ההפיכה הצבאית בסודאן דווקא תועיל לישראל? המומחים מעריכים

גורם ישראלי מבקר את ארה"ב וטוען כי למרות ההפיכה הצבאית, בסודאן דווקא "עדיף לצדד במפקד הצבא" • ד"ר אבישי בן דרור, מומחה לקרן אפריקה מהאוניברסיטה הפתוחה: "בכל הנוגע למצב עם ישראל, נראה שלא תהיה פגיעה בקשרים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בישראל נמנעים, לפי שעה, מלהתייחס להפיכה, וממתינים להתפתחויות במדינה שעמה נחתמו הסכמי אברהם לפני כשנה. גורמים מדיניים קיימו בשבועות האחרונים קשרים הדוקים עם גורמים רשמיים בסודאן, אך אתמול הבהירו כי ישראל לא מעורבת בשום דרך במתרחש במדינה.

גורם ישראלי הבקי במתרחש במדינה שצוטט ב'ישראל היום' אמר כי במצב שנוצר מוטב לגבות את הצבא ואת מפקדו נשיא המועצה הזמנית, עבד אל פתאח בורהאן, ולא את ראש הממשלה, עבדאללה חמדוק. הגורם הישראלי הסביר כי "ההפיכה הייתה בלתי נמנעת. כבר כמה שנים שראש הממשלה והנשיא, שמגובה על ידי הצבא, מושכים לכיוונים מנוגדים. היה ברור שזה יגיע להכרעה".

עוד אמר הגורם הישראלי כי אמנם שני המנהיגים הסודאנים מבינים שהמדינה חייבת לחזק את קשריה עם המערב, ואולם מבין השניים "המצב בסודאן מזכיר מאוד את זה של מצרים בתום עידן מובארק. המדינה אינה דמוקרטית, והייתה רגילה במשך 30 שנה לשלטון יחיד של עומר אל באשיר. השאיפה האמריקנית לדמוקרטיזציה מובנת אך מבין שני המנהיגים, אל בורהאן נוטה לחיזוק הקשרים עם ארה"ב ועם ישראל יותר מאשר חמדוק".

שר המודיעין לשעבר אלי כהן (הליכוד), שניהל את הקשרים עם סודאן בתקופת הממשלה הקודמת וביקר במדינה לפני כשנה, אמר בעקבות ההפיכה הלילה כי "סודאן היא מדינה גדולה במיקום אסטרטגי, ויציבותה חשובה לשמירת הביטחון האזורי. ניתן להעריך כי הרצון של סודאן להמשיך ולקדם את היחסים עם ארה"ב והמערב – לרבות היחסים עם ישראל – יימשך, מכיוון שזהו אינטרס סודאני מובהק לפתח את כלכלת המדינה ולשמור על יציבותה מפני חדירת גורמים אסלאמסיטיים קיצוניים".

ד"ר אבישי בן דרור, מומחה לאתיופיה, קרן אפריקה ומדינות אגן היום התיכון מהאוניברסיטה הפתוחה סבור כי יש לקחת את כל הדיווחים בערבון מוגבל. לדבריו "נכון לעכשיו, עדיין אי אפשר לדעת מי הם הגורמים בתוך הצבא שעומדים מאחורי ההפיכה, ומובילים את הסיטואציה הנוכחית. התמונה עדיין לא ברורה מספיק, מכיוון שהרשתות החברתיות באזור נותקו. אך הדבר הבטוח הוא שראש מועצת הריבונות של סודן הכריז על מצב חירום, והוא התחייב שההפיכה הצבאית הזו לא קוטעת את המהלך שאמור להביא לבחירות דמוקרטיות ביולי 2023. אבל אי אפשר לדעת לאן יתגלגלו הדברים ואיך המהפכה הזאת תסתיים".

"בכל הנוגע למצב עם ישראל וההשפעה של ההפיכה על הסכם הנורמליזציה שחתמה ישראל עם סודן כחלק מהסכמי אברהם, נראה שלא תהיה פגיעה בקשרים. ההסכם הוא פרי יוזמה של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שפעל לכונן שלום עם ישראל תמורת חבילה שמנה של הטבות ותמריצים כלכליים. לא בטוח בכלל שהמהלך הנוכחי יביא להתרחקות של הנורמליזציה. ממשלת חרטום למרות ביקורים הדדיים שנערכו, לא פעלה לקדם את ההסכמים שסוכמו, כאשר העיניים באמת נשואות לוושינגטון דרך ירושלים. אך גם אם הגורמים שמחזיקים כעת בהגה השלטון לא מתנגדים לקידום הנורמליזציה, ברור שכעת הם יתעסקו בבעיות הפנימיות שלהם ולא ביחסים עם ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture