הקרב על תפקיד יו"ר הכנסת החל

ריבלין טוען: נתניהו הבטיח לי את התפקיד | בלשכת ראש הממשלה בוחנים את האפשרות להריץ את השר יולי אדלשטיין | ההקדמה לקראת הבחירות לנשיאות המדינה.

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

המשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה בעיצומו, "לא מדברים על מהות, עיקר הויכוח על תיקים" כך אומר הבוקר (שישי) בכיר בליכוד ביתנו לJDN וחושף מאבק לא קטן מתחולל סביב תפקיד יושב ראש הכנסת.

קרא עוד:

[postim]

לתפקיד משמעות רבה, יו"ר הכנסת נהנה ממעמד של שר בכיר ומסמל את אחד מסמלי השלטון של מדינת ישראל. התפקיד משמש גם כמקפצה לתפקידים בכירים נוספים. היה זה יצחק שמיר שכיהן אחר כך כראש ממשלה.

יו"ר הכנסת היוצא מבקש להתמנות בעוד כשנה לתפקיד נשיא המדינה במקומו של שמעון פרס. אלא, שכן נכונה לאיש הפתעה. יש בכירים בליכוד שחושקים בתפקיד.

במהלך הכנסת ה-18 נרשמו בין ריבלין לנתניהו מספר אירועים, חלקם גרמו לנתק בין לשכת ראש הממשלה לבין לשכת יו"ר הכנסת. היו גם ניסיונות פיוס והיו פעמים שגם ריבלין הביע בפומבי את דעתו ואת חוסר שביעות רצונו ממהלכים שעשה נתניהו. "נתניהו שתק ועכשיו הגיע הזמן" אומר בכיר בליכוד ביתנו. "היו דיבורים להחלפתו של האיש עוד במהלך הקדנציה הקודמת". לטענת גורמים המקורבים לראש הממשלה ריבלין גרם מספר פעמים לטרפד חוקים ונושאים שונים אותם ביקש להעביר ראש הממשלה.

מערכת היחסים שבין ריבלין לבין אביגדור ליברמן אינם מן המשופרות וסכסוכים פנימיים בתוך הליכוד גורמים לכך ששמו של יולי אדלשטיין עולה שוב ושוב לתפקיד. אדלשטיין לא אומר 'לא', זאת בניגוד למועמדים אחרים שחוששים לפתוח חזית מול ופשוט אמרו 'לא' ודחו את ההצעה של ראש הממשלה באדיבות. הסיבה: ריבלין נחשב לחזק מאוד בתוך הליכוד ודמות שזוכה לפופולריות רבה בקרב מתפקדי הליכוד. "לא כדאי לביבי לנסות הצבת מעומד מול רובי. רובי לוקח בהליכה קלה כל מתמודד מולו על התפקיד גם אם הוא יהיה מועמד מוסכם של הקואליציה" אומר חבר כנסת מהליכוד ביתנו שמעדיף שלא לדבר בשמו ובקולו ונחשב כמקורב לריבלין.

נתניהו הציע גם את תפקיד יו"ר הכנסת ליו"ר הכנסת המכהן בפועל ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר וזאת כדי לגרור את מפלגת העבודה לתוך הממשלה. נכון להיום, הסיכוי שמפלגת העבודה תצטרף קלוש והפערים בין הצדדים גדולים. אבל נתניהו היה מוכן להעניק את התפקיד הרגיש למפלגה יריבה דבר שמעיד עד כמה הוא "מחויב לריבלין".

אלא שריבלין שב וטוען כי קיבל הבטחה מראש הממשלה בנימין נתניהו כי יתמוך בבחירתו מחדש לכהונה זו בכנסת ה־19. ריבלין אמר כי בשיחה שקיים השבוע ביום שני עם נתניהו, הבטיח לו ראש הממשלה כי יתמוך בבחירתו לתקופת כהונה שלישית, לאחר שכיהן כיו"ר הכנסת ה־16 וה־18.

אתמול הודיע ליברמן לריבלין, כי בכוונתו לתמוך בכל מועמד שבו ירצה ראש הממשלה לכהונת יו"ר הכנסת. ובכך ריבלין נושם לרווחה כי האיום מכיוון ליברמן הוסר.

ריבלין רואה חשיבות רבה לבחירתו בשלישית ליו"ר הכנסת, משום שבכוונתו להתמודד גם על כהונת נשיא המדינה לאחר פרישתו של הנשיא הנוכחי שמעון פרס בעוד קצת יותר משנה. אם יתמודד לנשיאות כיו"ר הכנסת וכממלא מקום הנשיא, הדבר יקנה לו יתרון על מועמדים אחרים. עם זאת ריבלין (שהתמודד על הנשיאות ב־2007 מול פרס) אמר באחרונה כי אם ייכשל בהתמודדות על הנשיאות מול מועמד אחר, לא ישוב לכהן כיו"ר הכנסת אלא יפרוש מתפקידו בכנסת.

בשלב זה מוזכרים שמותיהם של השר לשעבר דוד לוי ויו"ר הכנסת בפועל ח"כ בנימין בן־אליעזר כמועמדים אפשריים לרשת את פרס.

באם דוד לוי יחליט להתמודד על נשיאות המדינה למפלגות החרדיות תהיה בעיה. לוי הוא שומר שבת וכשרות, הוא גם מזרחי ונחשב לבעל קשרים טובים עם אנשי ש"ס ויהיה להם קשה לסרב לו. גם ביהדות התורה יהיה קשה לסרב לשומר שבת. וסביר להניח שתרחיש קצב יחזור על עצמו. ללוי גם בת המכהנת כחברת כנסת מטעם ישראל ביתנו והיא ח"כ אורלי לוי אבוקסיס.

ריבלין מאמין כי חברי הכנסת החדשים שנבחרו יוכלו לשנות את התמונה. ולהוביל לבחירתו לנשיאות המדינה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture