צילום: הקרן מורשת הכותל המערבי

מאחורי הקלעים של ההסכם: המתנה של קושנר למלך בחריין – ספר תורה

29 ימים של מגעים מרתוניים: לפני הביקור בבחריין הזמין קושנר מסופר סת"ם בארצות הברית ספר תורה שנועד להיות מתנה למלך שבארצו יש קהילה יהודית קטנה שחיה במדינה מאות שנים. שליח הבית הלבן ברקוביץ' נכנס לפגישה עם המלך כשהוא נושא את ספר התורה על ידיו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הפרשן המדיני של 'וואלה' ברק רביד חושף פרטים מרתקים מאוחרי הקלעים של הסכם הנורמליזציה שגובש בין ישראל לבחריין. בין היתר הוא מספר כי לפני כשבועיים במהלך המסע במזרח התיכון של ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הזמין קושנר מסופר סת"ם בארצות הברית ספר תורה ושילם עליו מכספו.

ספר התורה נועד להיות מתנה למלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה שבארצו יש קהילה יהודית קטנה שחיה במדינה מאות שנים. אחרי הביקור בסעודיה, הגיעה המשלחת האמריקנית לפגישה במנאמה בירת בחריין, ושליח הבית הלבן למזרח התיכון אבי' ברקוביץ' נכנס לפגישה עם המלך כשהוא נושא את ספר התורה על ידיו. כידוע, קושנר וברקוביץ' הם יהודים, והאחרון אף למד בישיבה בישראל.

רביד מספר עוד כי בין ישראל לבחריין היו יחסים חשאיים שנמשכו למעלה משני עשורים, אבל השלב הסופי שהוביל להודעה המשותפת על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים נמשכה 29 ימים בלבד. גורמים שהיו מעורבים במגעים חושפים את הפרטים המלאים של מה שהתרחש מאחורי הקלעים והוביל להסכם ההיסטורי.

על פי הדיווח, כמה שעות אחרי ההכרזה על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל, התקשר גורם בכיר ביותר בממשלת בחריין לקושנר וברקוביץ'. גורם שמעורה בתכני השיחה אמר כי המסר של הבכיר הבחרייני היה ישיר. "אנחנו רוצים להיות המדינה הערבית הבאה שמנרמלת יחסים עם ישראל", אמר הבכיר ליועצי טראמפ.

מהרגע הזה התחילו מגעים מרתוניים בין האמריקנים לבחריינים וישראל. לצד קושנר וברקוביץ' בצוות האמריקני שניהל את השיחות עם הבחריינים ועם ישראל היו היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן, השליח לנושא איראן בריאן הוק, האחראי על המזרח התיכון בבית הלבן הגנרל מיגל קוריאה, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן ובכיר הבית הלבן אדם בואלר.

קושנר, ברקוביץ' והצוות שלהם ניהלו את המגעים מול יורש העצר של בחריין, הנסיך סלמאן בן חמד, אחד מיועציו הבכירים ושגריר בחריין בארצות הברית. מי שהוביל את השיחות בצד הישראלי היה שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר וראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי.

בפגישה עם המלך ובפגישה נוספת עם יורש העצר חלה התקדמות גדולה. קושנר וברקוביץ' חשבו שניתן יהיה להגיע להסכם כבר, אז אך לבסוף החליטו להמשיך בשיחות עוד כמה ימים כדי לסכם סופית את כל הפרטים. בנוסף, היה צורך להשלים את המגעים גם עם ערב הסעודית ולוודא שהסעודים "נותנים אור ירוק" למהלך של הבחריינים.

בשבוע האחרון נמשכו המגעים בין קושנר וברקוביץ' לבין יורש העצר הבחרייני ואנשיו ובמקביל מול השגריר הישראלי דרמר. גורם שהיה מעורה בשיחות בין האמריקנים לבחריינים אמר כי לבית הלבן היה חשוב מאוד לסגור את ההסכם בין בחריין לישראל עוד לפני טקס החתימה ב-15 בספטמבר.

המחשבה בבית הלבן הייתה שאם שתי מדינות ערביות יתייצבו בטקס המסר לעולם ולאזור יהיה מהדהד הרבה יותר. "איחוד האמירויות שברו את הקרח והיו המובילים אבל גם לבחריינים מגיע הרבה קרדיט כי הם אירחו עוד קודם לכן את הוועידה בה הוצג החלק הכלכלי של תכנית טראמפ ועזרו מאוד לממשל טראמפ בסוגיות רבות בשלוש השנים האחרונות", אמר בכיר אמריקני.

 

בתיווך טראמפ: ישראל ובחריין הודיעו על כינון יחסים דיפלומטים מלאים

השר אשכנזי שוחח עם מקבילו מבחריין: "קידום היחסים והאינטרסים המשותפים"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture