Noam Revkin Fenton/Flash90

מקורבי טרנר: "ההתנהלות באוצר עקומה – ההחלטות מגיעות מלשכת רה"מ"

בסביבתה של מנכ"לית משרד האוצר שהתפטרה מסבירים את הצעד: "עוברות שעות של דיונים מבלי שמתייחסים ברצינות לעמדת האוצר. לא הקשיבו לאוצר על איך להימנע מסגר, איך ייראה הסגר ואיך הכי נכון לצאת ממנו". עוד הוסיפו: "זו לא אשמתו של כץ אלא סיטואציה שהוא נקלע אליה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תגובות ראשונות מסביבתה של קרן טרנר, מנכ"לית משרד האוצר שהתפטרה מתפקידה, שפורסמו ב'חדשות 12', חושפות את הרקע לצעד הדרמטי: "ההחלטות במשרד האוצר מתקבלות באופן עקום. אין בסיס מקצועי, אין עבודת מטה מסודרת, הדיונים לא מעמיקים. יש רק החלטות שמגיעות מלמעלה – מלשכת ראש הממשלה".

"זו לא רק אשמתו של שר האוצר כ"ץ אלא במידה רבה סיטואציה שהוא נקלע אליה. הוא עובד בסביבה בלתי אפשרית. לדוגמה ההחלטה על הסגר: כשפקידי האוצר מנסים להציג נתונים – אומרים להם שאי אפשר ואז אחרי שהם מתעקשים, הם מציגים וקוטעים אותם באמצע. עוברות שעות של דיונים מבלי שמתייחסים ברצינות לעמדת האוצר. לא הקשיבו לאוצר על איך להימנע מסגר, איך ייראה הסגר ואיך הכי נכון לצאת ממנו".

כזכור, מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר-אייל הודיעה כי החליטה לפרוש מתפקידה – זאת פחות מחצי שנה לאחר שנכנסה אליו. ההתפטרות של טרנר אייל באה לאחר חיכוכים בין השר כץ לבין המנכ"לית שהוא עצמו מינה, מהיום הראשון להגעתה למשרד האוצר. לשר ולטרנר אייל דרך מקצועית משותפת ארוכה, והיא עבדה לצידו גם כמנכ"לית משרד התחבורה.

בהודעת רשמית נטען כי מדובר "בהחלטה משותפת" ו"לאור בקשתה" של טרנר-אייל. על פי ההודעה, "שר האוצר, ישראל כ"ץ, ומנכ"לית משרדו, קרן טרנר, מודיעים היום כי הגיעו להסכמה משותפת על סיום תפקידה של טרנר בשבועות הקרובים לאור בקשתה האישית. שר האוצר ישראל כ"ץ מינה את מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, לתפקיד ממלא מקום מנכ״ל המשרד עד למינוי קבע שיסוכם בהמשך".

כ"ץ אמר כי "עבודתה של קרן הייתה יוצאת דופן ותרמה רבות למגזר הציבורי ולאזרחי המדינה. אני מודה לה בשמי ובשם ממשלת ישראל על שנים של עבודה משותפת במשרדי התחבורה והאוצר, שהובילה להישגים רבים שהשפיעו על כל בית בישראל. אני מאחל לקרן הצלחה רבה בהמשך הדרך".

טרנר אמרה כי "אני מודה לשר כ״ץ על שנים ארוכות של עבודה משותפת למען רווחת אזרחי ישראל במשרדי התחבורה והאוצר. אני משוכנעת שיחד עם אנשי המקצוע המסורים במשרד, הוא ינהיג תכנית כלכלית רחבה לטיפול במשבר הכלכלי עקב התפרצות נגיף הקורונה. אני רוצה להודות לשר כ"ץ על האמון ועל הזכות הגדולה לעבוד איתו לאורך הדרך בתפקידים השונים ולשרת את אזרחי המדינה במשך שנים ארוכות של עשייה במגזר הציבורי".

פגיעה ביחסים המקצועיים בין כ"ץ לטרנר נרשמה בחודש יולי, עת הושמעה ביקורת מצד פקידים במשרד על תוכנית המענקים שעליה הכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו וכ"ץ. טרנר יצאה אז להגנתו של הממונה על התקציבים שאול מרידור בציוץ שפרסמה בטוויטר, ועל כך קיבלה לנזיפה משר האוצר. בחודש אוגוסט האחרון פורסם כי בין טרנר לכ"ץ פרץ ויכוח קולני במהלך דיון במשרד.

ב'וואלה' דווח כי מקור ששוחח עם מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר בימים האחרונים, הסביר כי היא חשה תסכול מהתנהלות הממשלה. "קרן ניסתה לתת צ'אנס. אבל ראתה שאין עבודת מטה בממשלה. אין תקציב. אין החלטות מקצועיות. הגיעו לה מים עד נפש והיא החליטה להתפטר".

"היא ניסתה לעבוד איתו בחצי השנה האחרונה וזה לא עבד. משרד האוצר זה לא משרד התחבורה. לא שמעו אותה. אחרי כל ריאיון שלה היה פיצוץ. זה החל במשבר שבו היא הגנה על שאול מרידור בטוויטר. היא הרגישה לא משמעותית ושהיא לא מביאה את עצמה", אמרו גורמים בסביבתה, "הכל זה החלטות פוליטיות, משפילים את הדרג המקצועי".

מקורבים לשר כץ שצוטטו ב'ווינט' אמרו כי "טרנר הודיעה לשר כבר ביום חמישי שהיא מתפטרת. השר ביקש ממנה לחכות עד יום שלישי בשל הדיונים הדחופים על הסגר וכדי שיוכל למנות מחליף, אך היום המנכ"לית לא הסכימה וההודעה המשותפת יצאה". אייל אמרה למקורביה כי "מה שמתרחש במשרד הוא הזוי. הכל כאן בשליפות מהמותן. אין התייעצויות מקצועיות. אני לא יכולה להמשיך עוד במצב הזה".

גורמים שעבדו עם טרנר-אייל צוטטו ב'חדשות 13': "זו הייתה רק שאלה של זמן. היא ראתה שבאוצר אין הכנת תקציב, אין עבודת מטה וכספים נשפכים ללא היגיון כלכלי. אין כיום מקום באוצר לדרג מקצועי חזק, וטרנר הסיקה מסקנות". עוד נמסר ממקורביה: "היא ניסתה לתת צ'אנס, אבל נמאס לה. אין עבודת מטה, אין תקציב, ובשבועות האחרונים גם אופן קבלת ההחלטות על הסגר ועל סגירת העסקים לצורך הגבלת ההפגנות – הביאו אותה להחלטה".

לטרנר-אייל קדמו ראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור, והחשב הכללי רוני חזקיהו, שהתפטרו מתפקידיהם על רקע מתיחות בין הדרג המקצועי והפוליטי במשבר הנוכחי. גם סגן ראש אגף התקציבים אריאל יוצר, וראש צוות אסטרטגיה באגף התקציבים דור בלוך פרשו לאחרונה. ביום שישי האחרון הכריז כץ על כוונתו למנות את רו"ח יהלי רוטנברג כמחליפו של חזקיהו.

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ הגיב להתפטרות ואמר כי "התפטרות טרנר – הבעת אי אמון בממשלה. גם הבכירים ביותר בתוך המערכת לא יכולים לתת גיבוי ולהיות חלק מהכשלון המהדהד הזה. נתניהו וכץ ממשיכים לעשות למשק וידוא הריגה וסוגרים מדינה שלמה מטעמים פוליטיים. הממשלה איבדה את היכולת לתפקד".

ח"כ עפר שלח אמרה בתגובה להתפטרותה של קרן טרנר: "ברכותי לנתניהו וישראל כץ על השלמת מלאכת החיסול של צמרת האוצר. ‏תקציב אין, המשק קורס, והמנכ״לית המוכשרת שכץ מינה אומרת די אחרי ארבעה חודשים בתפקיד. ‏כל כך הרבה נזק בכל כך מעט זמן. ‏מכל העולם מתקשרים ללמוד איך עושים את זה".

גם חברת הכנסת עאידה תומא-סלימא התייחס להתפטרות: "‏משרד האוצר מתפרק בזמן המשבר הכלכלי הגדול ביותר בתולדות המדינה. אין תקציב. אין סיוע אמיתי. אין תוכנית ליציאה מהמשבר. לא במקרה אנשי מקצוע בורחים מהאוצר, כשכ"ץ ונתניהו מציבים את האינטרסים האישיים והפוליטיים שלהם לפני טובת האזרחים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture