פעילות צה"ל הלילה. צילום: דובר צה"ל

התקרית הלילית בעזה: מי שלח את המחבל ולמה? / פרשנויות

התקרית הלילית בגבול הרצועה בה נפצעו שלושה חיליים מעלה שאלות לגבי תפקוד הכוח והתצפיתניות • הדעות חלוקות לגבי האפשרות שהמחבל נשלם על ידי חמאס או פעל על דעת עצמו • בינתיים, המרחב נשאר במתח לקראת תגובה אפשרית של צה"ל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בצה"ל טרם הגיבו לתקרית החמורה הלילה במהלכה נפצעו שלושה חיילי צה"ל, אחד מהם במצב בינוני, כאשר נתקלו במחבל חמוש שחדר לישראל מרצועת עזה. נכון לעכשיו עדיין לא ברור אם הדרג המדיני יחליט להגיב לאירוע, או להכיל אותו כפי שהוכלו אירועים רבים לאחרונה. על פי המידע הראשוני, אחיו של המחבל נהרג במהלך השנה האחרונה באירועי הגדר, והוא הגיע כ"שאהיד" לנקום את דמו.

לדברי הפרשן הצבאי של 'וואלה' אמיר בוחבוט, ייתכן וחמאס כן עומד מאחורי הפיגוע, "נכון יהיה להביט על רצף האירועים באופן רחב יותר. בהחלט אין לפסול את האפשרות כי חמאס רצה הבוקר לסגור 'חשבון פתוח' אחרי הרג פעיל החמאס שהיה חלק מכוחות הריסון, או אולי להפעיל לחץ על ישראל ומצרים במסגרת תהליך ההסדרה וקידום פרוייקטים עתירי משאבים ברצועת עזה".

בוחבוט מדגיש כי, "שום דבר לא קורה במרחב הגבול ללא ידיעת חמאס. בטח לא מעבר של פעיל חמאס, לבוש מדים, חמוש ברובה קלאצ'ניקוב ורימוני רסס שהגיע בכוונה לבצע פיגוע התאבדות פחות מ-24 שעות אחרי סיום תרגיל אוגדת עזה, שנועד לסכם תהליך מוכנות ארוך לקראת מערכה אפשרית ברצועה".

גם הפרשן הצבאי של 'ווינט' רון בן ישי מעלה את האפשרות כי הרג פעיל חמאס, שצה"ל התנצל עליו, גרר את האירוע הלילה, "ייתכן מאוד שיש קשר בין האירוע הלילה לאותה הריגה בשוגג. גם המחבל הלילה היה איש "כוח הריסון" של חמאס, וייתכן שבא לנקום בשליחות ארגונו או ביוזמתו הפרטית את הרג אחיו או אולי את הרג חברו".

"אולם בניגוד לאיש כח הריסון שנהרג בשוגג בתוך הפרימטר – המחבל הלילה, מרגע שעבר את הגדר וחדר לשטח ישראל צריך היה להחשב כמחבל חמוש לכל דבר גם אם לבש מדי "כוח הריסון". לכן צריך היה כוח היירוט לפעול כפי שצריך מול אויב חמוש: חתירה מהירה למגע תוך תפיסת מחסות וחיפוי הדדי ואבטחת הכוח מפני הפתעות".

הכתב הצבאי של 'חדשות 12' ניר דבורי מעלה מספר שאלות לגבי האירוע הליל, "בראש ובראשונה יבדקו בצה"ל מדוע התצפיות לא זיהו שמדובר במחבל חמוש שחדר לישראל. את החדירה עצמה זיהו התצפיתניות, ואולם העובדה שהוא נשא עמו קלצ'ניקוב ורימונים נעלמה מעיניהן וזה לא דווח. הפרטים החסרים הללו הועברו לכוח שהוקפץ לזירה והלוחמים הגיעו להיתקלות עם המחבל מבלי לדעת שהוא יכול לירות עליהם. הלקות הזאת הובילה, בין היתר, לכך שמפקד המחלקה נפצע באורח בינוני ושני הלוחמים הנוספים בכוח נפצעו קל".

"שאלה נוספת שעולה מן האירוע היא מדוע לא בוצע ירי הרחקה. ברגע שמחבל חוצה את גדר המערכת וחודר לשטח ישראל ניתן לירות לאזור שבו הוא נמצא על ידי כוחות שכבר המצאים בזירה או באופן אחר במטרה להרחיק אותו. הירי הזה לא בוצע, ורק ברגע ההיתקלות ולאחר שנורו החיילים על ידו נורה המחבל למוות על ידי כוח אחר. במקביל, צה"ל יבחן את תפקוד הכוח שנתקל במחבל, בעיקר בהיבט של ההבנה שלו את המצב שבו הוזעק לטפל", כך דבורי.

במהלך התקרית שאירעה בדרום הרצועה, קצין צה"ל נפצע בינוני ושני חיילים נפגעו קל מירי מחבל שחדר מעזה לשטח ישראל – ונשא נשק מסוג קלצ'ניקוב ורימונים. במסגרת חילופי האש במקום, השליך המחבל לפחות רימון אחד, הוא נהרג מירי כוחות צה"ל ודובר צה"ל רונן מנליס מסר כי המפגע פעל עצמאית. הלוחמים פונו במסוק לקבלת טיפול רפואי בבית חולים סורוקה שבבאר שבע.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture