Tomer Neuberg/Flash90

זעם בימין: בג"ץ ביטל את פיקדון שכרם של המסתננים שנועד לעודד עזיבה

בית המשפט העליון פסק ברוב דעות כי ההוראה לנכות חמישית משכרם של עובדים זרים מסתננים אינה חוקתית - והורה למדינה להשיב להם את כספם. פעילי המחאה בדרום ת"א: "החוק ממילא לא הופעל מעולם כראוי אז אולי עדיף בלי העמדות פנים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בג"ץ קבע היום (חמישי) כי קיצוץ שכר מסתננים במסגרת "חוק הפיקדון" אינו חוקתי והורה למדינה להשיב לעובדים הזרים את כספם. שופטי העליון קיבלו בחלקן עתירות שהוגשו נגדו החוק, וקבעו כי ההוראה המחייבת עובדים זרים שהסתננו לישראל להפקיד חמישית משכרם כפיקדון, שיוחזר להם רק במועד עזיבתם את הארץ, אינה חוקתית – והורה על ביטולה.

על פי חוק עובדים זרים, החל מיום 1.5.2017 חלה חובה על מי שמעסיק עובד זר שהוא מסתנן להפקיד עבורו פיקדון חודשי בסכום השווה ל-36% משכר עבודתו של המסתנן, אשר יוחזר לו רק כאשר יעזוב את הארץ. מתוך סכום זה 16% משולמים על ידי המעסיק (רכיב המעסיק) ואילו 20% מנוכים משכרו של העובד (רכיב העובד). העותרים, עובדים זרים מסתננים וארגונים שונים, עתרו לביטול הסדר הפיקדון ולחילופין לביטול חלקים ממנו.

בית המשפט העליון פסק ברוב דעות (הנשיאה חיות, בהסכמת המשנה לנשיאה מלצר והשופטים הנדל, פוגלמן, עמית וקרא כנגד דעתו החולקת של השופט נ' סולברג) כי ההוראה לנכות חמישית משכרם של עובדים זרים מסתננים אינה חוקתית. זאת, שכן רכיב העובד, להבדיל מיתר רכיבי הסדר הפיקדון, פוגע פגיעה ברורה, מוחשית ומשמעותית בזכות לקניין של עובדים אלו שמשכורתם היא לרוב קניינם היחיד והיא לרוב מתחת לשכר המינימום.

בהקשר זה צוין כי על פי הנתונים שהציגה המדינה התועלת מניכוי "רכיב העובד", קרי יצירת תמריץ לעידוד יציאה מרצון מישראל, היא מוגבלת בהיקפה. זאת, נוכח הירידה במספר המסתננים שעזבו את ישראל מאז נכנסה הוראת החוק לתוקף וכן נוכח העובדה שהרוב המכריע של המסתננים שהופקד עבורם פיקדון ועזבו את הארץ עזבו למדינות מערביות כך שהקשר בין עזיבתם ובין הסדר הפיקדון מוטל בספק.

בית המשפט קבע כי הפיקדון יתבסס על רכיב המעסיק בלבד (16%) ואישר את הפעלת מנגנון "הניכוי המינהלי", לפיו ניתן לנכות סכומים מסוימים מהפרשות המעסיק לפיקדון, ככל שיחול עיכוב ביציאת העובד המסתנן את הארץ ביחס למועד העזיבה שנקבע לו. הסדר זה, כך נקבע, יאפשר להגשים את התכלית העיקרית שבהסדר הפיקדון – יצירת תמריץ כלכלי חיובי ליציאת מסתננים מישראל במועד שנקבע להם, וזאת מבלי לפגוע באופן כה חמור בקניינם. בית המשפט הורה, אפוא, על בטלות רכיב העובד והורה למדינה להשיב לעובדים הזרים המסתננים את הפקדותיהם בגין רכיב זה בתוך 30 ימים מהיום.

השופט נ' סולברג סבר בדעת מיעוט כי אף שישנה פגיעה בזכות הקניין של המסתננים, אין להפריז בחומרתה, ולעומת זאת הדגיש, כי התועלת החברתית הגלומה בהסדר הפיקדון היא ממשית. השופט נ' סולברג עמד על כך שלמדינת ישראל כמדינה ריבונית יש זכות, זכות שהיא חובה, לקבוע את מדיניות ההגירה לתוכה, והוא הוסיף והדגיש את סבלם הרב של תושבי השכונות שבהם ריכוזי מסתננים גדולים.

השופט נ' סולברג ציין כי שלוש פעמים ביטל בית המשפט חקיקה ראשית שנועדה להתמודד עם סוגיית המסתננים, ועל רקע זה גיבש המחוקק הסדר חדש, שונה מהותית מקודמיו – לא עוד שלילת חירות והגבלת חופש התנועה, כי אם תמריץ כלכלי גרידא, שהחל להוכיח את יעילותו. השופט נ' סולברג עמד על כך שהסדר הפיקדון מכביד, אך הפגיעה בזכות הקניין היא מידתית, ואינה מצדיקה סעד חריג של ביטול חקיקה ראשית של כנסת ישראל.

"אם למישהו היה ספק בדבר חשיבותה של הועדה לבחירת שופטים – כעת זה ברור"

שפי פז ודורון אברהמי הגיבו להחלטת בג"ץ בשם פעילי המחאה של דרום תל אביב: "חוק הפיקדון ממילא לא הופעל מעולם כראוי ושופטי בג"ץ הנאורים כבר כיסחו לו את הצורה. אז אולי עדיף ככה. בלי העמדות פנים. שתקום עכשיו הממשלה החדשה ותודיע לנו בגלוי ובלי התחמקויות: האם דרום תל אביב סופחה רשמית לאריתריאה והחוק היחיד שחל בה הוא חוק האלימות והסחיטה באיומים או שהם מתכוונים לזוז מתישהו ולהציל אותנו מאנשים שמצפצפים על הקורונה?".

פעילי המחאה הטילו על ראש הממשלה, שר הפנים וראש המל"ל את האחריות למצב בדרום תל אביב: "על הפיאסקו הזה אחראים בין היתר אריה דרעי, בן שבת ובנימין נתניהו, שנותנים לאסון המתמשך הזה להתנהל, ובמקום להטיל את כובד משקלם ולהעיף לכל הרוחות את גנבי הגבול והדעת, שבכסף שהם מרוויחים פה מממנים את משטרי הרודנות שם, מחפשים כל הזמן פשרות וכניעות".

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, על פסיקת בג"צ: "אם למישהו היה ספק בדבר חשיבותה של הועדה לבחירת שופטים – כעת זה ברור. בגצ פוגע לאורך השנים במדיניות ההגירה אותה הכתיבה הכנסת, החל מחוק ההסתננות דרך מתווה מדינה שלישית ועכשיו גם ביטול חלקי של חוק הפקדון. החוק היה אפקטיבי וגרם לעידוד יציאה מרצון. רק פסקת התגברות תשים לזה סוף. צר לי שהממשלה שקמה לא תוכל לעשות זאת. דעת המיעוט של השופט סולברג זוהרת בפסק הדין, מה שמוכיח כמה חשוב למנות שופטים שמרנים וכמה חמורה העברת תיק המשפטים והשליטה בועדה לבחירות שופטים לכחול לבן".

שר החינוך רפי פרץ על פסילת חוק הפיקדון: ״פסילת חוק הפקדון ע״י בג״צ הוא עוד שלב בסדיקת זהותה היהודית של מדינת ישראל בכלל ומהווה מסמר נוסף בהפקרת תושבי דרום תל אביב בפרט. ‏מסתנן שנמצא בישראל שלא כחוק חייב לחזור לארץ מוצאו.הנומרליזציה שבג״צ מוביל כלפיהם,בטח בערב יום העצמאות של מדינת ישראל היא טעות ונעשה הכל על מנת לתקן אותה״.

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ פסיקת בג"צ בעניין חוק הפקדון: "בגצ עשה צדק. למדינה אין זכות לגזול מאדם את פרנסתו, גם אם הוא מבקש מקלט או עובד זר. חוק הפיקדון הוא התאכזרות לשמה באנשים השקופים ביותר בחברה. כל מבקשי המקלט פוטרו בגלל הקורונה. אבל להם אין שום דמי אבטלה או חל״ת, ופשוט אין להם ממה להתקיים. להשאיר אותם במצב כזה, על סף רעב, הוא עניין נפשע וגם נוגד את האינטרס הציבורי. הפסיקה חשובה ליסודות הדמוקרטיה וזכויות אדם בסיסיות".

ח״כ גדעון סער הגיש היום יחד עם ח״כ יואב קיש וח״כ מאי גולן הצעת חוק לפסקת התגברות לנושא המסתננים: "החלטת בג״צ בנושא חוק הפקדון של המסתננים היא שגיאה חמורה. היא פוגעת באחד הכלים האפקטיביים האחרונים שנותרו לעידוד יציאת מסתננים מהארץ. יחד עם חברי, יואב קיש ומאי גולן, הגשתי עכשיו הצעת חוק לפסקת התגברות לנושא המסתננים בדומה לזה שנקבע בחוק יסוד: חופש העיסוק בנושא איסור יבוא בשר לא כשר".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן בתגובה להחלטת בג"צ על שחרור כספי הפקדון: "‏שחרור כספי הפקדון הוא ניצחון גדול למבקשי המקלט, לדרום תל אביב, ולמבקשי המקלט. זוהי מכה לממשלה אכזרית שמבקשי המקלט הם רק אחד הקורבנות שלה. הניצחון חשוב עוד יותר לאור המשבר ההומאניטרי בו מצויים מבקשי המקלט לאור המגיפה. בשביל החלטות נדירות כאלה אנחנו מגנים על המוסדות הדמוקרטיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בג"ץ שמאלנים גויים לכו תעופו איתם מן הארץ אין לכם זכות להיות פה כי אין לכם אמונה והארץ ניתנה רק למאמינים בקב"ה.

תמיד שומעים את המלים "זעם בימין" על ההחלטות המרגיזות של בג"ץ, אבל אין להם לכעוס אלא על עצמם, היה להם מספיק זמן להגביל את כוחו של הבג"ץ, אני חושש שכבר מאוחר, והם עלולים לפרק את הקואליציה שעכשיו קמה, למעשה מרץ מנהלת את המדינה דרך הבג"ץ התקשורת והפרקליטות

צריך לפרק אץ בגץ בית דין גבוה צבעים שקרנים . מנדלבליט כאילו דתי . הוא מביא חורבן בפעם השלישית . כל התבוללות אונס שוד או גניבה שנעשית על ידי הסודנים האכזרים יחולו על ראשם של חיות די ניצן ובראשם מנדבליט וכל השמאלנים המעורפלים .אנו עם ישראל מאשימים את הגץ בהתבוללות ובכל הרע שהביאו עלינו מסודן ארץ נאונס והרצח ובראשם נותן הנתר מר מנדלבליט

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture