המלחמה על הקרדיט: חוק העלאת שכר המינימום אושר בקריאה ראשונה

ח"כ דב חנין: "טוב שהבחירות גרמו לכם להתחבר למצוקת העוני" • הח"כים זעמו על ניכוס הקרדיט ע"י שר הכלכלה בנט שטען "אנחנו עושים היסטוריה" • כשתקף בנט את ההסתדרות וקשריה עם מפלגת העבודה, התפתח ויכוח קולני וממושך בינו לבין עמיר פרץ

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק שכר מינימום 2015. עפ"י נוסח החוק, מוצע להעלות בהדרגה במשך שנתיים את סכום שכר המינימום, במסגרת הוראת שעה, עד לסכום של 5,000 שקלים חדשים. הוראת השעה תעמוד בתוקפה כל עוד סכום שכר המינימום שנקבע מכוחה עולה על הסכום שהיה משולם אלמלא הוראת השעה. בנוסף מוצע לקבוע הוראות לעניין רכיבי שכר שיובאו בחשבון שכר המינימום כל עוד הוראת השעה בתוקף.

49 ח"כים תמכו בהצעה ואחת נמנעה (ח"כ סטרוק).

ההצעה תועבר לוועדת העבודה והרווחה שתתכנס בהקדם על מנת להכינה לקריאה שנייה ושלישית, במטרה להחזירה עוד היום להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית.

קרא עוד:

[postim]

לפי הצעת החוק, השכר יעלה בהדרגה עד 1 בינואר 2017: מ-1 באפריל 2015 עד 31 במרץ 2016 יעמוד על 4,650 שקלים, מ-1 באפריל 2016 עד 30 ביוני 2016 יגדל ל-4,650 שקלים, מ-1 ביולי 2016 עד 31 בדצמבר 2016 יגדל ל-4,825 שקלים, ומ-1 בינואר 2017 יגדל ל-5,000 שקלים. בכל מקרה לא יפחת שכר המינימום מ-47.5% מהשכר הממוצע במשק בחודש אפריל של אותה שנה.

הח"כים לבנט: "תמכת רק בגלל הבחירות"

במהלך הדיון במליאה בהצעת חוק להעלאת שכר המינימום התפתח עימות קולני וממושך בין ח"כ עמיר פרץ לבין שר הכלכלה נפתלי בנט, שגרם ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לעצור את הדיון בעיצומו של הוויכוח, לרדת ממקום היו"ר ולנסות להרגיע את הרוחות. לאחר דקות ארוכות חזר אדלשטיין לדוכן היו"ר ואמר: "אם האווירה תהיה כפי שראינו בדקות האחרונות, לא יהיה חוק היום. לא אתן לנהל אספות בחירות במליאה. לא למפלגה זו ולא למפלגה אחרת לא לקואליציה ולא לאופוזיציה, לא בשביל זה התכנסנו".

שר הכלכלה נפתלי בנט הציג את ההצעה ואמר: זה יום שאנחנו עושים היסטוריה, אחרי המון שנים שרק מדברים על זה אנחנו היום מחוללים את זה. זו בשורה חברתית אדירה שהתאפשרה בזכות הסכמות נדירות בין נציגי המעסיקים והעובדים במשק. העלאת שכר מלמטה לא רק דוחפת של כל הספקטרום של השכר במשק למעלה אלא גם מאפשרת יכולת קנייה גבוהה יותר ולכן גם מורידה את יוקר המחיה עבור אלה שהכי זקוקים לזה.

באווירת הבחירות, פתח בנט במתקפה מול מפלגת העבודה, ואמר לח"כיה "הצלחנו להוכיח שכשלא רק מדברים כמו שהרבה פעמים אתם עושים, אפשר לחולל מהפכה של ממש בשטח". לדברי בנט "שנים ההסתדרות הגנה על הוועדים החזקים ביותר מכיוון שהם התפקדו בהמוניהם למפלגת העבודה, תפסו אתכם בגרון והפכו אתכם לשפוטים שלהם. במקום לדאוג באמת לציבור החלש אתם כרגיל דיברתם, ואנחנו עשינו. כך גם עם עובדי הקבלן בניקיון ואבטחה שלא עשיתם עם זה כלום, ואנחנו דאגנו להעלות להם את התנאים. יכולנו לראשונה לפרק את הקרטל החקלאי רק מכיוון שמפלגת העבודה לא הייתה בממשלה."

ח"כ אילן גלאון אמר מנגד כי השר בנט מאמין שאם הוא יאמר את אותו שקר שוב ושוב מישהו יאמין לזה. "אתם השר בנט, פרות הבשן של ימנו. "אמר גילאון.

בנט גם עקץ את יו"ר ההסתדרות כשאמר "כשההסתדרות יוצאת למאבק על מהות ולא על הגנה עיוורת על ועדי עובדים היא מוצאת אוזן קשבת".

ח"כ עמיר פרץ התפרץ וצעק "לשמוע כאן את שר הכלכלה, יש גבול. אתה ברוב חוצפתך לוקח את אותם גורמים שרק בזכותם אתה יכול לעמוד כאן ותוקף אותם. אתה יזמת משהו? אתה ברוב חוצפתך תוקף את ההסתדרות שבלעדיה זה לא היה קורה. אני נגד מושחתים אבל לנסות להכתים ציבור שלם? אם יש חבר כנסת מושחת זה לא אומר שצריך לסגור את הכנסת. אם ההסתדרות לא הייתה עומדת על רגליה החוק הזה לא היה. אתה חצוף מניפולטור ודובר שקרים. לפני שלושה חודשים אתה הצבעת נגד הצעה דומה שהגשתי"

במהלך דבריו של ח"כ פרץ התפתח ויכוח קולני וממושך בינו לבין השר בנט, שגרם ליו"ר הכנסת לעצור את הדיון בעיצומו של הוויכוח, עד להרגעת הרוחות. לאחר דקות ארוכות ביקש פרץ להשלים את דבריו ואמר "אם מדברים נגד קרטלים הגיע הזמן לדבר נגד קרטל המתנחלים שהוא הקרטל שהכי פוגע במדינת ישראל".

ח"כ דב חנין אמר בדיון: זה מעשה החקיקה האחרון שלנו בכנסת הזאת. הכנסת האחרונה עשתה לא מעט מעשים רעים. טוב לומר שאת הדרך של הכנסת הזאת אנחנו מסיימים היום במעשה שהוא קצת טוב. כולם מתהדרים היום בהעלאת שכר מינימום. אך היו שאמרו לנו שהעלאה היא אסון ותביא למחירים כלכליים, אמרו את זה אלה שהיום מתהדרים בהעלאה. טוב שהבחירות גרמו לכם להתחבר למצוקת העוני. אמשיך להיאבק למען העלאה נוספת של שכר המינימום עד ל-30 ש"ח לשעה על מנת להוציא באמת אנשים ממעגל העוני.

ח"כ הגב' יחימוביץ', הזכירה כי החקיקה הזו היא בכלל תוצאה של הסכם בין התעשיינים להסתדרות, בלי התערבות של הממשלה. "רק בבחירות נזכרים נתניהו ולפיד שלדל ולעני יש את אותו פתק בקלפי, רק בבחירות הם נזכרו שלפתק של יצחק תשובה ולפתק של המנקה עובדת הקבלן יש את אותו משקל" אמרה יחימוביץ'.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture