צילומי הלוויין חושפים: איראן בונה מתקן תת-קרקעי באתר הגרעין בפורדו

סוכנות AP דיווחה כי האיראנים החלו לבנות בחודשיים האחרונים, מתקן חדש מתחת לאדמה, אשר טיבו עדיין לא ברור. האירנים סירבו עד כה להודות במטרות העבודות באזור. יו"ר סבא"א: "יידרש הסכם חדש עם איראן כדי להחיות את עסקת הגרעין. נקודת ההתחלה כבר לא קיימת"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

סוכנות הידיעות אי-פי חושפת היום (שישי) תמונות לוויין המציגות כי המשטר האיראני בונה בימים אלה מתקן תת-קרקעי בתחום האתר הגרעיני שבפורדו. איראן מעולם לא התבטאה פומבית על המתקן בפורדו, שנחשף על ידי המערב בשנת 2009. הבנייה במתחם החלה בסוף חודש ספטמבר וכוללת תשתית יסודות אמורה לסייע למבנה התת-קרקעי במקרה של רעידת אדמה.

התמונות צולמו בחודשיים האחרונים ומעידים על בנייה שהחלה בסוף ספטמבר ככל הנראה. במקום נמצאים עשרות עמודים תומכים, לצד חפירות מתקדמות. טרם התברר בוודאות מה בדיוק נבנה באתר, אבל הפרסום צפוי לגרור חשדות כבדים מצד ארה"ב וישראל על רקע המתיחות באזור. איראן הייתה אמורה לדווח לסבא"א על בנייה בפורדו, אך טרם התברר אם כך נעשה.

ג'פרי לואיס, מומחה במרכז על שם ג'יימס מרטין לחקר האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני במכון מונטריי ליחסים בינלאומיים, אמר לאי.פי ש"כל שינוי באתר הזה ייבחן בקפידה כסימן לכיוונה של תוכנית הגרעין של איראן". שליחי איראן לאו"ם לא הגיבו לבקשתם להעניק תגובה על צילומי הלוויין, וכך גם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שפקחים שלה נמצאים כעת באיראן כחלק מהסכם הגרעין.

מדובר בהפרה נוספת של הסכם הגרעין מצד איראן, שמצטרפת לשורת הפרות נוספות של ההסכם שחתמה עם המעצמות וקובע כי היא יכולה לצבור רק אורניום מועשר עם צנטריפוגות IR-1 מהדור הראשון, ואלו היחידות שהיא יכולה להפעיל במפעל התת קרקעי. למרות זאת, דו"ח קודם של סבא"א כבר הצביע על כך שאיראן התקינה מכונות IR-2m מתחת לאדמה.

יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, אמר אתמול כי "החייאת הסכם הגרעין תחת נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן תדרוש הסכם חדש עם איראן". גרוסי אמר בריאיון לרויטרס כי היו יותר מדי הפרות מכדי שניתן יהיה פשוט לשוב להסכם המקורי. "אני לא יכול לדמיין שהם פשוט יגידו, 'אנחנו חוזרים לנקודת ההתחלה', משום שהיא כבר לא קיימת. ברור שיהיה צורך בפרוטוקל או נספח כלשהו שיבהיר מה אנחנו צריכים לעשות".

"מה שאני רואה זה שאנחנו חוזרים שוב לדצמבר 2015", אמר גרוסי, בהתייחסו לחודש שקדם לתחילת יישום ההגבלות, שלאחריו סולקו במהירות כמות גדולה של אורניום מעושר וציוד גרעיני. "אם הם רוצים לעשות זאת, הם יכולים לעשות זאת די מהר. אבל לכל הדברים האלו צריך להיות מסלול ברור", אמר יו"ר סבא"א. לדבריו, "יש יותר חומר (גרעיני), יותר פעילות, יותר צנטריפוגות, ועוד הכרזות. אז מה יקרה עם כל זה? זאת שאלה שעליהם להחליט במישור הפוליטי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture