צילומים: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

"פראי אדם – כשאין מפכ"ל יש בלגן": דיון סוער בוועדת חוקה על האלימות המשטרתית

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר דרש לקבל לידי הוועדה את נהלי האכיפה היורדים לשטח ואמר: "לא ייתכן שבגלל סיבות תקשורתיות או לחצים המשטרה תעשה מפגני כוח בציבור כזה או אחר". נציג המשטרה הגיב: "איפה המאמץ ההסברתי והרוח הגבית לאוכפי החוק, איפה רוח הציות?"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר קיימה היום (שני) דיון מיוחד בנושא "אכיפת תקנות הקורונה- מפיקוד המשטרה ועד לרמת השוטר בשטח" בעקבות ריבוי טענות לשימוש בכוח לא סביר מצד שוטרים באכיפת תקנות הקורונה, כולל אלימות משטרתית בירונות נגד המגזר החרדי, ולאחר התיעודים הקשים מהחתונה בגבעת זאב

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) פתח את הדיון: "קורים מקרים שלא צריכים לקרות ולא צריך לעבור עליהם בשקט. מטרת הישיבה היא לא הוצאת קיטור, אלא לתקן דברים, לרדת לשורשם. לצערנו מה שקורה בשטח הוא לא מה שאמור לקרות לפי ההוראות ובעקבות הישיבה קודמת שקיימנו לפני שלושה חודשים הייתה ירידה תלולה במפלס התלונות וניתנו הנחיות עוד באותו יום מפיקוד המשטרה כלפי השוטרים בשטח וזו חשיבות הדיון. חשיבות הדיון היא לאיך יחלחלו ההנחיות מטה ושלא ייווצר חלילה מצב שבו המשטרה בגלל סיבות תקשורתיות או לחצים כאלה ואחרים, רוצה לעשות מפגני כוח פעם בציבור כזה ופעם בציבור אחר. את זה לא ניתן שיקרה. כחלק מהחקיקה בחוק הקורונה הגדול נתנו דגש גדול להתנהלות המשטרה ותיקנו כך שאין מצב ששוטר יתפוס מישהו שהמסיכה לא מונחת היטב על פניו ייתן ישר דוח וזה נכלל בתקנות. יש הרבה טעויות של שיקול דעת והתנהגויות תמוהות של שוטרים, בלגן זה טוב לכותרות בעיתונים אבל רק אכיפה ממוקדת נחושה ורגישה תביא תוצאות".

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה): "בחורה בת 19 אמריקאית שלא יודעת כלל את השפה, נותנת את מספר הדרכון ועוצרים אותה, הגיס נדחף לעזור לה ומצא עצמו בהארכת מעצר. במקום ללכת בדרך הארוכה והקשה המשטרה הולכת בדרך הקצרה והקלה. מישהו צריך לבנות תורת לחימה נכונה איך להתמודד מול אזרחים מסכנים שחוטפים מכות. אדם הלך בלי מסיכה, לסיים במעצר ומכות? שיתופי פעולה של עשרות שנים עם שמהטרה יורדים לטמיון".

ח"כ אליהו ברוכי (יהדות התורה): "אם במקרים כה פשוטים נוקטים באלימות כזו, זה אומר שאלו לא רק מקרי קיצון. זה אומר שאין הפעלת שיקול דעת או הסברה".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "זו לא פעם ראשונה שאנחנו מדברים על האלימות הלא נתפסת של המשטרה. בדיונים מספרים לנו סיפורים, אך בסרטונים רואים שוטרים, חלקם פראי אדם. שוטר שלוקח אדם שכבר יוצא מהשטח ובועט וסוטר הוא סתם פרא אדם. אתמול מכניסים 20 יסמ"ניקים לבית כנסת כאילו עצרו סוחרי סמים, אני מצפה מלובש מדים יותר אחריות ואיפוק. תפקידכם לא לשבור את האמון אלא לשמור אותו גם כשצריך לפזר הפגנה. אם הוצאתם חתן וכלה עם דם הפסדתם במערכה".

ראש מנהלת אכיפת הקורונה: "הפעלת הכוח היא מוצא אחרון"

תנ"צ ערן קמין, ראש מנהלת האכיפה לקורונה במשטרה, אמר בדיון כי "יש מגיפה בחוץ, מחלה ארורה שבעקבותיה סופגים כמויות גבוהות של חולים ומתים וחובה להילחם בה באמצעים חוקיים. יש עוד מגיפה שהתחילה בחוץ, של חוסר אמון בציבור במוסדות המדינה וזה משליך על המשטרה. בשונה ממערכות אחרות לא אמרנו שאנחנו צריכים תקנים ותקציבים, אכפנו ומילאנו תפקידנו כפי שנתבקשנו, אכפנו בהתאם לדירקטיבה ולתפיסה שהחוק שוויוני לכולם. יש לנו תורה סדורה- מסבירים, מנסים לשכנע לעודד לציית ואח"כ מבהירים את הסיטואציה ורק כמוצא אחרון משתמשים בכוח. התקשורת והסרטונים שאתם משתפים לא משקפים את זה אך יש כמיליון מפגשי אזרח שוטר ומעבר להם עשרות מפגשים עם ראשי הקהילות".

"התפיסה שלנו היא שיש סכנה לבריאות הציבור, אנחנו דורשים להזדהות כדי לוודא ראשית שאדם לא מאומת ומשקף סכנה לציבור. ייתכן שחולה מאומת מדביק את הקהל, או שחוסר ההזדהות מסתיר עבירה אחרת ולפעמים אנחנו טועים. בתקופה כה טעונה וחסרת אמון בציבור למוסדותיו אינה חסרת טעויות חלק מהשוטרים הם שוטרי סיור, חלקם מיחידות ארציות שנלחמים בפשע מאורגן, חלקם שוטרי יס"מ שמונעים פיגועים נוראיים. כולנו משטרה אחת, אין לנו משטרה אחרת".

עוד אמר: "יש טעויות, מי מכם לא טועה לפחות פעם אחת ביום? בעת הזו שהמאמץ האכיפתי הוא עלינו, השאלה היא איפה נמצאים המאמצים האחרים- אי אפשר לדבר על מאמץ אכיפה ללא מאמץ הסברה. איפה המאמץ ההסברתי והרוח הגבית, איפה רוח הציות? הסרטונים לא משקפים את המציאות כולה כי הם תמיד חלקיים ומזווית מסוימת ופגשתי סרטונים מגמתיים המשקפים את הסיטואציה רק מרגע מסוים. *אם תשוו את מצלמות הגוף לסרטונים, התמונה תהיה מלאה יותר. הסרטון אינו חזות הכל".

חברי הכנסת תקפו את דבריו "שאינם חזות הכל"

ח"כ אסנת הילה מארק (הליכוד): "אין ספק שיש שוטרים שסורחים אך נחטא למטרה אם נאמר שכל השוטרים אלימים. יש הוראות לא מספיק ברורות לציבור. אני מצפה משוטר שנכנס לזירת אירוע למתן את האווירה ולא להתלהם ולשפוך עוד נפט למדורה. משטרת ישראל נמצאת בסיטואציה מאתגרת, החיכוך הבלתי נמנע בין אזרחים לשוטרים קשה. עם זאת, אני קוראת לשוטרים עם כל הקושי להפעיל שיקול דעת".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם): "למשטרה אין מפכ"ל כבר הרבה זמן וכשאין מפכ"ל יש בלגן. לאלימות משטרתית לא צריך שיהיה מקום ללא קשר למי היא מופנית. בזמן דיוני חוק הקורונה הגדול אמרנו שאין הנחיות ברורות ואם היו כאלו היה מה לבוא בטענות. המשטרה מקשיבה לשר שאומר להיכנס בכל הכוח. אני קוראת לשר להתנהל כשר ולא כטוקבקיסט ולהורות למשטרה להתנהל אחרת. יש ציבור שלא מציית להנחיות וזה הדבר שיוביל לאנרכיה אמיתית".

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה: "המשטרה עומדת באתגרים מסובכים ובמקרים רבים לא עומדת בהם כמו שהיא אמורה, רואים אכיפה אלימה והרבה פעמים בררנית. אחד הדברים הקשים הוא חוסר הבהירות לגבי התקנות עצמן וחוסר ההיגיון שבהן. אי אפשר לבקש ממפגינים לעמוד בקפסולות של 20, צריך תקנות ברורות והגיוניות שיאפשרו למשטרה לאכוף אותן. תפקיד המשטרה הוא להיות המבוגר האחראי ולא גורם מתסיס".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו): "ועדת החקירה צריכה להיות על מי שנתן למשטרה את ההנחיות, שסיפק לה חוסר ודאות, שזרק את השוטרים לשטח וגרם להם לעשות דברים מלחצים פוליטיים. במשך שבוע ניתנו 50,000 דוחות למפגינים, זה במאות ואלפי אחוזים יותר מסקטור אחר בתקופת במגבלת הקילומטר מהבית. הנקודה ממנה מתחילות הבעיות היא השותף המרכזי שלכם לקואליציה רה"מ. אל תבואו בטענות למשטרה או לאמיר אוחנה, בהפגנות שאני משתתף בהן נמצאים אנשי חוק בני 70 ו-80, אני שומע שזה קיבל מרפק ואני מפריד בין שוטר למפגין ומבקש שלא לכלוא מפגינים. המשטרה נוהגת בהפגנות בצורה אלימה ואני לא תוקף אותם אלא את מי שאמר להם שהם לפלפים ודחף אותם לפעול כך".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד תל"ם): "יש כמיליון אינטראקציות של מגע בין שוטרים לאזרחים ויש חריגים ואני לא מצדד בהם. דיברתי עם השוטרות בגבעת זאב, אחת מהן אמא לשלושה, שהגיעו בעקבות קריאה של השכנים שמסוכן. הן ביקשו בדברי נועם מהמתקהלים להתפזר. אי אפשר לעשות את זה יותר רך ממה שהן עשו אבל הייתה התנגדות. יש ששה חודשים של הפגנות לגיטימיות, המשטרה שחוקה. אלו שוטרים שמבצעים לחימה בפשיעה, שנלחמים בטרור ומסתערים על מחבל ומאבדים חייהם. אלו הילדים שלנו אל תשפכו את התינוק עם המים".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם): "מטרידה אותי שאלת המשימה והדרך בה היא מוטלת והאם נתנו כלים מספיק טובים כמחוקק. היה צריך להכניס לתקנות מרכיבים נוספים ולהמעיט את שיקול הדעת כי זו לא עבודת שיטור קלאסית. המדינה קבעה עבירה של אי עטית מסיכה, קבענו מרחק של שני מטר, קבענו דברים שאין לימוד שלהם בקורס לשוטרים כי הכל קרה מעכשיו לעכשיו. אחרי הכישלונות של הממשלה בטיפול בערים אדומות בסוף מאשימים את המשטרה".

סגלוביץ' פער את פיו ואמר כי "להבנת הרב קנייבסקי יש לפתוח תלמודי תורה והחוק אוסר זאת ואני שם עצמי בנעלי המשטרה, דרך אחת היא לרתך את כל המנעולים בתלמודים, ויש דרכים אחרות. מרגע שאמר מישהו אני לא מקיים את מוראו של החוק ופועל בניגוד לו, על המשטרה להיכנס, אבל דקה לפני כן מנהיגי הציבור החרישו. אין שאלה שצריך לבצע ושיש רק סמכות אחת במדינת ישראל והיא החוק ולא הרבנים".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "שתקתם כשהתנהגו ככה לערבים. חווינו על בשרנו את הדברים הללו עשרות שנים. נעצרתי בהפגנות והוגש נגדי כתב אישום ורישיוני ללשכת עוה"ד כמעט נשלל ובימ"ש זיכה אותי. היו שוטרים סמויים שהתנפלו על מפגינים ונתנו מכות, איפה הייתם אז כשצעקנו שהמשטרה אלימה? עכשיו ח"כ מלכיאלי מכנה את חלקם פראי אדם. מאירועי אוקטובר 2000 נהרגו 44 אזרחים בעימותים עם שוטרים, למה זה מסתיים במוות? למה כולכם שתקתם? אמרנו לכם שזה יתחיל בערבים ויעבור לשמאלנים אך זה עובר גם לחרדים. טוב מאוחר מלעולם לא, צריך לתקן את העוול הזה".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ): "שורש הרע בזמן האחרון הוא הקלות הבלתי נסבלת בה שוטרים אוזקים או עוצרים אנשים. שלילת חירות של אדם ריבוני, להכניס בכוח לניידת צריך לעשות כשאדם מסוכן, פושע נמלט. זה חמור ביותר לקשור ידיים ורגליים ולזרוק לתא ליום יומיים ובזמן האחרון זה התפשט. זה מעצר שווא ויש לתבוע על כך את המשטרה. חייב לעבור לשטח שמעצר הוא האופציה האחרונה".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "אנשים בהפגנות מותקפים ע"י תומכי רה"מ בין אם ביריקות או בבקבוקים ואבנים בצומת פת מדי שבוע, שלא לדבר על קללות וריסוס בגז מדמיע או פלפל ולא רק שהמשטרה לא מטפלת כראוי ומגינה על אותם מפגינים היא עוצרת את אלו שהותקפו. ראינו זאת גם בציבור החרדי. למה מחכים, שיהיה פה רצח של מפגין? הכתובת כבר כתובה על משהו גדול יותר מקיר, יש פה סכנה ברורה וודאית לרצח ואם המשטרה לא תתחיל לבצע תפקידה זה ייגמר בדם, ברצח, אני מתריע פה שלא יאמרו שלא אמרנו".

תנ"צ על אי מינוי מפכ"ל: "קביעות זה דבר שאנחנו חפצים בו"

תנ"צ ערן קמין, ראש מנהלת האכיפה לקורונה במשטרה, אמרה במענה לשאלת ח"כ אלהרר (יש עתיד תל"ם) עד כמה העובדה שאין מפכ"ל קבוע משפיעה, השיב תנ"צ קמין: "אני נמצא בגוף שאמון על שמירת החוק וכפוף לממשלה ולא אביע עמדה, יחד עם זאת, קביעות זה דבר שאנחנו חפצים בו".

ח"כ הורוביץ טען כי הוא "מכיר הרבה מקרים בהם השימוש בכוח הוא לא אמצעי אחרון אלא כמעט ראשון, אולי אפשר להפעיל שיקול דעת ולא לאזוק בחורה שמסרבת להזדהות בים?. אלו לא מקרים מועטים" תנ"צ קמין השיב: "אני מסכים שזה מוצא אחרון, אלו ההנחיות שלי כראש מנהלת. באותו אירוע בים היו דקות ארוכות של ניסיון שכנוע שרק בסופן נערכה אזיקה. אתה לא מצפה שהמשטרה לא תנהג בצורה נחושה. לא לקחו אותה למעצר והיא קיבלה דוח לאחר שהזדהתה".

תנ"צ קמין התייחס לטענות ח"כ כסיף בנודע לשימוש בשוטרים סמויים: "יש שימוש בשוטרים סמויים כדי למנוע עבירות ולהגן על המפגינים. אם יודעים על חבי בידוד חולים מאומתים נשתמש בין היתר בשוטרים סמויים".

בהשיבו לשאלת יועמ"ש הוועדה עו"ד גור בליי על מקור הסמכות לכניסת שוטרים לבתים, בעקבות מקרה החתונה הגבת זאב, השיב: "אין לנו סמכות לכניסה לבתים פרטיים ללא צו שיפוטי. במקרים מסוימים ומבלי להיכנס למקרה שנמצא בחקירת משטרה ומח"ש, אנחנו נכנסים מתוקף תקנות הרעש להשיב סדר על כנו. אנחנו נוקטים בהידברות ולעיתים הניסיונות להידברות נתקלים בקירות אטומים ובהפעלת כוח נגדנו ואז נענים בשימוש בכוח סביר".

עוד הדגיש: "היינו שמחים לראות את הרשויות המקומיות לוקחות חלק יותר דומיננטי באכיפת אירועים מקומיים. עמדתנו הייתה שבמוסדות חינוך האכיפה צריכה להיות ע"י הרשות המקומית ולצערנו זה לא קרה. זה יאפשר למשטרה להתמקד באירועים המוניים או של מפרי בידוד שמפיצים את המחלה. שם הערך שלנו הרבה יותר גבוה".

"המתווה של החתונות היום קורא להפרה"

יו"ר הוועדה ח"כ אשר סיכם את הדיון: "אנחנו רוצים משטרה טובה וחזקה ושלא יהיה מצב בו מקרים שהפכו כבר לא בודדים יעיבו על המאמץ לשיתוף פעולה ויגרמו לו לא להיות רלוונטי. מדיון הוועדה לפני כשלושה חודשים הייתה הפקת לקחים שעברה לכל שוטר בשטח והייתה ירידה משמעותית בתלונות ובסרטונים לתקופה ארוכה. אבקש הנחיות ברורות לשוטרים, כשהמטרה היא להגיע לפיזור התקהלות ללא אלימות, שלא רואים אדם עם דם על הראש, שלא זורקים דלי על ילד. יכול להיות שזה בא מעייפות ושחיקה, הכל חשוב אבל הכי חשוב שיהיה אמון ושלא יראו בהם שוטרים אלימים. אבקש דיווח לוועדה, שנקבל את מדרג האכיפה, הנהלים הכתובים. הגיע הזמן שלמשטרה יהיה מפכ"ל חדש שיודע שהוא הולך לבנות את המשטרה לאורך זמן ולא להישאר במצב הבלתי אפשרי הזה".

בהתייחסו להפרות בנושא החתונות אמר: "המתווה של החתונות היום קורא להפרה. לומר ששתי משפחות שמחתנות ילדיהם יכולות להסתפק ב-20 איש קורא להפרה. יש עקשנות במשרד הבריאות שיודע להיות רך יותר בדברים שמעניינים אותו ומבחינתם אפשר עכשיו חודשיים לא להתחתן. אם היה מתווה מדוד של 20 איש מכל צד והתניות שונות והפרדת קפסולות אפשר היה לגייס יותר את הרשויות המקומיות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture