צילום: דובר צה"ל

הנתונים נחשפים: שליש ממערך הנ"מ הסורי הושמד – 5,000 פצצות שוגרו על 955 יעדים

מנתונים שנחשפים כעת עולה כי פעילות טייסי החיל אותגרה על ידי מאות טילים ששוגרו לעברם על ידי מערך ההגנה האווירית הסורי בשלוש השנים האחרונות. בצה"ל מעריכים שהאיראנים עדיין נחושים להתבסס צבאית בסוריה. במקביל, צה"ל פרסם תיעוד חריג של תדלוק אווירי מחוץ לגבולות המדינה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חיל האוויר הישראלי השמיד עד כה כשליש ממערך ההגנה האווירית הסורי, שחוזר ומשתקם בסיוע רוסי. במהלך התקיפות נורו כ-900 טילי נ"מ לעבר המטוסים – מה שמהווה זינוק חד ביחס לשנים קודמות. חלק מטילי הנ"מ ששיגר מערך ההגנה האווירית של צבא סוריה הצליח ליירט טילים ששיגרו מטוסי חיל האוויר. סוריה מפעילה את מערך ההגנה האווירי הצפוף בעולם הכולל מערכות טילי אוויר-קרקע מהמתקדמות בעולם

בשלוש השנים האחרונות ישראל שיגרה 4,239 טילים ופצצות במהלך התקיפות בסוריה, ו-844 טילים נגד מטוסים שוגרו בתקופה זו . בחיל האוויר מספרים שבמהלך שלוש השנים האחרונות, מטוסי החיל תקפו 955 מטרות על אדמת סוריה. על פי נתוני חיל האוויר, ישנו זינוק של מאות אחוזים בהיקף המבצעים החשאיים של החיל נגד התעצמות האויב.

רוב המבצעים, שעל הרבה מהם ישראל כלל לא קיבלה אחריות ועל חלקם דווח במקורות זרים, אירעו בזירה הצפונית – בעיקר בסוריה, וכוונו נגד ההתבססות האיראנית במדינה, וכן אל מול ניסיונות חיזבאללה לשפר את המערך הרקטי שלו. עוד עולה מהנתונים כי השנה, דווקא בשיאו של הגל הראשון של הקורונה, בצה"ל הגבירו את המבצעים החשאיים.

הצבא הסורי נהנה מתמיכה ישירה של רוסיה בהיקף המיירטים והסוללות, ולאחרונה החליטו הרוסים להעניק לצבא הסורי שליטה עצמאית בסוללת S-300. על כן, מרבית המבצעים המיוחדים של חיל האוויר במרחב הסורי מורכבים הרבה יותר מתקיפת הכור הסורי בשנת 2007, בגלל הזינוק בשיפור מערכות ההגנה והפעלת המשבשים הרוסים במרחב.

חרף הקושי, חיל האוויר מצליח לפגוע בדיוק של 100 אחוזים במטרות, אך בשל החיכוך הגובר, כמעט בכל תקיפה נגד מערך ההגנה האווירי הסורי נהרגים חיילים סוריים. בשנים האחרונות בוטלו לא מעט מבצעים מיוחדים בשל החשש לביטחון כוחות צה"ל או בשל חשש לפגוע בגורמים זרים אחרים במרחב, או בכלי טיס אזרחים.

בניגוד לפרסומים לאורך השנה האחרונה, בישראל מעריכים כי האיראנים לא עזבו את סוריה אלא רק שיפרו בה עמדות, תוך ניסיון להסתיר את פעילותה ולהקשות על זיהוי מהאוויר ומהקרקע ומאמץ לשפר את איכות מערכות הלחימה שהם מבריחים לאזור. כך, על פי הערכות, איראן מנסה להבריח לסוריה טילים לטווח בינוני וארוך כדי לאיים על עומק מדינת ישראל.

בחיל האוויר בוחנים את אפקטיביות התקיפות בסוריה והשפעתן על דחיקת האיראנים מהמדינה. על פי הבדיקה, הצבא הסורי מורתע וזוהתה פגיעה משמעותית ביכולת ההתבססות האיראנית במדינה. עם זאת, הפצצה של משלוחי נשק ובסיסים צבאיים לאימון מליציות שיעיות ופגיעה במפעלי טילים על אדמת סוריה זה מאבק ארוך, האיראנים עקשנים ולא מוותרים בקלות.

בתוך כך, בחיל האוויר מתכננים השנה לסגור את אחד מגדודי הפטריוט, ולאחד את משגריו ומערכותיו עם גדוד נוסף של המערך, שיהיה אחראי על גזרות הגנה נוספות. עוד מתכננים בחיל הכחול לקצר בחצי שנה את מסלול ההכשרה של טייסי הקרב, מבלי לשנות את שלוש השנים של קורס הטיס. הקיצור יבוא לידי ביטוי בשלבי ההסמכה המתקדמים של הטייס לאחר הקורס, במטרה להגדיל את כמות הטייסים בחיל.

בחיל האוויר, כמו בצבא כולו, ממתינים לאישור תקציב המדינה וכבר בינתיים סופגים פגיעה בכשירות הכוחות. הטייסים ממשיכים להתאמן, אולם אימונים לכוחות ההגנה האווירית ולמערך הטכני בחיל שיועדו להמשך השנה – בוטלו. תקציב החיל השנה מסתכם בכ-5.5 מיליארד שקלים מתוך כ-32 מיליארד שקלים תקציב הצבא, לא כולל נתחים נוספים שממומנים בדולר סיוע.

צה"ל גם פרסם היום תיעוד משתי גיחות יוצאות דופן שבוצעו בשנה האחרונה מטוסי הקרב של חיל האוויר, מחוץ לגבולות המדינה: טיסות בגובה נמוך מאוד כדי לחמוק ממכ"מי האויב ותדלוק אווירי בגובה דומה, באמצע הלילה. צפו בסרטון שבפתח הידיעה.

צה"ל גם פרסם היום תיעוד משתי גיחות יוצאות דופן שבוצעו בשנה האחרונה מטוסי הקרב של חיל האוויר, מחוץ לגבולות המדינה: טיסות בגובה נמוך מאוד כדי לחמוק ממכ"מי האויב ותדלוק אווירי בגובה דומה, באמצע הלילה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה לא חושפים את הישגי התקיפות בעזה ?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture