בית הכנסת אחרי הירי

"נרצחה כשהגנה על הרב": לורי גילברט קיי הי"ד נרצחה בקליפורניה

הנרצחת זינקה מול הרוצח והצילה את חייו של רב הקהילה, אך שילמה על כך בחייה • אחת הפצועות, ילדה בת 8, שעברה עם משפחתה משדרות בשל הטילים מעזה • המחבל: ג'ון ארנסט, בעל דעות נאציות מוצהרות, שנעצר בעבר בעקבות הצתת מסגד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עם צאת השבת והחג בארצות הברית הותר לפרסום כי לורי גילברט קיי הי"ד בת ה-60 היא הנרצחת במתקפת הירי בבית הכנסת של חב"ד בסן דיאגו בקליפורניה. כמו כן, לטענת עדים לאירוע, קיי נרצחה כשהגנה בגופה על הרב מנדל גולדשטיין, שנפצע גם הוא מהירי. שני אנשים נוספים נפצעו, כאשר על פי דיווחים מקומיים הם נויה דהן בת השמונה והדוד שלה אלמוג פרץ בן ה-31. על פי משרד החוץ הישראלי, השניים – דהן ופרץ – עברו משדרות לסן דייגו לפני מספר שנים.

אודרי ג'ייקובס, ידידתה של המרצחת, ספדה לה וכתבה כי "היא הייתה אשת חיל אמיתית. תמיד רצת לעשות מצווה ולתת צדקה לכולם. המעשה הטוב האחרון שלך היה לקפוץ לפני רבי מנדל גולדשטיין כדי לספוג בעצמה את הכדור שהיה אמור לגרום למותו. חייך הוגדרו על ידי מעשייך הטובים". לורי הי"ד הותירה אחריה את בעלה ובתה, צעירה בת 22. "פשעי שנאה אמיתיים והם קטלניים. אנטישמיות היא אמיתית וקטלנית", הוסיפה הידידה.

הרב גולדשטיין ייסד את מרכז חב"ד לפני שלושה עשורים ומהירי הוא איבד שתיים מאצבעותיו. עדי ראייה אמרו כי הרב גולדשטיין ניסה להשתלט על היורה ולהרגיע את אנשי הקהילה, גם אחרי שנפצע. גם אלמוג פרץ, ישראלי בן 31, נפצע ברגלו בזמן שהבריח את הילדים למקום מבטחים – חדר המשחקים הצמוד לבית הכנסת. קרובת משפחתו בת ה-8 נפצעה במסע הירי מרסיס ונפגעה בפניה וברגלה.

דוקטור רונית לב, ממתפללות בית הכנסת, סיפרה הבוקר בראיון ל'כאן חדשות', "כשראיתי את הרב שלנו כשלקחו אותו למיון, הוא אמר לי, 'תגידי לכולם שהיא הצילה את החיים שלי, שהיא עמדה לפניי והצילה אותי'. בעלה הוא רופא בקהילה ושמע את הירי. הוא עשה החייאה על אשתו כשהוא לא ידע שזאת היא. אחר כך הוא ראה את הפנים שלה והתעלף".

ישראלי שנכח במקום, שמעון אבוטבול מקריית שמונה ששהה בבית הכנסת בעת הירי, סיפר כי הוא נכח בתפילת חג הפסח ובמהלך הקריאה התורה יצא עם נכדו החוצה – כשמקביל החלו היריות. "נשכבתי על הנכד שלי, לגונן עליו. יצאתי החוצה מיד, ראיתי עוד בחור בשם אלמוג ואת החתן שלי, ואספנו את כל הילדים, ורצנו למבנה סמוך של הבן של הקהילה. שמנו שם את כל הילדים וחיפשנו את השאר, ואז ניסיתי לטפל בנפגעים שהיו שם", סיפר אבוטבול, סגן מנהל מד"א במרחב ירדן.

דני אלמוג, בן 40, רק הגיע לבית הכנסת בעת ששמע שישה פיצוצים עזים. הוא חשב תחילה ששנדלירים נפלו, ואז שמע את הצעקות: "תתחבאו! יריות! יריות! יריות!". אלמוג אמר כי השתטח על הרצפה והחל לזחול כדי לחפש את ילדיו. הוא אמר כי חמו הגן בגופו על בנו בן השנתיים של דני, וכך דני רץ לבתו בת ה-4 יולי, שהייתה בחדר המשחקים עם תריסר ילדים נוספים. "יולי, יולי, איפה את?", הוא צעק. חברו, פרץ, החזיק בה. הוא אסף כמה ילדים והבריח אותם למקום מבטחים. בזמן המנוסה, נפגע מרסיס. "הוא גיבור", אמר דני אלמוג על אלמוג פרץ. מצבה של נויה דהן ואלמוג פרץ מוגדר טוב. קונסול ישראל בלוס אנג'לס אבנר סבן שוחח עם אמה של נויה והציע כל סיוע שיידרש.

המחבל: ג'ון ארנסט, נאצי.

בתוך כך, משטרת סן דייגו הודיעה הלילה כי זיהתה את החשוד בן ה-19 בביצוע הירי בבית הכנסת, שריף מחוז סן דייגו, וויליאם גור, אמר כי החשוד זוהה כג'ון ארנסט, תושב סן דייגו שאין לו היתקלויות קודמות עם רשויות החוק. "לא מצאנו מגע קודם שלו עם הרשויות. אנחנו בודקים כעת ראיות דיגיטליות ובודקים את האותנטיות של מניפסט שהעלה לרשת", אמר השריף.

הוא הוסיף כי ארנסט נחקר על הצתה וונדליזם במסגד סמוך, שהוזכר כמטרה בדברים שכתב החשוד ברשתות החברתיות. העיתון "יו.אס.איי טודיי" דיווח כי בחודש שעבר אדם שפך דלק על מסגד בעיר הסמוכה אסקונדידו והצית אותו לפני שנמלט. האש כובתה אז על ידי מתפללים. ארנסט כתב עוד ברשתות החברתיות כי קיבל השראה מברנטון טרנט, החמוש שביצע את הירי בו נהרגו כ-50 בני אדם בשני מסגדים בניו זילנד. הוא הוסיף כי אינו תומך בנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אותו כינה "ציוני, אוהב יהודים ובוגד אנטי-לבן".

זמן קצר לפני שביצע את הירי, ארנסט פרסם הודעת שתנאה שבו הסביר מדוע עליו לרצוח יהודים ואיך הזהות שלו השפיעה על האידיאולוגיה הקיצונית שבה החזיק. "שמי הוא ג'ון ארנסט ואני ממוצא אירופי", פתח את המכתב שהותיר והעלה לרשת. "הדם העובר בעורקי הוא אותו הדם שעובר בגברים אנגלים, נורדים ואירים. אני צאצא של אחד הקולונאליים המקוריים של רואנוק. מצד אמי ירשתי דם של עשירים מאוד – אינטליגנטים, בעלי תושייה ובלתי מתפשרים. מצדו של אבי ירשתי את דמם של האיכרים הדרומיים המסכנים – אינטליגנטים, מוסריים ועצמאיים. חלק מאבותיי חיים בתוכי ברגע זה ממש. הם הסיבה שאני מי שאני. מעשי האומץ והצדק שלהם ממשיכים לחיות דרכי. באמת, אני מבורך על ידי אלוקים עבור אותו הדם שירשתי".

"לבני משפחתי וחברי – אני כבר שומע את הקולות שלכם. "איך יכולת לזרוק את חייך? היה לך הכל! הייתה לך משפחה אוהבת, היו לך חברים טובים, הייתה לך כנסייה. הצלחת בבית הספר לסיעוד. אתה יכול להגיע רחוק כל כך בתחום הלימודים שלך. יכולת להרוויח כל כך הרבה כסף ולהקים משפחה מאושרת משלך". אני מבין למה הייתם שואלים את זה, אבל אני מציג לכם עכשיו שאלה אחרת: איזה ערך יש לחיי בהשוואה למכלול הגזע האירופי? האם שווה לי לחיות חיים נוחים במחיר של יהדות בין-לאומית החותמת את אבדון הגזע שלי? לא. אני לא אמכור את נשמתי. אני מעדיף למות או לבלות את שארית חיי בכלא מאשר לדעת כי לא עשיתי דבר כדי לעצור את הרוע הזה. זה לא הדם שלי להיות כזה פחדן. אני לא אוהב את הלחם ואת הקרקס שהיהדות ניסתה לפתות איתם את עמי. אני מוכן להקריב את עתידי ברצון – עתיד של עבודה, הגשמה, אישה וילדים. אני מוכן להקריב את זה למען העם שלי, האנשים שלנו. הייתי מת אלפי פעמים כדי למנוע את הגורל שהיהודים תכננו לגזע שלי".

היורה התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות באזור האירוע, זמן קצר אחריו. החשוד הגיע למקום בלבוש שחור כשהוא חובש קסדה, וביצע ירי מאקדח. עם זאת, ייתכן ונמנע אסון גדול יותר, שכן על פי דיווחים, ברשות היורה היה גם M-16 ומחסניות רבות. מחקירת האירוע עולה כי איש ביטחון שהיה באזור שלא בתפקיד, ניסה לירות במפגע טרם נמלט, אך פגע ברכבו בלבד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ממש משיגינער, מה רע ביהדות?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture