צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

עימות בקבינט: צה"ל תמך בהחזקת גופות, שב"כ התנגד – ניסנקורן נמנע

הקבינט קיבל את הצעת גנץ לא להחזיר כלל גופות מחבלים, גם אם אינם מחמאס. ניסנקורן נמנע בהצבעה, בשל חוות דעתו של מנדלבליט שיהיה קשה להגן על ההחלטה בבג"ץ. השב"כ הסתייג: "אין אינדיקציה שאי שחרור גופות שמרתיע מביצוע פיגועים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הקבינט המדיני ביטחוני קיבל היום (רביעי) את הצעתו של שר הביטחון בני גנץ, לפיה מעתה ישראל לא תאפשר החזרת גופות מחבלים כלל. אך למרות שההחלטה עברה בקבינט, לא כל השרים תמכו בה. שר המשפטים אבי ניסנקורן היה היחיד שנמנע בהצבעה, וזאת בעקבות הסתייגות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שגרס כי החלטה גורפת על אי החזרת גופות בעייתית ויהיה קשה להגן עליה בבג"ץ.

ב'חדשות 12' דווח כי ההערכה בקבינט המדיני-ביטחוני היא ששר המשפטים רצה לשמור על ניטרליות, שתגבה כל החלטה של בג"ץ. למעט ניסנקורן, כל השרים הצביעו בעד ההצעה של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי גנץ, שלפיה גופות מחבלים יישמרו בידי ישראל, גם אם אינם משויכים רק לחמאס. בלשכת ניסנקורן סירבו להתייחס לדיוני קבינט.

ב'וואלה' דווח כי מחלוקת התעוררה בין צה"ל, שב"כ ומתאם השבויים והנעדרים ירון בלום, במהלך דיון הקבינט בנושא החזקת גופות מחבלים – כך אמרו גורמים שהשתתפו בישיבה. ראש אגף המבצעים אלוף אהרון חליווה טען כי צה"ל תומך בהחלטה שלא להחזיר גופות מחבלים, אך שב"כ, בגיבויו של בלום, סברו אחרת.

סגן ראש שב"כ טען במהלך הישיבה כי "אין לנו שום אינדיקציה שאי שחרור גופות מחבלים זה מהלך שמרתיע מביצוע פיגועים, בניגוד להריסת בתים שידוע לנו שמרתיעה מאוד". מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום הצטרף לדבריו וטען כי "גם ככה קשה להגן בבית המשפט על העמדה הזו, כדי לא להחזיר גופות של חמאס".

על פי הדיווח של ברק רביד, בלום הבהיר כי המהלך עלול להקשות עוד יותר על מתן אישור משפטי להחזקת הגופות של אנשי חמאס, "אותן אנחנו באמת צריכים לשם המשא ומתן על השבויים והנעדרים". מנגד, טען חליווה כי צה"ל תומך במהלך, והסביר כי "עמדת הרמטכ"ל היא שזה כן יועיל למשא ומתן על שחרור השבויים והנעדרים".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הצטרף לעמדת שב"כ ומתאם השבויים והנעדרים, ואמר כי מדובר במהלך בעייתי מאוד. "אם היו עמדות שלפיהן המהלך באמת מועיל, אז הייתי תומך בו, אבל עמדת שב"כ ועמדת מתאם השבויים היא נגד, ולכן יהיה קשה להגן על העמדה הזו בבית המשפט", הסביר מנדלבליט. שתי חוות דעת, גם של שב"כ וגם של צה"ל, לא התנגדו רשמית למהלך שהוביל גנץ.

ב'ווינט' דווח כי גנץ עקץ בדיון את שרי הביטחון לשעבר, יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ואמר: "מאז שההחלטה על אי החזרת גופות מחבלי חמאס התקבלה ב-2015, לא תמיד זה נאכף באדיקות ואני רוצה יותר לאכוף את זה". ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בעמדת גנץ.

על פי הדיווח של איתמר אייכנר, בסוף חודש יוני הורה גנץ לצה"ל להאיץ את מלאכת איתור גופות של מחבלים המוחזקים בידי ישראל, אך מקום קבורתם לא נודע. מדובר בכמה עשרות גופות מחבלים, מטרת המהלך היא להחזיק בקלף מיקוח נוסף מול חמאס. הדיון בא על רקע עתירות לבג"ץ בדרישה מישראל להחזיר לפלסטינים גופות. הקבינט נדרש למעשה להחליט על מדיניות בנושא.

גנץ אמר לאחר החלטת הקבינט כי "מאז כניסתי למשרד הביטחון, הוריתי לייצר חבילת הרתעה נרחבת, שבמסגרתה הנחיתי שלא לשחרר גופות מחבלים, להכריז ולחלט כספים של ארגוני טרור ולהעצים את התקיפות והתגובות לכל הפרה של השקט, בכל אחת מהגזרות". גנץ הוסיף: "אי החזרת גופות מחבלים היא חלק מהמחויבות שלנו לשמור על ביטחון אזרחי ישראל, וכמובן להשיב את הבנים הביתה. אני מציע לאויבנו- שיבינו ויפנימו היטב את המסר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture