמירת ה'אקדמות' על ידי כ"ק האדמו"ר שליט"א שמתייפח בבכי שעה ארוכה.

חצר הקודש תולדות אהרן

בחסידות שוררת התרגשות גדולה לקראת חג השבועות אז יעלו אלפי החסידים לחוג את החג יחד עם כ"ק האדמו"ר שליט"א, התפילות, הלימוד והטישים יתקיימו בבית המדרש הגדול של החסידות ב'מאה שערים' בירושלים.

האדמו"ר שמשמש כ'בעל קורא' בכל שבתות השנה ניכר בהתלהבותו בשעת קריאת התורה של עשרת הדיברות ובשעת אמירת ה'אקדמות', רגע השיא בחסידות הוא מעט קודם אמירת ה'אקדמות' אז משוררים ילדי החסידות שירי רגש והתעוררות, במיוחד השיר 'והערב נא' שנוגע בנימי הרגש של כלל החסידים, בשעה זו יושב כ"ק האדמו"ר שליט"א על מקומו ומביט בילדי החסידות המשוררים את הניגון, לדברי חסידים זוהי שעה מיוחדת ונעלה עד כדי שניתן לחתוך בסכין את ההתרגשות שאופפת את המקום.

עדכונים מחצרות הקודש ניתן לשלוח בכתובת מייל: [email protected]

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מדהים תענוג לקרוא את הכתבות המושקעות המעניינות מלאות התוכן והידע
מחכים כל השבוע

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture