מאורע היסטורי: מאפיית המצות שהוקמה בבית שר התורה לטובת הנגידים • צפו

בתוך ביתו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א ברחוב רשב"ם בבני ברק נבנתה מאפיית מצות ושר התורה אפה את המצות במיוחד באופן שלא נראה כמוהו. מאחורי היוזמה עומדים הנהלת ישיבת 'עטרת שלמה' לאחר אשר שר התורה נטל את משא המוסדות וביקש לשלוח מצות לנגידים • צילום: שוקי לרר

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


לראשונה בהיסטוריה נבנה בתוך ביתו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א ברחוב רשב"ם בבני ברק מאפיית מצות ושר התורה אפה את המצות במיוחד באופן שלא נראה כמוהו. המאפייה הוקמה עבור נגידי ותורמי ישיבת "עטרת שלמה", שיקבלו מצות מהגר"ח קנייבסקי במהלך החודש הקרוב לאחר שנענו לבקשתו האישית להחזיק את עולם התורה.

לאחר פטירת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל נטל על עצמו שר התורה הגר"ח קנייבסקי את נשיאות ישיבת "עטרת שלמה" שבראשות הגרש"ב סורוצקין כאשר הוא מעורה בהנהגת הישיבה, ומפנה מזמנו לטובת הישיבה, רק לפני חודש פנה לתלמידי הישיבה הגדולה בקריית הישיבה בראשון לציון במכתבו, כאשר הוא מבקש מהם באופן אישי שאפילו בתקופה קשה זו של הקורונה ומתווה הקפסולות הידוע לפיו בני הישיבה לא יוצאים מתחום הישיבה, לא יביאו הבחורים פלאפונים כשרים ועיתונים אפי' הכשרים ביותר, לישיבה בשום פנים ואופן.

מאז פרוץ משבר הקורונה עולם התורה כולו שרוי בשבר כלכלי, המצוקה הכלכלית ואי הוודאות גרמה לצמצום משמעותי בתמיכת תורמי ונגידי עולם התורה הנמצאים בעצמם בתקופה קשה, הקיצוצים הקשים בתמיכת התורמים והנגידים הביאו את עולם התורה לפני שוקת שבורה.

מאז פרוץ המשבר הגר"ח קנייבסקי שוב ושוב נאלץ להיכנס בעובי הקורה לעמוד לימין הישיבה ולסייע בידו של ראש הישיבה הגרש"ב, כאשר הוא מתעניין שוב ושוב במצב הישיבה ואברכי הכוללים ודרכי ההתמודדות, ושומע בצער על המצב הקשה.

במהלך השבועות האחרונים לאחר שהביא הגרש"ב סורוצקין בפני שר התורה את הנתונים הקשים עימם מתמודדת הישיבה הביע הגר"ח באופן שלא זכור כמוהו בהיסטוריה לאחר מחשבה ארוכה את רצונו לשלוח באופן אישי לנגידי הישיבה "מצות מצוה" כאשר הוא מוסיף שהוא אף יהיה מוכן לאפות בעצמו את המצות.

מקורבי שר התורה ובהנהלת ישיבת עטרת שלמה' לא בזבזו זמן ובהיערכות של תוך שבועות וימים ספורים במערך לוגיסטי אדיר. הוקם לארשונה בתוך ביתו של הגר"ח בסמוך לחדר לימודו, מאפיית מצות לכל דבר בכשרות המהודרת של "שארית ישראל", בביתו הוקמו: חדר "מים" למים שלנו, חדר "קמח", "פינערים" ושולחנות, "רדלער" ותנור, כאשר כלל העוסקים באפייה הם תלמידי חכמים עליהם סמך הגר"ח את ידו.

גם זקני רשב"ם שפשפו את עיניהם בתדהמה, דבר כזה לא היה. לאחר הקמת ה"מאפייה" במהלך הימים האחרונים, וקודם לתחילת אפיית המצות, הגר"ח סגר את גמרתו, ויחד עם בנו חביבו הגרי"ש הגיעו לבחון את ה"מאפייה" שהוקמה בתכלית ההידור וההשגחה, לאחר שבחן את ה"מאפייה" על כל חלקיה, אישר להתחיל באפיית המצות.

הגר"ל שפך את המים לקמח, ואומר בקולו, לשם מצת מצווה. בנו של הגר"ח התחיל ללוש את הבצק ועימו צוות ת"ח שאופים את המצות במהירות הבזק, כאשר הגר"ח עומד ומשגיח על כל אחד ואחד. כאשר הם גומרים ללוש את הבצק, הגר"ח פוסע לשולחן ה"רדלער", נוטל בידו את הרדלער ואומר שוב "לשם מצת מצווה". הגר"ח עובר עם הרדלער ללא שהות מצה אחר מצה ומכניסים את המצות לתוך התנור ואופים.

בשלב זה, נטל הגר"ח לידיו את המצות כאשר הוא בודק אחד אחד, עובר עליהם בדקדוק. הגר"ח נטל לידיו כמות מצומצמת של המצות המהודרות, אותם אלו שנכנסים לקרטון מיוחד. הקרטון של שר התורה, אותו קרטון פשוט שאותו ישלח בחודשיים הקרובים עד לחג הפסח למעבר לים, לשולחן ליל הסדר, את תשורתו האישית לאלו שנענים לבקשתו לאלו מתגייסים למען עולם התורה.

אחרי האפייה, כשעמד לחזור לגמרתו, אבל רגע לפני הוא עור, והוסיף את ברכתו הנדירה, לכל הנגידים והתורמים שיעמדו לימין הישיבה בפרט בתקופה קשה זו. הוא מבטיח להם את ברכת התורה. כמו"כ ביקש מבקש למסור את ברכתו להצלחה גדולה עבור ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין הנמצא בימים אלו מעבר לים למען עולם התורה.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ואוווווווווווווווווווווווווווווווווווו
לא נורמלי
מטורףףףף
רק לרב סורוצקין יש אפשרויות וכוחות לעשות כאלו דברים…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture