צילום: יום ליום

ברוך דיין האמת: ניצול השואה הגאון ר' סיני אדלר זצ"ל – רבה של אשדוד בעבר

אוּד מֻצַּל מֵאֵשׁ: במהלך השבת הלך לעולמו הגאון רבי סיני אדלר זצ''ל, אשר שימש בעבר כרבה של העיר אשדוד והיה מניצולי השואה המפורסמים, זאת לאחר מחלה קשה וממושכת והוא בשנת ה-92 לחייו. בשנים האחרונות התגורר במבשרת ציון ולמד בכולל

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ברוך דיין האמת: במהלך השבת הלך לעולמו הגאון רבי סיני אדלר זצ"ל, אשר שימש בעבר כרבה של העיר אשדוד והיה מניצולי השואה המפורסמים, זאת לאחר מחלה קשה וממושכת והוא בשנת ה-92 לחייו.

המנוח הגאון רבי סיני אדלר זצ"ל נולד בפראג, צ'כוסלובקיה לרב דוקטור שמעון אדלר ורייזל בתו של הרב סיני שיפר שהיה רב הקהילה החרדית בקרלסרוהה ומחבר פורה. במהלך מלחמת העולם השנייה הוא נלקח לגטו טרזיינשטט ולאחר מכן הוא הועבר לאושוויץ ומשם למחנות הריכוז מאוטהאוזן וגונסקירכן, ויצא עם שחרור המחנה. עם שחרורו הגיע הגאון רבי סיני אדלר זצ"ל ללונדון שם למד בישיבת "עץ חיים" בעיר, אצל מרן הגאון רבי אליהו לופיאן זיע"א.

בסוף חורף ה'תש"ו, עלה המנוח לארץ ישראל ולמד בישיבת חברון בירושלים, ולאחר מכן בכולל "בית זבול". בהגיעו לפרקו נישא לשרה מרים, בתם של הרב מרדכי יהודה לייב זק"ש, רבה של שכונת שערי חסד ורוחמה חיה בריינה בתו של הרב יעקב משה חרל"פ. המנוח היה הרב הראשון שהצטרף לרב גולדוויכט ולימד בישיבת כרם ביבנה. בשנת תשכ"ב התמנה רבי סיני אדלר זצ"ל כרב ראשי האשכנזי באשדוד, במקביל לרב הספרדי הרב ישראל אליזרע זצ"ל.

לאחר פטירת אשתו, בהתאם לקבלתו במחנה אושוויץ "להקדיש את חייו ללימוד התורה", עזב את רבנותו באשדוד ועבר להתגורר במבשרת ציון, שם החל ללמד בכולל. תחתיו מונה כרב העיר הרב יוסף שיינין.

בהזדמנויות רבות היה מספר על הטרגדיה הגדולה שעבר עמנו בשואה מתוך זווית ייחודית, המדגישה את מסירות נפשם של רבים למען שמירת המצוות גם מתוך מצבים בלתי אפשריים, ובמיוחד הרבה לספר על המסירות ללימוד התורה בכל המצבים.

בשנות חייו הרבה רבי סיני לספר על המשנה האחרונה שזכה ללמוד מפי אביו, בעת שנלקחו שניהם ברכבת למחנה אושוויץ, וחיממו את ליבם בלימוד משותף. היה זה הפעם האחרונה שראה את אביו. כן סיפר על דף הגמרא הראשון שלמד על דרגשי מחנה אושוויץ מפי מלמד ששמר דף גמרא בכיסו. את סיפור חייו כתב על גבי ספר שפרסם בשם 'בגיא צלמוות'.

בספר "קובץ תשובות" מתשובות מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל ישנם התכתבויות רבות עם הגאון רבי סיני אדלר זצ"ל, בהם מרן הגרי"ש מתבטא כלפיו בחביבות יתרה.

מידי שנה בשנה במוצאי שבת קודש פרשת 'בהר' היה הגאון רבי סיני אדלר זצ"ל רגיל לאסוף את כל צאצאיו לסעודת הודיה לרגל יום הצלתו ממחנות ההשמדה, הוא היה רגיל לספר להם ממה שעבר עליו כשבסיום דבריו היה אומר, "מי שרוצה להאמין בהשם שיסתכל עלי". גם השנה הספיק המנוח לערוך סעודת הודיה זו כשהפעם הוא שההה במעונו והדברים הועברו בשידור חי לכל צאצאיו זאת מפאת הסכנה בהתפשטות נגיף הקורונה.

בתקופה האחרונה נחלש המנוח עד מאוד ומצבו היתדרדר אט אט עד שבמהלך השבת השיב הוא את נשמתו הטהורה ליוצרו לדאבון ליבם של משפחתו הכבודה, מכריו ותלמידיו הרבים. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture