קרדיט: משרד הביטחון

"העיניים שלנו באיראן": הלוויין החדש שיקשה להסתיר פיתוח נשק גרעיני

לוויין הריגול החדש ששוגר הלילה בהצלחה לחלל מאפשר לישראל הבחנה טובה יותר בשינויים על פני הקרקע בכל שטח איראן. הדבר אף יקשה על האיראנים להסתיר דברים למשך זמן רב. "השיגור היה רהוט" אמר גורם במערכת הביטחון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לוויין הריגול אופק 16, ששוגר הלילה בהצלחה לחלל מבסיס פלמחים, מאפשר לישראל הבחנה טובה יותר בשינויים על פני הקרקע בכל שטח איראן וכן במקומות מרוחקים יותר. הלוויין החדש משפר את יכולות ההתרעה של מדינת ישראל לגבי הכנות לשיגור טילים והתרעות על טילים ששוגרו, ומאפשר לעקוב אחרי פיתוח נשק גרעיני על ידי איראן, כולל בניית מתקני פיתוח והכנות לניסויים גרעיניים, אם יהיו כאלה בעתיד.

על פי הדיווח ב'ווינט', הלוויין החדש משפר למעשה את היכולת של ישראל להשיג התרעות מוקדמות על הכנות לירי טילים, על ניסויים בטילים חדשים ועל אתרים שבהם מפותחים ומיוצרים רכיבים של תוכנית הגרעין האיראנית. יתרונו הגדול שהוא מצטרף למערך הלוויינים הישראלי הקיים, ולכן אפשר להסיט אותו ולכוון אותו למטרה מסוימת. הרזולוציה שניתן לקבל ממנו טובה – וכך ניתן להבחין בפרטים.

עוד דווח ב'חדשות 12' כי למצלמה המשוכללת שמותקנת על הלוויין יש רזולוציה מרשימה במיוחד של 50 ס"מ לפיקסל מגובה השיוט – 600 ק"מ. המשמעות היא שכל אובייקט הגדול מ-50 ס"מ ייראה בצילום של הלוויין מהחלל. המצלמה למעשה מורכבת ממספר מצלמות ומסוגלת לצלם את אותה התמונה בארכי גל שונים ובסופו של דבר להציג תמונה מאוחדת אחת.

יתרון נוסף של המצלמה הוא ברוחב "פס" הצילום. הלוויין מסוגל לצלם בכל פעם תא שטח של 15 ק"מ, מה שמאפשר לכסות תא שטח מאוד גדול ב"גיחת צילום" אחת.

פרשן 'ווינט' רון בן ישי מסביר כי "אופק 16 יאפשר לחקור מטרות בתכיפות רבה יותר, ויקשה על האיראנים להסתיר דברים למשך זמן רב. ככל שיותר לוויינים ישראלים חולפים מעל פני נקודה מסוימת, כך הסיכוי להסתרה קטן. הדבר יאלץ את האיראנים להוריד אל מתחת לקרקע את מתקני הפיתוח, הייצור ואחסון הטילים והנשק הגרעיני שלהם".

פרשן 'חדשות 12', ניר דבורי אף הסביר כי "בעבר, כשישראל הסתמכה על מספר מועט של לווייני ביון, אנשי המודיעין נאלצו לחכות לעתים זמן רב עד שהצליחו להגיע לכיסוי השטח אותו רצו. כעת, כשיש שבעה לוויינים הסובבים את כדור הארץ, בעלי יכולות ומערכות שונות, הכיסוי המודיעיני נרחב הרבה יותר ומספק מענה כמעט בזמן אמת לכל צורך מודיעיני. הלוויין החדש, יחד עם הלוויינים שכבר נמצאים בשימוש ימשיכו לתרום למאבק המודיעיני החשאי של ישראל מול אירן. מערך הלוויינות מאפשר יכולות מודיעיניות ייחודיות וקריטיות – במיוחד בימים בהם מדובר בגלוי על האפשרות של הסלמה במצב הביטחוני בין המדינות".

משגר הלוויינים שבאמצעותו שוגר אופק 16, שביט, עשוי להעיד על יכולת טילית ישראלית ארוכת טווח גדולה מבעבר. כידוע, יכולות שיגור לוויין, במיוחד נגד כיוון סיבוב כדור הארץ, מעידות על יכולת לשגר טילים, לאו דווקא לחלל אלא גם לטווחים ארוכים בכדור הארץ, ועל פי פרסומים בעולם גם עם ראשי קרב גדולים.

"השיגור היה רהוט, ואני אומר זאת בגאווה", הסביר גורם במערכת הביטחון שהיה מעורב בשיגור ל'ווינט'. "קיבלנו ממנו אינדיקציות ראשונות, והוא עבר מעלינו לראשונה בשעתיים האחרונות. זה חלק מתוכנית רב-שנתית שנגזרת מהצרכים המבצעיים. הלוויינים הישראליים נותנים מענה אידיאלי לאיומים המגוונים שיש על ישראל".

לדברי הגורמים ממערכת הביטחון, "הלוויין הוא מתקדם מסוגו, מחזק את היכולות האסטרטגיות של ישראל ומעצים את יכולות אגף המודיעין של צה"ל. הלוויין כבר העביר לנו תשדורות תקינות לאחר ששוגר מערבה, כמו בשיגורים קודמים". במערכת הביטחון הדגישו כי הקורונה לא עצרה את הפרויקט: "את הבדיקות וההרכבות האחרונות ללוויין עשינו בשיא הסגר. לא עצרנו. נעשה לו עוד בדיקות עד שיועבר באופן מלא למערכת הביטחון". באשר להשוואה עם הלוויינים הקודמים ציינו במערכת הביטחון: "אופק 16 דומה לאופק 11 מבחינת יכולות, אך עשינו לו שיפורי דיוק. הוא ייתן תפוקה מבצעית מקסימלית".

כזכור, הבוקר דווח כי משרד הביטחון והתעשייה האווירית שיגרו את לוויין התצפית "אופק 16" לחלל. מדובר בלוויין ריגול, שאמצעי התצפית שלו אמורים לשדרג את היכולות של ישראל בשני פרמטרים מרכזיים: חדות הצילום והיכולת לעקוב אחרי מטרה אחת במהירות או אחרי כמה מטרות במקביל.

השיגור מהווה שלב נוסף בכניסת ישראל למהפכת המידע ומודיעין שתשדרג את ישראל כמעצמה אזורית ותקרב אליה מדינות בעולם, בין היתר בשל יכולות הריגול שלה. בין היתר, הלוויין צפוי לצלם בתנאי מזג אוויר משתנים ולשדרג את חדות התמונה מהחלל. לדברי גורמים בתעשיות הישראליות, ב"אופק 16" הוטמעו מערכות משודרגות שישפרו את הביצועים בהשוואה ללוויינים הקודמים של ישראל שנמצאים בחלל.

בשיא המתיחות מול איראן: ישראל שיגרה לחלל את לוויין הריגול אופק 16

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture