יהודי עם סכין שחיטה. צילום ארכיון: Tomer Neuberg/FLASh90

בית המשפט של האיחוד האירופי נגד הדת: תיאסר שחיטה כשרה בבלגיה

בית המשפט לזכויות אדם של האיחוד האירופי בלוקסמבורג קבע כי אין לבטל את האיסור על שחיטה כשרה בבלגיה, ופגע בחופש הדת של יהודי אירופה. ועידת רבני אירופה: "זו חוצפה שהם יקבעו לנו כיצד מתבצעת שחיטה כשרה על פי ההלכה היהודית, זו אפליה שמדיף ממנה ריח רע של אנטישמיות"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

בית המשפט לזכויות אדם של האחוד האירופי בלוקסמבורג קבע בהחלטה המסעירה את יהדות אירופה: החלטות הפרלמנטים נגד השחיטה הכשרה בשתי המחוזות בבלגיה אינן פגיעה בחופש הדת והן תקפות וחוקתיות. עוד קבע בית המשפט כי אין בעובדה זו משום פגיעה בחופש הדת שכן אם היהודים חפצים בשחיטה עצמאית עליהם לשחוט תוך הימום הבהמה, עובדה הנוגדת את ההלכה היהודית. החלטות בית המשפט התקבלו במסגרת ערעור שהוגש בעקבות החלטת הפרלמנטים בבלגיה.

על פי קביעתו העקרונית של בית המשפט, יותר למדינות החברות באיחוד האירופי לחוקק חוקים האוסרים על קיום שחיטה כשרה, וחוקים מסוג זה אינם מפרים, כשלעצמם, את זכויות חופש הדת הכלולות באמנת זכויות היסוד של האיחוד האירופי. פסק הדין מנוגד לחוות דעת שניתנה בתחילת ספטמבר 2020, על ידי היועץ המשפטי של ביה"ד לזכויות אדם באיחוד.

בועידת רבני אירופה, שהובילה יחד עם הקהילה היהודית בבלגיה את הערעור בבית המשפט בלוקסמבורג, דוחים את ההתערבות הגסה של ביהמ"ש בלוקסמבורג בהלכה היהודית. נשיא הועידה הרב פנחס גולדשמידט אמר כי: "זו חוצפה שהם יקבעו לנו כיצד מתבצעת שחיטה כשרה על פי ההלכה היהודית, החלטה זו מרחיקה לכת מהצפוי והינה סטירה מצלצלת לנוכח ההצהרות האחרונות של המוסדות האירופיים כי יש לכבד את החיים היהודיים ולהילחם למען חופש הדת".

רבה של בלגיה ונציג הועידה במוסדות האיחוד האירופי הרב אברהם גיגי שהיה בין העותרים הגיב הבוקר כי: "זו החלטה המאמצת אפליה שמדיף ממנה ריח רע של אנטישמיות – במידה וביהמ"ש לחוקה בבלגיה יאמץ כצפוי את ההחלטה, נעתור לביהמ"ש הגבוה לצדק בשטרסבורג. הקביעה כיצד נשחט היא התערבות גסה בחיים היהודים והעובדה שהם מפנים אותנו למדינות אחרות כדי לצרוך בשר כשר מקוממת ומזלזלת כאחד".

ההחלטה המקוממת התקבלה בניגוד לחוות דעתו של היועץ המשפטי של בית המשפט, ג'ררד הוגן, שקבע כי ההחלטה של הפרלמנט בבלגיה לאסור שחיטה כשרה בשני מחוזות במדינה, מנוגדת לחוקי חופש הדת של האיחוד האירופי. חוות דעתו ניתנה בעקבות העתירה שהגישו הקהילה היהודית בבלגיה ו'ועידת רבני אירופה'.

ועידת רבני אירופה הגיבה בהודעה רשמית להחלטה, בה נכתב כי: "החלטת בית המשפט האירופי לאכוף את האיסור על שחיטה כשרה בבלגיה יש השלכות קשות על הקהילות היהודיות ברחבי המדינה. לאיסור השחיטה כבר הייתה השפעה הרסנית על הקהילה היהודית הבלגית כאשר גרמה למחסור באספקה במהלך המגפה.

"מבחינה היסטורית, איסורים על שחיטה דתית נקשרו תמיד לימין הקיצוני ולשליטה באוכלוסייה, כך בשוויץ כדי למנוע הגירה יהודית מרוסיה וכל חוקי הרייך השלישי בגרמניה הנאצית..

"אירופה משטה את עצמה, חופש הדת הוא זכות אנושית. ערכים אלה נשחקים בטענה של רווחת בעלי-חיים, בעוד שבאותה עת, מומתים מאות אלפי בהמות בשיטות אכזריות כולל צייד אכזרי המותר עפ"י החוק. זו צביעות שמטרפדת את כל ההצהרות על שמירה על המגוון התרבותי והדתי של אירופה, במיוחד כאשר שחיטה כשרה לא הוכחה מדעית כגורמת סבל נוסף לבעלי החיים.

"מנהיגי אירופה טוענים שוב ושוב שהם ילחמו בנחישות כדי שהקהילות היהודיות יחיו ויצליחו באירופה, אך הם אינם מספקים אמצעי הגנה לאורח חיינו. אירופה צריכה לשקף את סוג היבשת שהיא רוצה להיות. אם אכן ערכים כמו חופש הדת הם חלק בלתי נפרד, אז מערכת החוק הנוכחית אינה משקפת זאת, ויש לבחון אותה בדחיפות.

"אנו נמשיך לעבוד שכם אל שכם עם נציגי הקהילה היהודית הבלגית בכדי להציע את תמיכתנו בכל דרך שנוכל ולהוקיר את העבודה שהשקיעו בניסיון לבטל את האיסורים הללו בשלוש השנים האחרונות".

שרת התפוצות עומר ינקלביץ' בתגובה להחלטת בית הדין האירופי לצדק: "הצטערתי והופתעתי מאוד לשמוע על החלטתו המקוממת של בית הדין האירופי לצדק לאפשר למדינות האיחוד לאסור שחיטה כשרה. ההחלטה מעמידה יהודים ומוסלמים בפני שוקת שבורה, ופוגמת במרקם החיים שלהם באירופה. כעת הצוותים המקצועיים במשרדי בוחנים ולומדים לעומק את ההחלטה. נפעל בהקדם, יחד עם בעלות בריתנו באירופה ובמוסדות האיחוד, במטרה להמשיך לאפשר קיום חיים יהודיים באירופה".

סגן השר הרב אורי מקלב על החלטה באירופה לאסור את השחיטה בבלגיה: "החלטת ביהמ"ש באירופה לאסור את השחיטה הכשרה בבלגיה הינה שערורתית ומסוכנת, החלטה מתערבת באופן בוטה בהלכה היהודית ושמה את כל מרקם החיים היהודי בגולה בסכנה, אותם ארגונים 'הנאורים' לא סבלנים וליברלים למען הכשרות היהודית, זוהי צביעות במיטבה אשר עלולה להשליך על מדינות רבות נוספות בעולם כולו, פסיקה זו מדיפה ריח רע המגיע מארגונים כאלה ואחרים הפועלים כנגד היהדות והמסורת. מעמידה בסכנה את צרכי הדת במדינות רבות ומחזקת את אותם ארגונים הפועלים ורודפים את צורכי הדת גם בארץ ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture