Yaakov Lederman/Flash90

מה המקור: האם העלייה לתורה למפטיר יונה אכן סגולה לעשירות?

בבתי כנסיות רבים ברחבי העולם מוכרים את מפטיר יונה תמורת סכומי עתק מתוך אמונה כי הדבר מהווה סגולה לעשירות • מה המקור לכך, וההסבר הנאה של הדרשן החסידי מה שייך עשירות למפטיר יונה, והרצון של בני ישראל לזכות בנבואה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בכמה כסף מכרו אצלכם 'מפטיר יונה'? שאלה זו, נשמעת פעמים רבות אחרי יום צום כיפור. עליה זו, במנחה של היום הקדוש, נמכרת תמורת סכומים גבוהים ברבים מבתי הכנסיות מתוך אמונה כי הדבר מהווה סגולה לעשירות.

רגע לפני שאתם נוטלים הלוואה כדי לזכות בסיכוי להתעשר השנה, יצאנו לבדוק מה המקור. ראש ישיבת כסא רחמים, הגר"מ מאזוז שנשאל על מקור הסגולה ענה: "אינני יודע. המקור מהאשכנזים". רבנים נוספים, ביניהם הרב שלמה אבינר הגיבו כי אין לכך כל מקור.

מנגד, בספר 'כי בא מועד' מובא כי מקובל אצל יוצאי צפון אפריקה במסורת וקבלה מאבותיהם, כי רכישת 'מפטיר יונה' – סגולה לעשירות. מקור נוסף, בשם הרבי הריי"צ מליובאוויטש שאמר כי יש סגולה לעשירות לרכוש את מפטיר יונה. עוד מובא בחב"ד כי הרש"ג, גיסו של הרבי מליובאוויטש שאל אותו פעם למה רבים משתדלים להפטיר מפטיר יונה, והשיב שיש בכך הרבה סגולות.

גם אם קניית מפטיר יונה לא מסוגלת להתעשרות, יש עדיין עניין גדול בעליה זו. ה"אלף המגן" כותב שהמנהג הוא להדר ולקנות את עליית "מפטיר יונה" יותר מעליית ה"מפטיר" של תפילת שחרית, כיוון שבהפטרת ספר יונה נמצא שהרשעים עשו מעשים רעים ובכל זאת הצליחו וזכו לשוב בתשובה.

הרב אברהם פלאג'י כותב: "ועלה בידינו טעם נכון למה שקופצים על קריאת ההפטרה הזאת בציבור בברכותיה דהכל רצים אחריה, על היות נמצא בה השתים רעות דהם כוללות לכל רשעות שבעולם ותשובה בצידה דשבו אל ה' בתשובה שלימה, ובה תחזה עד היכן מגיע הפגם של החוטא וגודל מעלת התשובה מה שלא נמצא בשום הפטרה אחרת כמוה, לכן אליו ירוצו לקרותה בצבור להיות לזכרון בין עינינו לחזור בתשובה שלימה".

אך בכל זאת, מקובל אצל העולם כי מפטיר יונה מסוגל להתעשרות, ונשאלת השאלה מדוע. הרב מנשה רייזמן, משפיע ודרשן חסידי מוכר, הביא לפני מספר שנים הסבר נפלא.

"ידוע מימרא (מספרי חב"ד) שמפטיר יונה מסוגל לעשירות, אין ידוע מקור הדברים, לכאורה היו צריכים לנהוג שמי שעלה פעם אחת מפטיר יונה, כמו שהפיסו לקטורת, אך למעשה כל אלו שאין להם עדיין ממון בשפע אין להם סיכוי לקבל מפטיר יונה. ואנו צריכים לצאת ידי חובה ע"י לימוד ספר יונה ונשלמה פרים שפתינו".

"ולכאו‘ יפלא מה שייך עשירות למפטיר יונה, הרי כל כולו מדבר מהתכלית ומצוות התשובה, האם גם מהפכים את התכלית לסגולה לעשירות? ומבואר בספרי זמננו שאמרו בגמ‘ נדרים שהנביא צריך להיות עושר, ונלמד דבר זה מיונה, שנאמר ’ויתן שכרה‘ שנתן שכר כל הספינה. דאי‘ בספר מלכים שאין אניה מארץ ישראל לתרשיש רק אחת לשלוש שנים, כמו למדינות רחוקות שאין טיסה יום יום, כך לא היה ספינה לתרשיש רק אחת לג‘ שנים, וכן אי‘ בספר מלכים במעשה דשלמה ומלכת שבא".

"והנה כשביקש יונה לברוח מהקב"ה, הכין לו הקב"ה אניה בקפיצת הדרך שיוכל לברוח, וכל האנשים שבקשו ללכת תרשישה, עדיין לא באו, ורב החובל לא הסכים ליסוע לפני הזמן, קודם שיתמלא ספינתו, אך יונה הפציר בו ליסוע תיכף ומיד, ’ויתן את שכרה‘ שנתן שכר כל הספינה, היינו כל מה שהיה יכול להרוויח ע"י ההמתנה שיבואו הרבה אנשים, ומכאן הוכיחו שיונה היה עשיר גדול".

מוסיף הרב רייזמן, "וכל מה שבני ישראל רודפים אחר סגולה לזכות לעשירות הוא רק כדי לזכות לנבואה, שהרי אין טעם אחר בעולם לרצות להיות עשיר, אלא שכיון שאחד מתנאי הנבואה הוא העשירות, ובעת ההיא אשפוך את רוחי על כל בשר ונבאו בניכם ובנותיכם, לכן עולים למפטיר יונה, שזה ההפטרה מלמד שנביא צריך להיות עשיר".

"והגר"א כתב שכיון שביקש יונה לברוח מנבואה לחוץ לארץ ששם לא תשרה עליו הנבואה, לא רק זאת, אלא שהיה מוכן לוותר על כל העשירות, וכל זה כדי שלא יהיה קטרוג, כיון שהגויים הללו לא ישובו בתשובה מיד, ולא יהיה קטרוג על ישראל. כלל הדברים שהעשירות היא דבר טוב רק כשאיננה תכלית, אלא כלי לעבודת השם".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שלחו לי באימייל כך:

בסגולות מפטיר יונה
>
> בס"ד
>
> ערב יום הכיפורים תשפ"ב
>
> לכבוד הגה"צ הרריחמ"א שליט"א בעמח"ס מריח ניחוח ושא"ס.
>
> ליקטתי כאן כמה סגולות במפטיר יונה, ובמה שאמר לי כת"ר שליט"א.
>
> סגולה לתשובה
>
> במה שאמר לי כת"ר שליט"א שהגר"ג הכהן רבינוביץ שליט"א אמר לכת"ר שהוא סגולה לתשובה, כן כבר כתב רבי אברהם פלאג'י זצ"ל בספרו זכותיה דאברהם (דרוש ז') וז"ל: עלה בידינו טעם נכון למה שקופצים על קריאת ההפטרה הזאת בציבור בברכותיה דהכל רצים אחריה, על היות נמצא בה השתים רעות דהם כוללות לכל רשעות שבעולם ותשובה בצידה דשבו אל ה' בתשובה שלימה, ובה תחזה עד היכן מגיע הפגם של החוטא וגודל מעלת התשובה מה שלא נמצא בשום הפטרה אחרת כמוה, לכן אליו ירוצו לקרותה בצבור להיות לזכרון בין עינינו לחזור בתשובה שלימה. ע"כ. וכן כתב באלף המגן והטעם שכיון בהפטרת ספר יונה נמצא שהרשעים עשו מעשים רעים ובכל זאת הצליחו לחזור בתשובה.
>
> סגולה לעשירות
>
> בספר המלך במסיבו (ח"א עמוד עג) כתב שכ"ק האדמו"ר מהריי"ץ מליובאטש אמר שמםטיר יונה הוא כח לתשובה וגם סגולה לעשרות, ויעו"ש עוד בעמ' רמח שאנשים משתדלים לקנותו משום שיש בכך הרבה סגולות. וע"ע בזה בספר כי בא מועד שכתב הגאון רבי בנימין חותה כי מקובל אצל יוצאי צפון אפקירה במסורת וקבלה מאבותיהם כי רכישת מפטיר יונה הוא סגולה לעשירות.
>
> ובירחון אור תורה טבת תשס"ט כתב הגאון הריחמ"א שליט"א בעמח"ס מריח ניחוח עפולה, בשם הגר"א הלוי ליפשיץ שלי"א שהמקור לעשירות ממש"כ אצל יונה בפ"א פסוק ג' וימצא אוניה באה תרשיש ויתן שכרה וירד בה, ובגמ' בנדרים דף לח י"א יונה שהיה עשיר מנלן דכתיב ויתן שכרה וירד בה וא"כ יוחנן שנתן שכרה של ספינה כולה אמר ר' רומינוס שכרה של פינה הויא ד' אלפים דינרי דהבא עכ"ל הרי ל ד הוא היה עשיר ויעו"ש עוד במש'כ בזה, וכתב שם לחדש לפי דברי הרב בן יהודע שאם כמה בני אדם יקנו מפטיר יונה גם יהיה עשירות לכולם כיון דסו" ס תלוי בקניה עכ"ד, ואולם לכאורה יש לומר שכולם יעשו כן, ומדוע לא רואים את העשירות, ואולם י"ל ע"פ מש"כ במק"א בשם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א שבעניני סגולות אין לך בו אלא חידושו ומשו"ה סו"ס הכא לא יהני, ומ"מ גם בעיקר העשירות ידוע שסנדקאות סגולה לעשירות [והארכנו בזה בקונטרס שיח יוסף חלק יג] ומ"מ ידוע בשם הקה"י שהיה יושב לסנדקאות הרבה מדוע לא רואים שנתעשר, והשיב העשירות בבנו מרן הגרח"ק, ובספרים, היינו ספרי הקה"י שנודעו לתהילה ולברכה בכל העולם כולו.
>
> עוד בעניין זה ראיתי להגאון רבי מנשה ישראל רייזמן שליט"א שכתב בזה, ידוע מימרא [מספרי חב“ד] שמפטיר יונה מסוגל לעשירות, אין ידוע מקור הדברים, לכאו‘ היו צריכים לנהוג שמי שעלה פעם אחת מפטיר יונה, כמו שהפיסו לקטורת, אך למעשה כל אלו שאין להם עדיין ממון בשפע אין להם סיכוי לקבל מפטיר יונה. ואנו צריכים לצאת ידי חובה ע“י לימוד ספר יונה ונשלמה פרים שפתינו. ולכאו‘ יפלא מה שייך עשירות למפטיר יונה, הרי כל כולו מדבר מהתכלית ומצוות התשובה, האם גם מהפכים את התכלית לסגולה לעשירות? ומבואר בספרי זמננו שאמרו בגמ‘ נדרים שהנביא צריך להיות עושר, ונלמד דבר זה מיונה, שנאמר ’ויתן שכרה‘ שנתן שכר כל הספינה. דאי‘ בספר מלכים שאין אניה מארץ ישראל לתרשיש רק אחת לשלוש שנים, כמו למדינות רחוקות שאין טיסה יום יום, כך לא היה ספינה לתרשיש רק אחת לג‘ שנים, וכן אי‘ בספר מלכים במעשה דשלמה ומלכת שבא. והנה כשביקש יונה לברוח מהקב“ה, הכין לו הקב“ה אניה בקפיצת הדרך שיוכל לברוח, וכל האנשים שבקשו ללכת תרשישה, עדיין לא באו, ורב החובל לא הסכים ליסוע לפני הזמן, קודם שיתמלא ספינתו, אך יונה הפציר בו ליסוע תיכף ומיד, ’ויתן את שכרה‘ שנתן שכר כל הספינה, היינו כל מה שהיה יכול להרוויח ע“י ההמתנה שיבואו הרבה אנשים, ומכאן הוכיחו שיונה היה עשיר גדול. וכל מה שבני ישראל רודפים אחר סגולה לזכות לעשירות הוא רק כדי לזכות לנבואה, שהרי אין טעם אחר בעולם לרצות להיות עשיר, אלא שכיון שאחד מתנאי הנבואה הוא העשירות, ובעת ההיא אשפוך את רוחי על כל בשר ונבאו בניכם ובנותיכם, לכן עולים למפטיר יונה, שזה ההפטרה מלמד שנביא צריך להיות עשיר. והגר“א כתב שכיון שביקש יונה לברוח מנבואה לחוץ לארץ ששם לא תשרה עליו הנבואה, לא רק זאת, אלא שהיה מוכן לוותר על כל העשירות, וכל זה כדי שלא יהיה קטרוג, כיון שהגויים הללו לא ישובו בתשובה מיד, ולא יהיה קטרוג על ישראל. כלל הדברים שהעשירות היא דבר טוב רק כשאיננה תכלית, אלא כלי לעבודת השם. עכ"ד.
>
> ובעיקר ב' האי טעמים ראיתי לחכ"א שכתב, הרה"ק רבי מרדכי מנדבורנה אמר שתשובה היא סגולה לעשירות, כי גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד, ומתחת לכסא הכבוד יש אוצר מטבעות כמו שאחז"ל שהוציא הקב"ה מתחת כסא הכבוד מטבע של אש והראה למשה… ולפי"ז שפיר הפטרת יונה מסוגל לעשירות עכ"ד.
>
> ואמנם ראיתי ששאלו להגר"ש דבילצקי זיע"א מה המקור לזה והשיב שאין מקור וזה סגולה לגבאי. וראיתי שבשו"ת כסא רחמים נשאל מרן שר התורה הגר"מ מאזוז שליט"א מה המקור והטעם שמפטיר יונה הוא סגולה לעשירות, והשיב אינני יודע המקור מהאשכנזים.
>
> סגולה לבנים
>
> עוד ראיתי מובא בשם מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א שנשאל מה המעלה לעיית מפטיר וספר יונה, והשיב שהוא סגולה למי שאין לו בנים להפקד בבנים. ואולם ראיתי בשו"ת דורש ציון ששנאל הגרב"צ מוצפי שליט"א האם נכון הדבר שעליית מפטיר יונה הנביא הוא סגולה לבן זכר, והשיב בזה"ל: המצאות ללא יסוד עכ"ד
>
> סגולה לאשה שמקשה לילד
>
> בירחון אור תורה מרחשון תשס"ט מכתבי תורה עמ' קסט כתב הרב שלום חדאד ששמע שהפטרת יונה היא לענין אשה שמקשה לילד. [ורק אציין שראיתי בשם הראש'ל' הגר"מ אליהו זצ"ל סגולה ללידה קלה שבעת שהאשה נכנסת לחדר לידה שבעלה יקרא ספר יונה מתחילתו ועד סופו.
>
> סגולה לתיקון הברית
>
> ועוד אוסיף מה שכת"ר שליט"א אמר לי בטלפון ע"פ דברי הגרמ"ד ואלי שהסוד ע"י הקליפה מקיאה וזה הסוד של יונה, ואמר לי כת"ר שליט"א שאולי אפש"ל לחדש סגולה לתיקון הברית, עכ"ד בקיצור ממש, ולענ"ד דברי כת"ר נכונים.
>
> בברכת התורה
>
> הצב"י יוסף אביטבול
>
> מח"ס שערי יוסף ושא"ס
>

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture