צילום: פלאש 90

הגבול החם של ישראל בלבנון: הברחה בכל יומיים, שליש מהבתים לטרור

בפיקוד הצפון מזהים עלייה דרמטית במספר אירועי הגדר, שכוללים בין היתר ניסיונות חדירה של מהגרי עבודה. במאבקו מול ישראל, נסראללה מנסה להפוך את גבול לבנון לשטחי הכינוס של חיזבאללה, אך במקביל אחיזתו בגזרה מתרופפת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בצה"ל מזהים בעת האחרונה עלייה בפרובוקציות מצד חיזבאללה על גדר הגבול עם לבנון. יש יותר ניסיונות חצייה של הגבול, בעיקר באזורים שבהם אין גדר, כדוגמת הר דב. בגלל העלייה הזאת מציבים בצה"ל מארבים ומקיימים פעולות שונות ונרחבות מבעבר. בצה"ל מזהים גם סיורים של אנשי חיזבאללה על הגדר, בקו המגע. כמו כן, ההערכה בצבא היא כי תקרית בין ארצות הברית לאיראן בעיראק או במפרץ עלולה להביא לתגובה של חיזבאללה נגד ישראל.

בצה"ל מודאגים מריבוי התקריות בגבול לבנון, ומעריכים כי חזבאללה מאבד שליטה על הנעשה בגדר. בפיקוד הצפון מזהים בחודשיים האחרונים עליה הולכת וגדלה של חדירות וניסיונות חדירה מלבנון לישראל. לפי נתוני צה"ל, בחודשיים האחרונים נרשמו בממוצע שתי הברחות או שני ניסיונות הברחה לאורך הגבול עם לבנון.

רבות מהתקריות הן בעלות אופי פלילי – ניסיונות להבריח סמים ונשק לגורמים עבריינים בארץ – אך לכל תקרית כזו מתייחסים בפיקוד צפון כפיגוע חזבאללה פוטנציאלי: כוחות רבים מוקפצים לגדר, לרבות מסוקי קרב של חיל האוויר. החשש בצה"ל הוא שארוע קטן בגבול יצית תבערה גדולה. בחלק מהמקרים הצליחו כוחות צה"ל לסכל את ההברחות ואף לעצור את המבריחים עם הגעתם לישראל.

תופעה נוספת המטרידה את פיקוד הצפון, היא הניסיונות של מהגרי עבודה, בעיקר אזרחי סודן להיכנס לשטח ישראל מהגדר בלבנון, שלעומת הגדר לאורך הגבול במצרים וברמת הגבול, חדירה הרבה יותר למעבר אדם. בשבועות האחרונים חצו לשטח ישראל 8 סודנים, בשל מצוקת התעסוקה בלבנון. באירוע האחרון השבוע עלה מהתחקיר של שניים מהם כי ביום שבו חצו את הגדר לישראל, הם פוטרו מעבודתם כשוטפי כלים ממסעדה בבירות שנסגרה בשל המצב הכלכלי הקשה.

לפי הגורמים, חיזבאללה הפך את הכפרים קילה ואל-עדייסה שעל גבול ישראל לשטחי כינוס, לצורך ריכוז מאות לוחמיו לקראת מתקפה על ישראל. בצה"ל גם תיארו פעילות מוגברת של ארגון חיזבאללה על גדר הגבול עם לבנון ואמרו כי פעילי הארגון מסתובבים באזור הגבול במסווה אזרחי – עם מכשירי קשר, אקדחים ומצלמות – ומקיימים סיורים ותצפיות. כך היה בתקרית בשבוע שעבר שבה נורה רועה צאן באזור הר דב, שחדר לשטח ישראל: "הוא היה בסיור איסוף מידע עלינו, היה איתו אדם נוסף עם מכשיר קשר ומצלמה".

בהתאם לכך, על פי ההערכות, כמעט כל בית שלישי הוסב לצרכים צבאיים. עוד מעריכים במערכת הביטחון כי אין בכוונת חיזבאללה לכבוש שטחים בישראל – אלא רק לחדור מאות מטרים לשטחה, להרוג ישראלים וחיילים, לתקוע דגל בשטח הישראלי ולשוב ללבנון – מצב שיחייב את צה"ל להגיב, ולפגוע גם באותם בתים. לצד זאת, לדברי גורם בצה"ל, ההערכה היא כי במקרה של עימות חיזבאללה ישגר עשרות אלפי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.

המצב הכלכלי הקשה בלבנון פוגע קשות גם בחיזבאללה, המתקשה לשלם משכורות לאנשיו, והוא מגיע כמובן גם לאיראן, שסובלת ממשבר כלכלי ובריאותי גדול בשל הסנקציות שהוטלו עליה ובשל הקורונה, וכן מחוסר יציבות במישור המנהיגותי כתוצאה מחיסולו בתחילת השנה של מנהיג משמרות המהפכה קאסם סולימאני. מחליפו, אסמאעיל קאאני, מתקשה להיכנס לנעליו של מי שהיה בעל מעמד מיוחד אצל המנהיג העליון של איראן, והניע את שליחת זרועות התמנון האיראניות והפצת הטרור במזרח התיכון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture