צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

אושר בטרומית: החקיקה להקמת ממשלת הרוטציה בין נתניהו לגנץ

החקיקה הנדרשת להקמת הממשלה אושרה ברוב של 62 תומכים מול 32 מתנגדים, ותעבור לדיונים בוועדה לקראת הצבעה בקריאה ראשונה. מעמדו של רה"מ החלופי יהיה כמו של רה"מ ולא כמו של שר, כגון לעניין העמדתו לדין והפסקת כהונתו מחמת עבירה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה טרומית את החקיקה הנדרשת לעיגון ההסכם שנחתם בין הליכוד לכחול לבן, לקראת הקמת ממשלה. כעת, היא תעבור לדיונים בוועדה המסדרת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה, זאת בעוד הדיונים וההצבעות בנושא צפויים להימשך גם בשבוע הבא. ההצעה עברה ברוב של 62 חברי כנסת תומכים מול 37 מתנגדים.

מוצע לתקן את חוק-יסוד: הממשלה ולקבוע כי ממשלה יכול שתהיה ממשלת חילופים (ממשלת רוטציה), שהיא ממשלה אשר במהלך כהונתה יעמדו בראשה, לסירוגין, חבר הכנסת שהרכיב את הממשלה, וחבר כנסת נוסף שייכנס לתפקידו בתאריך נקוב שיוצהר עליו כבר במועד כינון הממשלה, בלא צורך בהצבעת אמון נוספת בכנסת.

על פי ההסדר המוצע, חבר הכנסת שמיועד להיות ראש הממשלה וחבר הכנסת שכיהן כראש הממשלה עובר לחילופים (להלן – ראש הממשלה החלופי) יכהן מכוח חוק היסוד כממלא מקומו של ראש הממשלה. עוד מוצע כי לאור מעמדו הבכיר של ראש הממשלה החלופי לא ניתן יהיה לפטרו (וזאת בשני חלקי כהונתה של הממשלה), ולעניין חלק מההסדרים הקבועים בחוק היסוד מעמדו יהיה כמו זה של ראש הממשלה ולא כמו של שר רגיל, כגון לעניין העמדתו לדין והפסקת כהונתו מחמת עבירה.

בנוסף, מוצע לקבוע הסדרים מיוחדים שיחולו אם ראש הממשלה או ראש הממשלה החלופי חדל לכהן, בשל התפטרות מבחירה, פטירה, נבצרות בריאותית וכיוצא באלה. בניגוד לדין הקיים, שבו אם ראש הממשלה חדל לכהן, בשל התפטרות, פטירה או נבצרות דרך קבע, יראו את הממשלה כאילו התפטרה, על-פי ההסדר המוצע, במקרים הקבועים במפורש בחוק, גם אם ראש הממשלה חדל לכהן, הממשלה תמשיך לכהן, וראש הממשלה החלופי יתמנה לראש הממשלה במקומו.

כמו כן, מוצע לקבוע כי בממשלת החילופים, כל שר וסגן שר יזוהה כבעל זיקה לראש הממשלה או לראש הממשלה החלופי, ויישמר שוויון בכוח ההצבעה בממשלה בין השרים בעלי הזיקה לראש הממשלה לבין השרים בעלי הזיקה לראש הממשלה החלופי. ראש הממשלה החלופי רשאי להעביר מכהונתו שר או סגן שר בעל זיקה אליו, וראש הממשלה יוכל להעביר מכהונתו שר שהוא בעל זיקה לראש הממשלה החלופי רק בהסכמתו של האחרון.

כדי לתרום ליציבותה של הממשלה, מוצע לקבוע כי אם אושר חוק לפיזור הכנסת, בתמיכתם של לפחות שנים עשר חברי הכנסת מהסיעות ששריהם בעלי זיקה לראש הממשלה, ייכנס ראש הממשלה החלופי לתפקיד ראש הממשלה עד שתיכון ממשלה חדשה. הסדר זה ייקבע כהוראת שעה שתעמוד בתוקפה עד להשבעתה של הכנסת העשרים וארבע. כמו כן, מוצע לקבוע כי ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי לא יהיו רשאים לעמוד בראשות ממשלה שתוקם בעקבות החלטת הכנסת להביע אי אמון בממשלה ולהביע אמון בממשלה אחרת.

עוד מוצע לבטל את המגבלה הקיימת על מספר השרים וסגני השרים בממשלה, לקבוע כי הממשלה רשאית למנות במשרד שר נוסף שיהיה אחראי לתחומים מסוימים, ולקבוע כי יכול שיהיו שני סגני שרים במשרד אחד.

כמו כן, מוצע לערוך שני תיקונים לחוק-יסוד: הכנסת כהוראת שעה. הראשון – לקבוע כי תקופת כהונתה של הכנסת העשרים ושלוש תקוצר, ותעמוד על שלוש שנים מיום כינון הממשלה השלושים וחמש. השני – לקבוע כי בשנת 2022, אי-קבלת חוק התקציב תוביל להתפזרות הכנסת לאחר ששה חודשים מתחילת השנה, במקום שלושה חודשים על פי ההסדר הקיים.

בנוסף, מוצע לקבוע בהוראת שעה, הוראת שריון חריגה, לפיה דרוש רוב של שבעים וחמישה חברי הכנסת בכל שלוש הקריאות כדי לשנות את ההסדרים המתוארים לעיל, וזאת כדי להבטיח את יציבותם של ההסדרים ולהקשות על עקיפתם באמצעות תיקונם בכנסת.

כמו כן, מוצע לערוך תיקון בהוראת שעה לחוק מימון מפלגות, התשל"ג–1973. ברקע תיקון זה הנסיבות המיוחדות שהתעוררו בתחילת הכנסת העשרים ושלוש שבעקבותיהן בטרם כינון הממשלה והתגבשות הקואליציה והאופוזיציה, נעשו שינויים משמעותיים בהרכב הסיעתי של הכנסת. בהתאם לכך, מוצע לתקן את החוק ולקבוע כי אם בעקבות השינויים הסיעתיים האמורים נוצרה סיעה חדשה שהתפלגה תהיה זכאית למימון שוטף.

צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

בהצבעות לא השתתפה מפלגת ימינה, ברקע המגעים שמתנהלים בינה לבין הליכוד על כניסתה לממשלה.בניסיון להביך את הליכוד רגע לפני הקמת הממשלה עם כחול לבן, חברי הכנסת של ימינה יגישו כהסתייגויות לחוקי הרוטציה תיקון עקיף, שיכלול פסקת התגברות כללית ופסקת התגברות ספציפית לחוק הפיקדון. "אני בטוח שהליכוד והסיעות החרדיות יתמכו בהסתייגויות האמורות בוועדה, ויאפשרו למדינה היהודית לממש את מדיניות ההגירה שלה ולהוציא את המסתננים בחזרה לארצותיהם", אמר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'.

יוזם ההצעה ח"כ איתן גינזבורג אמר במליאה כי: "הצעת החוק הזאת בא בעצם להסדיר סיטואציה של ממשלת אחדות, ממשלה שוויונית, ממשלה שבה שוויון הכוחות יהיה ברור ומוגדר, ממשלת אחדות שתוכל לפעול למען האזרחים. אנחנו נכנסים לתוך המהלך הזה מתוך רצון למנוע בחירות רביעיות בניגוד לכמה חברי כנסת שכנראה רוצים לגרור אותנו לבחירות רביעיות כשברור לכולן שאם אנחנו לא נעביר את החוק הזה הכנסת תתפזר ואנחנו נמצא את עצמינו בבחירות רביעיות שאף אחד לא רוצה. לנוכח המצב והסיטואציה ומתוך אחרית לאזרחי ישראל, ושתהיה ממשלה יציבה שתוכל לעבוד למען האזרחים אנחנו מציעים את ההסדר הזה, כדי שנוכל לטפל בצרות האמיתיות של אזרחי ישראל."

ח"כ יאיר לפיד התנגד: "קראתי בקפידה את כל ההסכם הקואליציוני של הקמת הממשלה הזו מה יש בו ומה אין בו. יש בו הסבר מדוקדק איך מבזבזים 900 מיליון שקל כדי להקים ממשלת פינוקים מסואבת של 52 שרים וסגני שרים. אני רוצה להציע לגנץ וביבי הצעה תודיעו שאתם מצמצמים את הממשלה ל-18 שרים אנחנו נוריד את כל ההסתייגויות מהחוק. תקימו ממשלת חירום אמיתית של 18 שרים, לא רק שלא נעכב אתכם נעזור לכם. כי עכשיו יש בהסכם הזה רק סידורי עבודה מה שאין בהסכם זה תוכנית עבודה. אנחנו במצב חירום מאז פברואר התוכנית היחידה ששמתם על השולחן היא כמה שרים כל אחד יקבל ומי יגור במעון הרשמי השני. ככה נראים פוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם, כך מוקמת ממשלה שעסוקה רק בעצמה, לא ישראל לפני הכול הכיסא".

ההצבעה במליאה התקיימה לאחר הדיון בוועדת המסדרת, בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), בבקשה לקבל פטור מחובת הנחה – כלומר אישור להליך מהיר לקידום הצעת החוק – כדי שניתן יהיה להצביע עליה בקריאה טרומית. חברי הכנסת מהאופוזיציה המסתמנת, בהם אנשי סיעת יש עתיד-תל"ם, מרצ, ישראל ביתנו והסיעות הערביות, ניסו לעכב בנאומים ובבקשות פרלמנטריות את הדיונים בנושא, אך לא הצליחו למנוע את קים ההצבעה היום. גם לדיון שהתקיים במליאה נרשמו עשרות חברי כנסת כדי לנאום, זאת על מנת למשוך אותו שעות ארוכות עד להצבעה בפועל.

צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "מדובר בהצעת חוק פרטית שמשנה חוק יסוד, שמשנה שיטת המשטר. למשל, במקום בחירות פעם ב- 4 שנים קובעים 3 שנים, כי זה מתאים לקונסטרוקציה הפוליטית של הליכוד וכחול-לבן. אחרי זה מדברים על יציבות? מבקשים פטור מחובת הנחה כי יש משבר, אך אם יש משבר נדרש קודם לטפל בעצמאים. אבל האזרחים לא באמת מעניינים אלא קודם לדאוג לגובים, לפינוקים, לעינוגים. אל תספרו שהקורונה מעניינת אתכם. היו עוד אלטרנטיבות כמו הקפאת המצב לחצי שנה אך בכחול-לבן לא רצו".

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו): "איך יכול להיות שקמה כאן ממשלה של 36 שרים ועוד 16 סגני שרים 'נוכח המשבר ההיסטורי שאליו נקלעה המדינה'. שני ראשי מפלגות, אחד יושב על ספסל הנאשמים והשני ישמש מחליף לזה שיישב על ספסל הנאשמים. אנחנו נהיה אופוזיציה אחראית. נתמוך איפה שנכון כגון ריבונות בבקעה, אך לא ראש ממשלה נאשם בפלילים".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) לאנשי כחול-לבן: "אתם נותנים לגיטימציה לאיש שהפך עצמו לדוצ'ה, למנהיג הכל-יכול. כפי הנראה עושים לעצמכם שטיפת מוח עצמית. אין שום דבר בהצעת החוק שאותו תקדמו כדי להתמודד עם המצב, כדי לסייע לציבור, לעצמאים, למעלה ממיליון איש מובטלים. בהצעת החוק אין יותר מפלגות אלא זיקה אישית, הכל זיקה שיש לך לראש הממשלה או לראש הממשלה החלופית. או שאתה נאמן לדוצ'ה א' או לדוצ'ה ב'".

ח"כ עופר שלח (יש עתיד): "הצעת החוק שאתם מביאים לכאן, הופכת את הכנסת ליציע . בסה"כ הצעת חוק של שני אנשים שמה שהם חושבים אחד על השני כולנו יודעים. לכלכו האחד על השני במשך שנה וחצי. בעצם שני גנבים שמבקשים לחלק ביניהם שלל. אתם תהיו שותפים לסיפוח ההתנחלויות והבקעה. אז כתוב שנתניהו צריך להתייעץ עם גנץ, אז אנחנו יודעים איך יתייעץ איתו" לח"כ ניסנקורן אמר שלח: "אתה תהיה שר משפטים שלא יוכל למנות תפקיד אחד בלי שייכפו עליו, מהתפקידים שתחת סמכותו. כל יום תקומות לממשלה הזו עם בלוק של 58 ח"כים שלא ייתנו לכם לזוז".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): "אני מברך על הצעת החוק הזו, חושב שהיא שמה קץ לטרלול שליברמן ויש עתיד גררו אליו את מ"י. אתם מבקשים לפגוע ולרמוס את הדמוקרטיה – להסיר מועמד שנבחר כחוק".

ח"כ עידן רול (יש עתיד): "בממשלה המסתמנת יש לגנץ ומפלגתו יותר תפקידים מאנשים. לבני גנץ אין מספיק אנשים ברשימה הקיימת כדי לאייש בהסכם הקומבינה הזה את כל התפקידים. אני מציע להזרים את המשרות שיישארו פנויות ללשכת התעסוקה. ככה אולי תעזרו קצת למובטלים שיושבים עכשיו בבית".

ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד) לאנשי כחול-לבן: "תפסיקו לשקר לעצמכם. אני לא יכולה למנות את מספר הפעמים בהם דיברתם והצהרתם על 'המושחת מבלפור'. זה לא נכון שהאופציה היחידה היתה בחירות רביעיות, אתם יודעים טוב מאוד שהיו עוד אופציות. אתם טוענים שזו עת משבר אך כבר חודש אתם עוסקים רק בהקמת ממשלה שיעמוד בראשה אדם שאתם טענתם שהוא מושחת, ושל שני אנשים שמתאבים אחד את השני.

ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"מ): "אתם מבקשים מאתנו לזרז את קידום חוק היסוד הזה, חוק באושים שתכליתו לאשר ממשלה חלופית, שרים חלופיים, ראש ממשלה חלופי בעבור מה – חוק יסוד שתכליתו להחליף את הערכים, לא ישראל לפני הכל, אלא גיבוי מוחלט לשוחד, מרמה והפרת אמונים".

ח"כ כמאל מריח ע'דיר (יש עתיד-תל"מ): "ההסכם הזה זה לא ישראל לפני הכל, אלא ביבי לפני הכל. הסכם שאומר באנו לשרת את האדון. הבטחתם מדינה יהודית ודמוקרטית, אמרתם שתתקנו את חוק הלאום, את ערך השוויון, אך לא היה לכם זמן לכך. דנתם בגובים, שרים, סגני שרים, שגרירים. לא היה לכם זמן לדון בדברים מהותיים, שנובעים מהמצוקה שבה האזרחים נמצאים כעת".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "זה חוק גדול שהוגש רק אתמול למזכירות והונח היום בשעה 11:00. לכן ההליך עצמו לא תקין כי לא הספקנו לקרוא. חברי הכנסת צריכים לקרוא כל-כך כבד. לוקח זמן לרדת לפרטים. ולכן אומר לפרוטוקול, שההליך לא תקין ולא מאפשר לחברי הכנסת ללמוד את כל הפרטים. מאז הוכרז על ממשלת חירום, שכל מה שדנו בו זה הוועדה למינוי שופטים, מעון חלופי, איך לסנדל את בג"צ, איך לשריין את הנאשם מבלפור ואיך לחלץ אותו מאימת הדין. הספקתי לקשור קשרי ידידות עם חלק לא מבוטל מכם ואף להעריך למרות חילוקי הדעות. אבל האמת, הפתעתם לרעה. אני ותיק בכנסת. מה שהתרחש בשבועות האחרונים, לא התרחש בכל שנות עבודתי בכנסת. הבטחנו לציבור שינוי כל אחד דרך מצע מפלגתו, אך רצינו לשנות מצב שבו קצה נפשנו כולנו בו. ואז ברגע אחד מסוים, כמו מגדל קלפים, הכל קרס".

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) השמיע הקלטה של בני גנץ מלפני שנה, שבה הוא נשמע אומר שמי שנאשם בפלילים וכד', לא יכול לכהן כראש ממשלה ואמר: "הבטחנו יחד דרך אחרת. עבדנו צמוד והיינו שותפים לדעה שלא יתכן שנתניהו ימשיך לכהן כראש ממשלה, כשהוא ואנשיו משחיתים את המדינה. כך גם אחרי הבחירות הראשונות וגם אחרי השניות אז קיבלנו למעלה ממיליון מצביעים. ואז הגענו נקודת שפל של הסכם קואליציוני כזה ובאופן רשמי בלי להתבייש הורס את הפרדת הרשויות ושהרשות השופטת נתונה לחסדיו של ראש הממשלה, שייקבע מי השופטים, מי פרקליט המדינה, מפכ"ל המשטרה".

ח"כ משה ארבל (ש"ס): "אנחנו במשבר מאוד גדול שמשפיע על אזרחי ישראל בריאותית וגם כלכלית. אני מוקיר את האחריות של כחול-לבן לבוא ולהיכנס מתחת לאלונקה. בצוק העיתים ועמדנו לקראת מערכת בחירות רביעית, זה מהלך חשוב קריטית, מציל חיי אדם".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "אם המצב כל-כך קריטי, אז למה קריטי שיהיו 36 שרים, אז למה לא מספיק קריטי להחליף את שר הבריאות? ומעון חילופי לראש המשלה? ולמצוא פתרון למשבר בפיניציה בירוחם שהפסיקו את פעילותו ו- 300 משפחות לא יודעות מה יעלה בגורלם. חוק כזה מצריך דיון ארוך ויסודי. אי אפשר להניח אותו ביום חמישי ביום שהמליאה בד"כ לא פועלת. יש כאן אתנן כספים בהסכם הקואליציוני וזה מעוגן בחוק יסוד. מה הדחיפות לקדם אותו בחמישי אחרה"צ ובמהלכו מקבלים את ההסכם הקואליציוני ובסוף מדובר בהטבות כלכליות לח"כים מסוימים".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד): "היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, אמר שיש לחוקק חוקי יסוד ביישוב הדעת, גם אם התיקון המוצע הוא קטן ושולי וצריך להתבצע בזהירות, כי זה מייצג את אורחות החיים בישראל שאמורים להיות דבר יציב וקבוע. את זה הוא אמר כשרצו למנות שני ממלאי מקום. וכאן זה חוק שממנים שני ראשי ממשלה ולא מינוי עוד ממלא מקום. כל החוק הזה נועד שגנב סוסים אחד יוכל לשמור על גנב סוסים אחר".

ח"כ משה בוגי יעלון (תל"מ): "זו חקיקה שדגל שחור מתנוסס מעליה. עוד שלב במעבר מדמוקרטיה לדיקטטורה, כל זה כדי לאפשר לנאשם בשלושה כתבי אישורים חמורים לחמוק מהדין. מדינת ישראל נקלחה כבת ערובה ע"י נאשם. כשהקמנו את כחול-לבן ראינו את זה לנגד עיננו, ראינו את הניסיון לחסל את האיזונים והבלמים בדמוקרטיה. מה שראינו לאחרונה זו קריסה של מי שהוביל את כחול-לבן. מספיק עם הסיפורים שזה או זה או בחירות רביעיות, החקיקה למנוע מנאשם להתמודד נועדה למנוע בחירות רביעיות. משבר הקורונה אינו תירוץ, אי לא רואה את 52 התפקידים בעלות של 900 מיליון ₪ נותנים מענה לקורונה. כל מי ששותף לחוקים האלה ייזכר לדיראון עולם."

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הוצא לאחר שנקרא לסדר שלוש פעמים ואמר: "אתם חבורה של נוכלים, חבורת אפסים, איזו חרפה אתם מביאים על הבית הזה, גועל נפש." לפני זה פנה לניסנקורן ואמר: אתם רוצים להביא חוק נורבגי מדלג כדי שתוכל להכניס את המזכירה שלך שלפי זה היא הבאה בתור ברשימה".

ח"כ עוזי דיין (הליכוד): "עולות כאן מצד האופוזיציה טענות לאנטי דמוקרטיות של החוק. זאת בעוד מדובר במפלגות שיושבי הראש שלהן וחבריהן נבחרים בצורה לא דמוקרטית. מי שלא רוצה לסייע בעת הזו בפתרון המשבר, לפחות שלא יפריע".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת): "מי שראה עצמו מחליף את נתניהו כראש ממשלה, הפך להיות הילד הקטן שמובל על-ידי נתניהו לטיול בדרך השחיתות".

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי ניסנקורן, סיכם את הדיון וגם השיב לטענות נגדו ונגד סיעתו: "אנשים מתעלמים מהסיטואציה שיש משבר כלכלי קשה ביותר במדינת ישראל עם יותר ממיליון מובטלים. חייבים לשלב ידיים על-מנת לצאת מהסיטואציה הזאת. אנחנו בשיתוק לאומי אחרי למעלה משנה בשיתוק פוליטי-פרלמנטרי ואנשים מדברים פה כאילו יש לנו פה אופק. זאת למרות שהיינו ב- 21 ימים האחרונים שאחריהם הולכים לבחירות. מדברים פה כאילו אנחנו בתחילת הקמפיין של הבחירות הראשונות. הכניסה לממשלה היא לא דרך פשוטה אבל אנחנו בתקופה שנדרשת בה אחדות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כמה קישקןשים אומרים. באי, נגמר העידן שלכם, הקנאה והתאוה והכבוד….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture