צילום מסך

חילול שבת ומטבח טריפות: הרבנות חושפת את הכשלים של פיקוח 'צוהר'

בעקבות בקשת חופש מידע נחשפת תשובת הרבנות הראשית לבג"ץ בעתירת ארגון צהר, ובה פירוט ליקויים בגוף הכשרות של הארגון • ארגון כושרות מזהיר מפני הונאות כשרות חמורות תחת רפורמת הכשרות: "מדובר במחדל שלושת הרבנים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ארגון כושרות מתריע מפני הונאה סיטונאית תחת מתווה שלושת הרבנים שקיים ברפורמת הכשרות החדשה. המתווה מאפשר לכל שלשה רבנים לגבש תקן כשרות ולמעשה לפעול כתאגיד פרטי. את ההתרעה על פתיחת השוק לתחרות, ואת הסכנה שבמתן האפשרות לכל שלושה רבנים להתאגד לתקף תקן כשרות, מסבירים בכושרות דרך כשלים רבים שנמצאו בתאגיד פיקוח פרטי שפועל בישראל בשנים האחרונות, "כשרות צהר".

בכושרות מסבירים כי השר כהנא מבקש לשכפל את מודל כשרות צהר לגופי פיקוח פרטיים נוספים תחת הרפורמה שלו, אך לא הכיר לעומק את התנהלות כשרות צהר, וטוענים כי מדובר בדוגמא טובה לתאגיד כשרות פרטי שפועל ע"פ הנחיות רבנים ולמרות זאת אירעו תחתיו כשלי כשרות חמורים. בכושרות טוענים עוד כי "השר כהנא לא נפגש מאז כניסתו לתפקיד עם מפקחי מחלקת ההונאה בכשרות של הרבנות. אם הוא היה מקדיש להם לפחות פגישה אחת הוא היה מבין את עומק הבעיה שקיימת באותם גופי פיקוח".

בעקבות בקשת חופש מידע של ארגון כושרות לבית המשפט העליון, נחשפים דוחות מחלקת ההונאה בכשרות שערכה בדיקה מקיפה בתוך "כשרות צהר". הדוחות צורפו לתשובה המדינה על בג"ץ שהגישו בצהר לפני כשנה, בו ביקשו מבית המשפט שיתערב בבקשתם להפוך לגוף פיקוח כשרות ליבוא מוצרים מחו"ל. יחידת ההונאה בכשרות, בתוך תשובה המדינה לאותו בג"ץ, הגישה דוחות מפורטים על כשלים משמעותיים בפעילות הכשרות של צהר.

בין היתר נחשף שם כי צהר נתנו פיקוח כשרות של שבע שנים רטרואקטיבית ליקב, כשלמעשה לא היה משגיח של צהר באותו יקב. בנוסף נחשף כי באירוע אחר, מאפיה שהיתה תחת פיקוח צהר פעלה בכלל בתוך מסעדה טריפה עם מטבח משותף, שם עבדה משגיחה מטעם צהר במשך זמן קצר בשבוע.

במקרה אחר, מלון נמצא מבשל בשבת ונמצאו בו כשלים של בשר וחלב, לאחר שסירבו לפטר את המשגיח או להוסיף משגיח, הם עברו לכשרות צהר עם המשגיח שתחתיו נמצאו כלל הכשלים בכשרות הרבנות.

המסמך מתאר כי צהר פיקוח מזון מייבאים ארטישוק נגוע מחו"ל, לאחר שהרבנות מצאה ופרסמה את הנגיעות, תוך טענה שזה הוצאת לעז על ראשונים, זאת למרות שנמצאים חרקים במוצר שוב ושוב. המסמך מתאר גם כיצד פורסמו ברשתות החברתיות עדויות של אנשים שהתארחו במלונות בשבת (תחת פיקוח צהר) – וכאשר היה לטענתם מחסור באוכל בשבת – טוגנו להם שניצלים בשבת. במסמך מצוין כי צהר בחרו שלא להגיב למתלוננים ברשתות.

בנוסף צוין בדו"ח כי הרב אורן דובדבני, העומד בראש מחלקת הכשרות של צהר, פוטר מתפקידו כמנהל מחלקת הכשרות ברבנות גבעתיים בין היתר בשל הסיבות האלה: אינו סר למרותם של הממונים עליו, אי עמידה בנהלים, חוסר ירידה לשטח על מנת לראות איך המערכת שתחתיו מתפקדת בפועל, היעלמות במהלך שעות העבודה ללא דיווח לממונים על מקום ההימצאות בשעות אלו, ועוד.

בארגון כושרות הגיבו על הדוחות החמורים של מחלקת ההונאה: "מתווה שלושת הרבנים עוד יתפוצץ לנו בפנים. מצער שאלו שרצו בכוונה טובה לתקן את הכשרות לא לוקחים אחריות מול נתונים עובדתיים של מחלקת ההונאה. אף אחד לא חף מביקורת, וכשיש כשלים חובה להכיר בהם ולתקן אותם. אם המיזם לא עמד בכללים וביעדים שרבני צהר הגדירו – דינו של המיזם להסגר ולא להכשיל חלילה את הרבים. אנחנו חוזרים ומדגישים- רק כשרות אחת, תחת חברה ממשלתית שקופה ומקצועית עם נהלים אחידים היא זו שתוביל לתיקון מערכת הכשרות".

מ'צהר פיקוח מזון בע"מ' נמסר: "ההסתה של הרבנות כנגד כשרות צהר היא ניסיון לייצר קרב מאסף על גבה של כשרות צהר בעקבות הרפורמה. הרבנות ניסתה להביא לדחיית העתירה באמצעות העלאת טענות שאינן אמת. נסיון זה כשל ובג"צ כי קבע העתירה תידון בידי הרכב. מוצע לרבנות ולכושרות להמתין לתוצאות הדיון טרם השתלחות ושיווק השקרים וחצאי האמיתות לכלי התקשורת".

"התגובה מטעם הרבנות כוללות לשון הרע, משחירה פניו של רב בישראל. היא עומדת יד ביד עם כישלון בתחום 'עבירות שבין אדם לחברו'. ההתנהגויות אלה הם שהביאו לסלידה הציבורית כלפי כשרות הרבנות", הוסיפו תוך שהם מפרטים כי בתשובה שלהם לבג"ץ הפריכו את טענות הרבנות הראשית לישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ארגון כושרות חקר ופרסם את מה שחשוב בעיניו: כשרות המזון והכשלת הרבים באכילת מזון לא כשר, אבל מטרת ארגון "פיקוח המזון" ( שם מוליך שולל כדי שלא יואשמו בהתחזות לנותני הכשר) של צוהר היא מארה כלכלית , ועל כן יש לבדוק רק את הצד הכלכלי ,
האם הארגון מביא הכנסות כספיות גבוהות לבעלים של צוהר . זאת הנקודה החשובה כאן.

קורח ועדתו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture