Yossi Zamir/Flash90

פיצוץ לפני השיחות: בלבנון מחרימים השתתפות של בכירים ישראלים בדרגת שרים

לקראת השיחות הצפויות להתחיל ביום רביעי הקרוב דורשים בלבנון כי רק קציני צבא ומומחים ממשלתיים יגיעו לתחילת השיחות. השיחות יעסקו בשלושה סוגיות, שרטוט קו היציאה מהחוף לים, הגבול הימי הדרומי, ובהמשך - אם תושג הסכמה - הגבול היבשתי.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר מגעים חשאיים על מסגרת המשא ומתן הושגה הסכמה בין ישראל ללבנון בתיווך ארה"ב, וכבר ביום רביעי הקרוב צפויות השיחות השיחות לצאת לדרך במרכז יוניפי"ל בנקורה שבאזור הבינלאומי. אך בימים האחרונים התפרסמו בכלי התקשורת בלבנון דיווחים, על פיהם המו"מ העקיף עלול להתפוצץ עוד בטרם החל.

על פי הדיווחים, בכירים בממשלת לבנון מתנגדים בתוקף לכך במשלחת הישראלית למו"מ בין הצדדים ישתתפו נציגים בדרגת שר כמו יובל שטייניץ. מנגד, המשלחת הלבנונית לשיחות תכלול קצינים בכירים מצבא לבנון וכן מומחים מטעם הממשלה, ובביירות דורשים דרגים דומים. בכלי התקשורת בלבנון צוטטו בכירים בממשלת המעבר שטענו כי אחרת "לבנון לא תשתתף במו"מ העקיף". בינתיים, נודע כי מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, יעמוד בראש המשלחת הישראלית – כך פורסם ב'ישראל היום'.

לבינתיים הסוגייה שעל הפרק היא שרטוט הגבול הימי בין המדינות. בעוד לבנון מותחת קו שממשיך את הגבול היבשתי, ישראל לוקחת זווית חדה יותר לכיוון צפון בהתאם לנוהג הבינלאומי, וכך ההפרש בין הקווים יוצר את המשולש הימי שבמחלוקת. לפער יש משמעות רבה לאור הרצון בממשל הלבנוני לפתח את שוק הגז המקומי. שטח המחלוקת, שגודלו 850 קמ"ר, משפיע על תוואי של שלושה אזורים שבהם מעוניינים לחפש גז טבעי. מדובר בשלושה מתוך עשרת האזורים שאליהם חולקו המים הטריטוריאליים של לבנון לקראת מכרזי הגז.

בעיתון "אל־אח'באר" המקורב לחיזבאללה נטען לאחרונה כי השיחות יעסקו בשלוש סוגיות: שרטוט קו היציאה מהחוף לים, הגבול הימי הדרומי, ובהמשך – אם תושג הסכמה – הגבול היבשתי. גם הנושא האחרון טעון: חלק מהלבנונים מערערים על סדרת נקודות לאורך הקו הכחול, שבהן שבעה כפרים שיעיים שננטשו במלחמת העצמאות ונמצאים מדרום לגבול הבינלאומי.

עוד פורסם כי נקודה משמעותית יותר היא אזור הר דב ("חוות שבעא") שלבנון דורשת לסגת ממנו, אך ישראל מתייחסת אליו כחלק מהסכסוך עם סוריה. בדיווח נטען כי אמנם יו"ר הפרלמנט נביה ברי הסכים לא להגביל את השיחות בזמן, אך הדבר עלול להסתיים בלחץ על לבנון לוותר לטובת עמדת ישראל. על כן ההעדפה בביירות היא שהמו"מ לא יימרח על פני חודשים.

מקורות לבנוניים מסרו לעיתון האופוזיציוני "אל־ג'נוביה" כי התקיים דיון רציני סביב שמות קציני הצבא שישתתפו בשיחות, כאשר המועמד הבולט היה הטייס בסאם יאסין, שיעמוד בראש המשלחת. יאסין צפוי להחליף את הגנרל בדימוס עבד אל־רחמן שחיתלי, שהוביל את המגעים בשש השנים האחרונות. הבוקר דווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי מלבד יאסין, המשלחת תכלול גם את הקצין מאזן בסבוס, המומחה נג'יב מסיחי וראש ענף הדלק וויסאם שבאט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture