ח"כ שאמה: "'אין מצב' שנאשר תחבורה ציבורית בשבת"

יו"ר ועדת הכלכלה על החלטת מועצת עיריית תל אביב: "לשבת יש מקום מיוחד, וזאת כולם צריכים לקחת בחשבון" • ח"כ אורבך: "החילונים לוקחים חלקים בסטטוס-קוו ומנסים לנגוס בו"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב

בעקבות החלטת מועצת העיר תל אביב על פנייה למשרד התחבורה בבקשה שיאפשר לה להפעיל תחבורה ציבורית בעיר בשבת, ערכה היום (ג') גם וועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא. לפני יומיים דנה בהצעת חוק בעניין וועדת החוקה של הכנסת, וקבעה שוב שפגיעה חמורה שכזו בחומת השבת הינה מנוגדת לסטטוס קוו ולא תתאפשר.

קרא עוד:

[postim]

"לשבת מקום מיוחד"

הדיון על התחבורה התרחב במהרה לדיון פוליטי, על הסטטוס-קוו בין דתיים וחילוניים בישראל. יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) אמר בסופו של הדיון כי "ההצהרה של מועצת העיר אינה החלטה. כרגע אני לא רואה קונסטלציה בה בכנסת ישראל מאשרים תחבורה ציבורית בשבת. לשבת יש מקום מיוחד, וזאת כולם צריכים לקחת בחשבון".

"עשיר וטוב לו"

ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, לא נכח בדיון, אך במקום הוקרא מכתב שהפנה לרב הראשי של העיר, הרב ישראל מאיר לאו שליט"א. "ההחלטה מאמצת עמדה של ציבור גדול בעיר, והפעלת תחבורה ציבורית אינה שונה מנסיעה ברכב פרטי". כותב חולדאי.

חולדאי הוסיף כי "המצב בו רק מי שברשותו רכב פרטי יכול לבלות, היא בבחינת עשיר וטוב לו. מוניות ואופניים פועלים מבלי שזה פוגע במאן דהוא. אם נודה על האמת, העניין של הפעלת תחבורה אינו עניין של קדושה, אלא של הכרעה פוליטית. דווקא קווי המהדרין היו הפרה של הסטטוס קוו".

"שאלה סביבתית וחברתית"

תמר זנדברג, חברת מועצת העיר ת"א מטעם מרצ שיזמה את ההחלטה במועצת העיר, אמרה כי היא "לא חולקת על כך שמדובר בשאלה של סטטוס קוו. זו סוגייה שאינה רק דתית, אלא גם סביבתית וחברתית. ל-40 אחוז מתושבי העיר אין רכב פרטי. האם הם צריכים להיות כלואים ומוגבלים למרחק הליכה בלבד? יש מקום להתאים את התחבורה לשבת ולצרכים המשתנים של האוכלוסייה באותו יום".

זנדברג הוסיפה כי "בתקנות התעבורה יש מספר קריטריונים שמאפשרים להחריג ערים מהתקנות, כמו נגישות לבית חולים, אוכלוסייה מעורבת וגם בהתאם לצרכים חיוניים לדעתו של הרשות הממונה. אפשר להפעיל תחבורה ציבורית בלי לשנות את החוק".

"ההפרה של הסטטוס קוו הורחבה"

ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) אמר בדיון כי "התחבורה היא המנוע של הכלכלה, אבל צריך לבחון את ההפרה של הסטטוס קוו. ההסכמים נועדו לאפשר לדתיים להתקבל לעבודה ולחיות לצד הציבור החילוני. יש סיבה לסטטוס קוו, אך ההפרה של הסטטוס קוו הורחבה כל כך. גם אם מוניות שירות נוסעות כבר שנים, כמות המוניות עלתה בחדות בשנים האחרונות".

בתגובה ענה ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) כי בשכונות הדתיות לא יהיו קווים, ובמקומות מסוימים אפשר להוריד את התדירות, "אוטובוסים מספקים שירות בסיסי שמוניות שירות לא יכולות לתת. צריך התאמה של הסטטוס קוו למציאות חיינו".

שערוריית השבת בת"א

כזכור, מועצת עיריית תל אביב החליטה להעביר בקשה למשרד התחבורה שיאפשר להפעיל תחבורה ציבורית בעיר בשבת. בעקבות ההחלטה התעוררה סערה רבתי, רבה הראשי של תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו שליט"א כתב לראש העיר כי "תחושה של אכזבה עמוקה וכאב רב מילאה אותי, לשמע הידיעה כי מועצת עיריית תל אביב יפו החליטה אמש להמליץ על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת". הרב אף פנה לראש העיר וביקש "אנא: חזור בך והמשך במורשת קודמך אשר לא אפשרו לכבות את נר השבת".

חברי הכנסת החרדיים תקפו בחריפות את ההחלטה. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר: "מדובר בהחלטה שגויה, הפוגעת בקדושת השבת, כיום המנוחה של העם היהודי. החלטה זו מנוגדת להסכם הקואליציוני עליו חתם ראש העיר רון חולדאי".

וועדת החוקה של הכנסת שללה את הצעת החוק לתחבורה ציבורית בשבת בישיבתה כבר ביום ראשון.

כנראה, דרך ארוכה עוד לפנינו עד שהעניין יגווע.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture