כוח מידתי? 200 שוטרים השתמשו השנה ב'טייזר'

מבקר המדינה ייחד דו"ח מיוחד לבחינת המצב המסוכן בו מפעילה המשטרה את אקדח ה'טייזר' שמתברר כמזיק ואף קטלני • יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמנון כהן: "שוטר שחשוד בשימוש שלא-כדין בטייזר, צריך להיות מועבר לתפקיד מינהלי, ללא מגע עם אזרחים" • בעקבות הדו"ח תיקנה המשטרה את הערות מבקר המדינה בעניין, קבעה נהלים המפורסמים לציבור, והסדירה הדרכות בשימוש במכשיר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מדי שנה בממוצע, מפעילים שוטרים כמאתיים פעם את מכשיר הטייזר כנגד אזרחים, כך נחשף היום (ב') בוועדה לביקורת המדינה, שדנה בדו"ח המבקר על שימוש המשטרה במכשיר.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הדגיש כי עסק בעבר בנושא מספר פעמים, בגלל תלונות רבות על שימוש לא-מידתי, ללא נהלים מסודרים וגרימת נזקים בריאותיים. "מדובר בכלי קטלני, ומאידך צריך לתת לשוטרים כלי להתמודד עם עבריינים אלימים. שוטר שחשוד בשימוש שלא-כדין בטייזר, צריך להיות מועבר לתפקיד מינהלי, ללא מגע עם אזרחים. על קצין הרפואה של המשטרה לערוך מחקרים בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות ולבדוק את השפעת השימוש בטייזר והשלכותיו, להפיק את הלקחים הדרושים ולרענן את הנהלים בהתאם", דרש.

כהן ציין כי משטרת ישראל פעלה לתיקון הליקויים עליהם הצביע מבקר המדינה בחוות הדעת, והנוהל החדש שפורסם משקף את השינויים שחלו בשימוש במכשיר.

אלי מרזל, מנכ"ל משרד מבקר המדינה, ציין כי המבקר מדגיש את תחומי זכויות האדם והאזרח ולכן ראה חשיבות גדולה בנושא זה. "יש להקפיד על האמנה החברתית הבלתי-כתובה, בה נותנים האזרחים את זכות השימוש-בכוח לידי נציגי המשטרה, ובתנאי והוא ייעשה ע"פ כללים, במידה וע"פ הצורך בלבד". מרזל הוסיף כי חלק מהליקויים שהתגלו הם עקרוניים, וטרם תוקנו.

לאה עוזיאל, נציגת המבקר, הוסיפה כי המשטרה לא הכריעה במשך 15 שנה האם מדובר בכלי ירייה בגלל המשמעות המשפטית של הגדרה זו, וגם ההכרעה כי הוא איננו כזה – איננה מבוססת משפטית ובריאותית. "חובה להתחשב במחקרים הרפואיים הקובעים כי שימוש בו עלול לגרום נזקים חמורים לטווח ארוך, ונמצאו מקרים רבים בהם שוטרים השתמשו במכשיר שלא-כדין, ולמרות שהם הועמדו לדין משמעתי ופלילי – הם המשיכו לשרת במשטרה ולהחזיק במכשיר, ואף הוזמנו לאימוני-ריענון השימוש בו", הזהירה.

נצ"מ מוריס חן, ראש מחלקת חירום במשטרה, השיב כי אחרי אירועי יצהר הוקמה ועדה להסדרת השימוש במכשיר והודה כי "נדרשנו לבדוק את עצמנו בגלל ההד התקשורתי של האירוע ביצהר". הוא הוסיף כי פורסם נוהל מסודר, מדוקדק ועדכני לשימוש בטייזר, המושווה למתרחש בעולם, וכיום הוא כבר מפורסם במלואו באתר האינטרנט של המשטרה. בהדרכה במשטרה יש סימלוטור לשימוש במכשיר, ו-1800 השוטרים המורשים לשימוש בו יעברו הכשרה בסימלוטור.

ח"כ הגב' סטרוק שאלה כי "בעבר כבר התגלה כי שוטר היכה עצור בתוך תא מעצר, והפעיל נגדו מכשיר טייזר יותר מ 30 פעם, חודש לפני האירוע ביצהר מת אדם לאחר שהוכה 8 פעמים בטייזר, ובכל זאת רק לאחר הצילום ביצהר, הוקמה וועדה. מדוע חיכיתם כל הרבה זמן ולאחר כה-הרבה אירועים חמורים?!". בנוסף הדגישה סטרוק, כי ניכרת בעיה רוחבית במשטרה, לא רק בעניין הטייזר, שכל עוד השוטר לא הורשע בדין – מפקדיו ימשיכו להעסיק אותו באותו התחום ועם אותם האמצעים, שבהם הוא חשוד בשימוש שלא-כדין. לדבריה, המשטרה אכן הפיקה לקחים, אך עדיין מטריד מאד שאין מדרג הפעלה בין גז פלפל לטייזר, ועל המבקר לשוב לבדוק מדוע חוקרי משטרה שבית המשפט האשים אותם בשקר או ברשלנות, ממשיכים לעבוד כחוקרים.

ח"כ דוד צור אשר שימש כניצב בדימוס, הציע כי "כל אירוע של שימוש בטייזר צריך להיות מתוחקר, לא רק ברמת היחידה, בעיקר כדי להפיק לקחים, במחוזות ובתחומים אחרים". רפ"ק אילן מושלי, קצין טייזר ארצי ציין בתגובה כי "בעבר אכן נעשה תחקיר, אך עם ריבוי השימוש במכשיר החלו להסתפק במילוי טופס-הפעלה. כל טופס כזה נבדק על-ידי באופן אישי- ואם נמצאת חריגה אנו מעירים על כך לשוטר. הוספנו חובת-אזהרה לפני השימוש במכשיר, וסוג של ירייה באוויר. לפי בדיקתנו, אירועים רבים הסתיימו כבר בעקבות אזהרות אלו – וללא צורך בשימוש במכשיר".

משה סעדה, סגן מנהל המחלקה לחקירת שוטרים סיפר כי "יש גם מקרי התעמרות של שוטרים באזרחים ע"י טייזר, והגשנו תלונה על שוטר בגין התעללות בחסר ישע. השוטר נשפט ל 28 חודשי מאסר בפועל. הכנסנו נוהל שכל תלונה על שימוש שלא כדין בטייזר, תירשם ככזאת, כדי שיהיה לנו מעקב בעניין. יחידת המשמעת במשטרה מקבלת מאתנו ואת כל התלונות והיא אמורה למיינם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

התיק המוזכר של אלעד ס שנורה מטייזר 8 פעמים , פרקליטי מח"ש פעלו בכל כוחם לפגוע בחקירה, בתחילה היה ניתן לחשוב כי מדובר בשיקול דעת אך דבריה של ליאת יוניאן פרקליטת מח"ש , הפרקליטה הסבירה מפורשות שלא תאפשר איסוף ראיות טלמור מכך לא תאפשר למכון לרפואה משפטית לקבל ראיות שמוכיחות כי השוטרים והאלימות והטייזרים גרמו למוות, אז 6 שנים וכלום לא השתנה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture