Flash90

יחליף את אבו מאזן? מאג'ד פרג' מוביל במרוץ לתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית

הקרב על הירושה: למרות הקריאות של אבו מאזן ל"ימי זעם" בשטחי הרשות הפלסטינית ביו"ש, בכירי ההנהגה דווקא פועלים להביא לרגיעה באיזור, וזאת בגלל רצונם לרשת את כסאו של עבאס, המועמד המוביל הוא מאג'ד פרג' שאף מטפח יחסים מצוינים עם ישראל וארה"ב

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השקט והאדישות היחסית ברחוב הפלשתיני בגדה המערבית לקריאות ל"ימי זעם" בעקבות תוכנית המאה – נובעים לא רק מהעובדה כי הציבור הפלשתיני מאס בהנהגה, אלא משום שאותם בכירים פלשתינים, מודעים היטב לכך שפרובוקציות ואלימות יפגעו באינטרסים האישיים שלהם, כך פורסם הבוקר 'בישראל היום'.

השגרה החיובית בגדה מאפשרת למדינות התורמות מאירופה ומהמערב בכלל להזרים לרשות עשרות ואף מאות מיליוני דולרים המיועדים לרווחת הציבור הפלשתיני. בד בבד, לשליטי מדינות ערב, כגון מצרים, סעודיה ומדינות המפרץ הפרסי יש אינטרס מובהק שיישמר השקט ברחוב הפלשתיני. כך, גם ממלכת ירדן החוששת מזליגת האלימות בשטחים – אם תפרוץ – אל שטחי הממלכה.

"בכירי ההנהגה, ובעיקר אלה הרואים עצמם יורשים לאבו מאזן, מודעים לאפשרות שהפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל ומעשי אלימות, אם יפרצו, יחזרו אליהם כבומרנג", אומר בכיר פלשתיני ל"ישראל היום". נאומו הלא ממוקד של יו"ר הרשות בכינוס שרי החוץ הערבים הדגיש את אשר ידוע לכל מי שעוסקים בנעשה בזירה הפלשתינית: הראיס בן ה־84 נמצא בערוב ימיו הפוליטיים. על אף גילו המבוגר, אין בנמצא מי שיכול להצביע על יורש לראיס. בעקבות כך, יש חשש כבד כי ביום שבו אבו מאזן יפנה את כיסאו תיגרר הרשות הפלשתינית לאנרכיה.

לא בכדי מתח ביקורת חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, על מקורבו של אבו מאזן, ד"ר סעיב עריקאת, שעמד בראש צוות המשא ומתן הפלשתיני. הביקורת מכוונת, למעשה, למרבית הגווארדיה הוותיקה שכוללת גם דמויות כגון סגנו של אבו מאזן מחמוד אל־עאלול, ויו"ר התאחדות הכדורגל ג'יבריל רג'וב.

מאז התמנה לתפקידו, נמנע אבו מאזן מלמנות סגן שישמש יורשו. גם אם היו מי שניסו לקרוא תיגר על מנהיגותו, כגון ראשי הממשלה לשעבר סלאם פיאד וראמי חמדאללה, הם מצאו עצמם מסולקים. "אבו מאזן והסובבים אותו דאגו לחסל פוליטית את מרוואן ברגותי, הכלוא בישראל", סיפר בכיר פלשתיני, שציין כי "מחנה התמיכה שהיה לו התאדה".

ואולם, יש במערכת הפוליטית הפלשתינית מי שמסמנים שלוש דמויות שעשויות לתפוס את השלטון ברשות הפלשתינית ביום שאחרי אבו מאזן. בכירים ברשות ובישראל מסמנים את ראש מנגנוני הביטחון הפלשתיני מאג'ד פרג' כבעל הסיכויים הטובים ביותר לרשת את כיסאו של הראיס. פרג', המכונה אבו בשאר, בעל דרגה המקבילה לאלוף. בניגוד לקודמיו, ג'יבריל רג'וב ותאופיק טיראווי, הוא מקפיד שלא להתבלט או להתראיין. מנגד, הוא מבין את הנעשה בשטח ואתמול ניצל ביקור של אבו מאזן במפקדה שלו כדי להפיץ תמונות.

"הצילום נועד להפריך שמועות על נתק עם אבו מאזן", הגיב בכיר פלשתיני. הבכיר הוסיף כי מדובר במסר של אבו מאזן לכל מי שלוטש עיניים לכס הראיס כיורש. פרג' משרת במנגנוני הביטחון מ־1995 ומונה לתפקידו הנוכחי ב־2009, הוא נולד והתחנך במחנה הפליטים דהיישה בבית לחם. פרג' היה חלק מתנועות הנוער של הפת"ח ונכלא לראשונה בישראל ב־1987. מאז, הוא נעצר ונכלא בבתי הכלא בעיקר בשנות האינתיפאדה הראשונה וריצה במצטבר שש שנות מאסר.

עם זאת, במהלך השנים טיפח פרג' יחסים מצוינים עם מערכת הביטחון הישראלית וה־CIA; "הם אוהבים אותו", אמר ל'ישראל היום' גורם ביטחוני ישראלי בכיר. לדברי אותו גורם ביטחוני, פרג' גם פיתח יחסים קרובים עם קצינים ישראלים בכירים, ובראשם מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר (מיל'), יואב (פולי) מרדכי. "בין השניים יש יחסי קרבה כמו היו אחים מבטן ומלידה", מספר גורם פלשתיני. עם זאת, יש ברשות מי שאינם אוהבים את יחסי הקרבה שפיתח פרג' עם מקביליו בישראל וארה"ב. בחמאס אף כינו אותו "משתף פעולה".

הדמות השנייה הלוטשת עיניה לכיסא יו"ר הרשות הוא חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, תאופיק טיראווי. טיראווי עשה את לימודיו האקדמיים בלבנון, שם הצטרף בשלהי שנות ה־60 לפת"ח. בעקבות פעילותו, נכלא טיראווי בכלא הסורי וב־1994 הוא שב לגדה המערבית מתוניס עם ההנהגה הפלשתינית בראשות יאסר ערפאת.

באינתיפאדה השנייה, בתפקידו כראש מנגנוני הביטחון המסכל, הואשם טיראווי בתכנון פיגועים ומימון טרור. הוא היה בין המבוקשים הנצורים עם ערפאת במוקטעה ואף הוגדר בישראל כ"מבוקש מספר אחת". עם זאת, גורמים פלשתיניים אומרים כי "אבו מאזן לא מאמין למילה שיוצאת מפיו של טיראווי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ביבי האפס אמור היה מזמן לחתור לזה.
ביבי לוזר!

למגיב הקודם.
אפשר לשאול כמה קבלת על התגובה ?
ואיפה אפשר להתקבל לעבודה הזאת ?
במטה כחול לבן ישירות או אצל מישהו אחר ?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture