צילום: המפלגה הדמוקרטית

אחרי המבוכה באייווה: הפריימריז הדמוקרטיים נערכים היום בניו המפשייר

תומכי המפלגה הדמוקרטית יצביעו היום בפריימריז שיתקיימו במדינת ניו המפשייר. הסקר האחרון: סנדרס מוביל עם 29%, בוטיג'ג' עם 22%, עם 11%, וורן עם 10% וקלובושר עם 7%. תוצאות סופיות מאייווה: בוטיג'ג' השיג 14 צירים, סנדרס 12, וורן 8 וביידן 6

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תומכי המפלגה הדמוקרטית יצביעו היום בפריימריז שיתקיימו במדינת ניו המפשייר. בעוד אייווה נחשבת למדינה בעלת אוכלוסייה מצומצמת ושמרנית לרוב, ניו-המפשייר היא מעוז דמוקרטי שעליו המתמודדים צפויים להסתער במיטב כוחם וכספם. ההצבעה שתתקיים היום נחשבת למבחן מכריע עבור המפלגה הדמוקרטית שמקווה להיאבק בנשיא דונלד טראמפ בנובמבר, ובייחוד לסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן שהגיע בשבוע שעבר למקום הרביעי בלבד.

ניו המפשייר בוחרת 33 צירים, 24 חייבים להצביע בוועידת המפלגה על פי תוצאות הפריימריז. על מנת לזכות במועמדות במפלגה הדמוקרטית, על המועמדים יש לזכות בתמיכתם של 1,990 צירים מתוך 3,979. על פי התוצאות הסופיות בבאייווה שפורסמו אתמול, בוטיג'ג' השיג 14 צירים, סנדרס 12 צירים, אליזבת וורן 8 צירים, ג'ו ביידן 6 צירים ואיימי קלובושר השיגה ציר אחד בלבד.

בסקר האחרון שפרסמה אתמול CNN מניו המפשייר מוביל הסנאטור ברני סנדרס וזוכה לשיעור תמיכה של 29%. המועמד הכמעט אלמוני פיט בוטיג'ג' שזכה באופן מפתיע במקום הראשון בפריימריז בשבוע שעבר באיווה מגיע בסקר למקום השני עם 22%. למקום השלישי מגיע סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן עם 11%, אחריו הסנאטורית אליזבת וורן עם 10% ובמקום החמישי הסנאטורית איימי קלובושר, עם 7%.

בינתיים, הפארסה שהתרחשה בשבוע שעבר במחדל ספירת הקולות בפריימריז של איווה עדיין לא הסתיימה. המטה של הסנאטור סנדרס הגיש אתמול בקשה רשמית לבצע ספירה חלקית חוזרת של ההצבעה. זאת לאחר שהמפלגה הדמוקרטית באיווה הכריזה על ניצחונו של בוטיג'ג', שיזכה ל־14 צירים לעומת 12 לסנדרס. "הספירה החוזרת היא רק הצעד הראשון בתהליך", אמר יועץ בכיר של סנדרס.

בוטיג'ג סופג כעת מתקפות מצד יריביו השונים, בין היתר בטענה שכראש עיר קטנה מאינדיאנה אין לו די ניסיון לתפקיד כמו נשיא ארה"ב. באחד מאירועי הבחירות שלו אמר עליו ביידן: "הבחור הזה הוא לא אובמה". בוטיג'ג' ענה לו בהמשך באחד מראיונות הטלוויזיה שהעניק השבוע: "גם ביידן לא אובמה", אמר – וציין כי המרוץ כיום שונה מהמרוץ ב-2008 שבו ניצח אובמה, אז סנאטור צעיר.

מי שבינתיים יושב מהצד הוא מייקל בלומברג, ראש העיר ניו יורק לשעבר, שרץ גם הוא בפריימריז הדמוקרטיים אך החליט לדלג על המדינות הקטנות. במקום זאת, הוא מרכז את כל כוחו והונו הפרטי במדינות הגדולות, כאלו שישלחו צירים רבים לוועידה הדמוקרטית שבה ייקבע רשמית המועמד לנשיאות. בלומברג נושא את עיניו ל"יום שלישי הגדול" ב-3 במרץ, אז יצביעו ב-14 מדינות, בהן מדינות הענק קליפורניה וטקסס.

המרוויח העיקרי מסכסוכים אלה הוא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שעל פי פרשנים רבים, חווה בשבוע שעבר את השבוע הפוליטי המוצלח ביותר שלו שכלל את הנאום לאומה, זיכויו במשפט ההדחה וכישלון הפריימריז הדמוקרטיים באיווה. טראמפ מביט מהצד כיצד המרוץ הדמוקרטי מתקשה, נכון לעכשיו, לצבור תעוצה ומאופיין בסכסוכים פנימיים, בזמן שהוא שולט במפלגה הרפובליקנית ללא עוררין.

בציוץ בטוויטר בשעה האחרונה תקף נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את המועמד בפריימריז הדמוקרטים, וראש עיריית ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג. בסרטון שפרסם הנשיא טראמפ בטוויטר נראה בלומברג אומר שברוב המקרים מי שמבצע פשעים הם בני מיעוטים. מעל הסרטון הוסיף הנשיא את הכיתוב "וואו, בלומברג הוא כזה גזען".

בתוך כך, המיליארדר היהודי-אמריקני, שלדון אדלסון, צפוי לתרום גם הפעם מהונו לטובת קמפיין טראמפ. אתר החדשות הבריטי גרדיאן דיווח מפי שלושה מקורות שונים, כי אדלסון עתיד להוציא על הקמפיין של טראמפ סכום עתק של לפחות מאה מיליון דולר. אדלסון, שמחזיק בבעלותו בעיתון 'ישראל היום', נחשב לאיש ימין מובהק ואוהד גדול של מדינת ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture