מבקר המדינה: נבדקת אפליית חרדים בקייטנות החינם של משרד החינוך

יו"ר הוועדה אמנון כהן: "בכסות הרפורמות מקדם השר פירון אפליה מובנית לילדי ישראל והוא אלוף בהרחבת פערים חברתיים". לאור התלונות מבקר המדינה הודיע על בדיקת הנושא בדחיפות. כך נחשף בוועדה לביקורת המדינה.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, בודקת בימים אלו את אפליית החינוך החרדי מתכנית "בית ספר של החופש הגדול". זאת, לאור תלונתו בעניין של ח"כ דוד אזולאי (ש"ס). כך התברר היום (שלישי) בישיבת הועדה לביקורת המדינה בכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) ציין כי בדיון בשבוע שעבר, סירב השר להרחיב את תכנית הקייטנות-בחינם גם לילדים חרדים וערבים, ובכך הוא יוצר אפליה מובנית על גב ילדי ישראל והוא "אלוף בהרחבת פערים חברתיים".

כהן נזף בנציגי מרכז השלטון המקומי, שלא התנגדו לאפלייה, ואמר כי ציפה שראשי הרשויות יתקוממו על אפליית חלק מתושביהם, משלמי הארנונה והבוחרים שלהם. "מחר השלטון המקומי ירצה את עזרתנו כחברי-כנסת במענקי איזון וכד' – ואז הוא יקבל את התשובה, נתחשבן אתו על שתיקתו-זאת", ציין. כהן דרש לקבל לידיו את ההסכם שנחתם בין המשרד לבין קרן הידידות שמממנת קייטנות אלו, ואת כל תהליך האישור הממשלתי למענק כספי זה.

ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) הוסיף כי "פנינו בנימוס ובכבוד לשר, והוא לא טרח אפילו להחזיר תשובה, כנראה שזה החינוך שלו. פירון התפאר ברפורמות למען שוויון, אך כל-כולן אפליה בוטה ומכוערת. ילד בחינוך הממלכתי יזכה לקייטנה חינם, ושכנו שבחר בחינוך החרדי – לא יזכה לכך. פניתי ליועץ המשפטי לממשלה וביקשתי התייחסותו לכך, אך כנראה שילדים חרדים אינם חשובים בעיניו, ובכך הוא שותף-עבירה של השר פירון".

חברו לסיעה, משולם נהרי ציין כי "החינוך הציבורי אכן זקוק לחיזוק – אך לא במחיר פגיעה במערכות חינוך אחרות מפוארות. לא-לחינם במשך השנים אנשים שלחו ילדיהם לחינוך הפרטי, כי החינוך הציבורי לא היה מספק. השר פירון מוציא את ילדינו מכלל ילדי ישראל, ואפילו בימי שולמית אלוני כשרת חינוך, לא הייתה התנהלות כזאת".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ציין כי "אפילו קולו של הייעוץ המשפטי במשרד החינוך שפעם נלחם על דעתו המקצועית – נדם. בחוק יסודות-התקציב נקבע כי את החינוך העצמאי יש לתקצב בשווה, אך השר פירון איים עלי שאם אומר זאת בוועדה – הוא ישנה את החוק. על הייעוץ המשפטי במשרד לומר לשר כי כל עוד זה החוק- עליו לתקצב בשווה גם את החינוך החרדי". עו"ד משה אלמליח, לשעבר מנכ"ל רשת החינוך "אל המעיין" גילה כי במשך שנים מתרחש קיצוץ עמוק ומתמשך בתקציבי החינוך החרדי להצטיידות, הסעות ובינוי.

ליאורה שמעוני, נציגת המבקר, הוסיפה כי נציבות תלונות הציבור החלה לטפל במהירות לטפל בתלונת ח"כ אזולאי, ותבדוק האם ההחלטה סבירה והאם התקבלה בהליך תקין. "ביקשנו תשובות דחופות ממשרד החינוך, כדי להתערב עוד לפני תחילת הקייטנות בשבוע הבא", הבטיחה.

יהודית קדש, מנהלת אגף החינוך היסודי במשרד החינוך השיבה כי בתכנית החדשה כלולים 250 רשויות בהם בי"ס ממלכתיים, ממלכתיים-דתיים, 16 בתי-ספר בחינוך חרדי, וכן מוסדות חינוך ערבי דרוזי וצ'רקסי. "אין מדובר באפליה, כי יש פה נציגות לכל המגזרים. המוכר-שאינו-רשמי אינו יכול להצטרף כי מראש הוגדר שהתכנית מיועדת לחינוך הציבורי., אך כל בי"ס מוזמן בכל עת להצטרף לחינוך הציבורי".

דורית מורג, היועצת המשפטית של משרד החינוך טענה כי מאז ומעולם הועדף החינוך הציבורי, כולל בגיבוי פסקי בית המשפט העליון. לדבריה, חלק מפסקי-דין אלו אפילו חייבו את המדינה להעדיף את החינוך הרשמי. "לשר יש סמכות לתת עדיפות לחינוך הציבורי מכוח סעיף 11 בחוק חינוך ממלכתי, בה נקבע כי השר מוסמך לקבוע תקציבים ונהלים, ומכוח זאת ניתן להחליט גם על אפס תיקצוב. בכל מקרה, מדובר על תכנית תוספת בלתי-פורמלית, ולכן חוק יסודות-התקציב לא חל עליה", טענה. לדברים אלו הצטרפה גם אורית קורן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שאמרה כי התכנית איננה חלק מתכנית הלימודים הפורמלית, והעדפת החינוך הציבורי לגיטימית הן בחוק והן בפסיקות בתי המשפט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בס"ד
א. שר החינוך צריך חינוך.
ב. תופעה מוכרת שלפעמים חצי דתיים יותר גרועים מחילוניים.
ג. שם חדש למפלגה שאין לה עתיד , " יש לפיד- אין עתיד" . .

פרעון יעשה הכל בכדי למצוא חן בעיני הפריץ של מפלגתו י"ל שר"י.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture