אווירת נכאים בדיונים אודות יחס הממשלה לירושלים

התקדמות איטית בהתפתחות עיר הבירה • ח"כ אראל מרגלית: "הממשלה מדברת על מעבר שגרירויות אחרות לירושלים, אך משרדיה עדיין בתל אביב" • חברי הכנסת ישראל אייכלר ויעקב אשר: הביורוקרטיה תוקעת את פיתוח ושיווק הדירות בירושלים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הועדה לביקורת המדינה, דנה אמש בדו"ח מבקר המדינה, על מעבר היחידות הארציות של משרדי הממשלה לירושלים. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן הדגיש כי "ירושלים איננה עוד עיר, ואיננה רק עיר-בירה. היא סמל, ובלי בעל-בית ברור לא יושלם המהלך החשוב הזה".

ראש העיר ניר ברקת אמר בישיבה כי "ביקרתי בקבר אבי-סבי בהר הזיתים, וחשבתי על כל אלו שלא זכו להקמת המדינה ולשחרור ירושלים, אילו הם היו רואים את מצבה של העיר כיום. כולנו צריכים להיכנס לפרופורציות. המגמה בשנים האחרונות התהפכה ואין כיום הגירה שלילית של צעירים, עסקים ומשרדי הממשלה מהעיר, והיום היא אבן-שואבת לכל אלו".

העברת משרדי הממשלה לירושלים- תתרום לחיזוק העיר

ברקת ציין כי 4000 עובדי מדינה טרם עובדים בעיר, והעברתם לעיר תעניק תרומה כלכלית אדירה לעיר ויעילות רבה מאד לתפקוד המשרדים. לדבריו, העירייה פועלת לבניית כמיליון מ"ר למשרדים בכניסה לעיר, מתוכם כחצי מיליון מ"ר עבוד משרדים ממשלתיים.

קובי כחלון, ממלא-מקום ראש העיר פירט את מיזמי הבניה, ביניהם בניין משרד המשפטים מול הג'ויינט, שני מגדלים ליד בנייני האומה, אלפי מקומות חניה ועוד. לדבריו, "מי שיצא מהרכבת המהירה מתל אביב יגיע ישר לליבו של מרכז העסקים והרשויות החדש".

קרית הממשלה ירושלים

ניר תמיר, חבר מועצת העיר, אמר כי "אנו פועלים החל משנת 2009 להקמת משרדי ממשלה חדשים בעיר. בהיקף של 45,000 מטר בקרית הממשלה. בקרוב יושלם בניין מבקר המדינה ואנו מתכננים קרייה מחוזית נוספת בהיקף של 50,000 מטר. משרד הגנת הסביבה ומבקר המדינה יפנו את משרדיהם בגבעת שאול, באלפי מטר, והיחידות הארציות ייכנסו למשרדים אלו".

נציג המבקר, יובל חיו, ציין כי החלטת הממשלה משנת 2007 להעביר לעיר את היחידות הארציות של כל משרדי הממשלה, נתקלה ביישום חלש ביותר, וחלק מהמשרדים התייחסו להחלטה כלא-מחייבת והצהרתית בלבד. לדבריו, צוותי יישום ההחלטה לא התכנסו, לא הושלמו אומדן הבניין של היחידות הארציות ולא הוחלט מי יישא בעלות הבנייה. גם השטח שסופק עבור בניית יחידות אלו, הספיק ל-15% בלבד ובנציבות שרות המדינה לא נעשתה עבודת הכנה למעבר אלפי עובדי המשרדים הללו לעיר. גם הוא הדגיש כי אין גורם אחד, מוביל ונושא באחריות לכל התחומים כדיור, לוגיסטיקה, מימון וזכויות עובדים.

הגב' פרנק, סמנכ"לית פנים במשרד ראש הממשלה הוסיפה כי מוקצים מאות מיליוני ₪ ליישום ההחלטה, "אך אנו מודים שההחלטה איננה קלה לביצוע, ונוהלו מאבקים עם וועדי עובדים ועם ההסתדרות ביחס למעבר המשרדים".

בדיון בועדת הכלכלה מתח ח"כ אראל מרגלית ביקורת על החלטת הממשלה לדחות את מעבר משרדי הממשלה מתל אביב לירושלים. לדבריו, הדבר יכול היה להביא לעיר הכנסות של 520 מיליון שקל. "הממשלה מדברת על מעבר שגרירויות אחרות לירושלים, ואני לא מבין למה שמשרד ממשלתי יהיה בכיכר המדינה בתל אביב". ח"כ מרגלית אף קרא לשלב את משרדי הממשלה בעיר, כמו גם הכנסת, עם מרכזי העסקים. "הרבה אנשים שעובדים בבירה לא נוגעים בעיר", אמר.

קרא עוד:

[postim]

מחסור חמור בתעסוקה

גם ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, קיימה היום דיון מיוחד לציון יום ירושלים, שעסק בנושא פיתוח עסקי ומרכזי תעסוקה בבירה.

ח"כ ברוורמן אמר בתחילת הדיון כי ירושלים היא אחת הערים העניות בישראל, עם פערים בתשתיות, בחינוך ברווחה ועוד. הוא הוסיף כי זו לא רק אחריות של עיריית ירושלים, אלא גם של הממשלה שצריכה לתת דחיפה לעיר ולטפל בעוני ובפערים. במהלך הדיון הבהיר ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, כי בניגוד לפרסומים הארנונה לעסקים בעיר לא הולכת לעלות.

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, סקר בפני הוועדה את תכניות הפיתוח התחבורתי בעיר ואת התוכניות להקמת רובע עסקי חדש בכניסה לעיר שיכלול 1.1 מיליון מ"ר של משרדים, מלונות ושטחי מסחר ותרבות, ואמר כי "בשנתיים האחרונות ירושלים בתנופה וכל בר דעת מבין שמשהו טוב קורה לעיר".

הוא הוסיף כי בחצי הראשון של שנת 2018 צפויה הרכבת המהירה בקו מתל אביב להתחיל לפעול וקרא לשנות את הסימול של נמל התעופה בן גוריון מ-TLV, על שם תל אביב, ל-JLM על שם ירושלים כדי לסייע בהבאת תיירים לעיר.

הר חוצבים ירושלים

עוד הוסיף ברקת כי ההשקעות בנושא התחבורה הציבורית שמות את ירושלים במקום המתקדם ביותר מבחינה זו, והעריך כי עד 2020 אפשר לסיים את הקמת הקו הירוק והקו הכחול של הרכבת הקלה. עוד אמר ברקת כי בשנתיים האחרונות ירושלים עקפה את תל אביב בתיירות פנים, וכי מ-2009 ועד 2013 נרשם גידול גם בבתי הספר הציוניים בעיר.

באשר לתעסוקת חרדים, אמר ברקת, כי "הביקוש של חרדים לתעסוקה גדול מההיצע והמטרה היא להגדיל את ההיצע יחד עם הממשלה, בהשקעת 15 מיליון שקל בשנה בהכשרת חרדים לתעסוקה.

הממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים, הגב' זילבר, אמרה כי שטח התעסוקה בירושלים עומד על 5 מיליון מ"ר, שזה כ-5 מ"ר לנפש. לדבריה, מדובר בשטח נמוך לעומת ערים אחרות ובטח לעומת תל אביב בה ישנם 18 מ"ר של שטחי תעסוקה לנפש. "השאיפה היא להגיע ל-9 מיליון מ"ר לתעסוקה, בדומה לפתח תקווה ואסור לעצור לרגע", אמרה. ברקת אמר בתגובה כי צריך לנהל את הביקוש בצורה נכונה, כי גם אם יתווספו עוד 10 מיליון מ"ר זה לא בהכרח יתמלא.

ח"כ יעקב אשר ביקש לדעת האם העירייה מעודדת רק אוכלוסיות מסוימות בחינוך הממלכתי למשל, או שהעידוד ניתן לכלל האוכלוסיות כמו החינוך החרדי, והאם העידוד שניתן לצעירים להתגורר בירושלים ניתן באופן שוויוני.

בדיון עקץ ח"כ נחמן שי את העמדת הפנים ואמר כי "החיים בירושלים לא נעשים טובים יותר. בתחום יחסי הציבור העיר מובילה, אך בשטח אין התקדמות, העיר מוזנחת ולא מתפתחת והאחראית למצב היא הממשלה".

ירושלים (1)

הקפאת בניה בירוקרטית

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ רגב, קיימה דיון בקידום תהליכי התחדשות עירונית בירושלים – במסגרת יום ירושלים. הדיון נערך בהשתתפותו של ראש העיר ירושלים מר ניר ברקת ובהשתתפותם של רבים מחברי מועצת העיר.

ראש העיר, ניר ברקת, סיפר בפתח הדיון: "בפגישותיי בעולם אני פוגש אנשים שמתקשים להאמין שבתוך כל הבלאגן של המזרח התיכון ישנו אי של שפיות, בנייה והתחדשות – ירושלים. במסגרת ההתחדשות אנו צופים בנייה של למעלה מ-4000 יחידות דיור במהלך השנים הקרובות. לשם כך אנחנו מסירים חסמים, מבטלים היטלי השבחה ומעורבים בפיתוח השכונות החלשות".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, שלמה בן אליהו, שיבח את עיריית ירושלים והעומד בראשה על כך שהם באמת מחדשים ולא רק מדברים. "יהיה שיווק של דירות בירושלים", הוסיף בן אליהו.

גם חברי הכנסת שיתפו מתחושותיהם ביחס לירושלים. ח"כ נחמן שי: "לצערי התודעה הלאומית נחלשה מעט ביחס לחשיבותה של ירושלים כבירה. בנייה בירושלים היא קונצנזוס ומדינת ישראל צריכה להפסיק להסתפק באמירות ולהתחיל לעבור למעשים מגובים בתמיכה במשאבים".

ח"כ דב חנין הוסיף: "מבחינתי ירושלים היא בני אדם. אנשים עם מצוקות, שאיפות ורצונות. אותם אני רואה כשאני מדבר על ירושלים. אני לא בטוח שההתפזרות והבנייה הנרחבת היא הפתרון לירושלים, אני מאמין דווקא בעיבוי ובציפוף של אזורי המגורים. צריך לזכור שירושלים היא עיר עניה עם אנשים עניים ולזה צריך לתת פתרון גם במסגרת הדיור הציבורי. גם אני לא יכול לקנות דירה בירושלים היום".

סגן ראש העיר ירושלים מאיר תורג'מן וחברי הכנסת יעקב אשר וישראל אייכלר טענו כי יש לשפר את הביורוקרטיה הרבה אשר "תוקעת", לדבריהם, את פיתוח ושיווק הדירות בירושלים, שזקוקה להן כאוויר לנשימה. גם עופר ברקוביץ', סגן ראש העיר ירושלים, תמך בהם בעניין זה והוסיף כי להבנתו ישנם עוד חסמים בירושלים כמו חוסר הטיפול בדירות הרפאים וכדומה.

ירושלים הר נוף

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture