הנציגים החרדים חוזרים לממשלה: "משיבים את הגלגל לאחור"

בתום מו"מ קואליציוני ארוך ומוצלח היתה הערב יהדות התורה הראשונה לחתום על הסכם קואליציוני לקראת הממשלה ה-34 • ההסכם בו הושקע עמל רב מציג הישגים רבים לציבור החרדי ולצביונה היהודי של המדינה • "בעזרת ה' נעבוד יחד 4.5 שנים מלאות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עם חתימת ההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד, היה ניתן לשמוע בכנסת את אנחת הרווחה וצהלות השמחה מצד שני הצדדים למו"מ.

לא רק הח"כים החרדיים מאושרים על כך שהם שבים סוף סוף לעמדות ההשפעה וזוכים למחוק את 'הישגי' לפיד ושות', אלא גם ראש הממשלה בנימין נתניהו היה נראה עליז במיוחד בחזרה אל חיק 'השותפים הטבעיים', הרחק ממחוללי הצרות הסדרתיים עמם ישב בקדנציה האחרונה, הזכורה שלא לטוב.

מבין כל השותפות הקואליציוניות, המשא והמתן עם יהדות התורה היה הקל ביותר ואולי אף הפורה ביותר. ההסכם שנחתם כולל סעיפים רבים שנוסחו בדקדקנות ו"יורדים לרזולוציות מאוד נמוכות", כהגדרת ח"כ משה גפני.

קרא עוד:
[postim]

ביהדות התורה מקווים "להשיב את הגלגל לאחור" ולהתייחס לשנתיים האחרונות הרעות כאל אבק פורח וחלום יעוף. על פי ההסכם יבוטלו הסנקציות הפליליות על לומדי התורה ויוגמשו יעדי הגיוס, תבוטל החלטת הממשלה בנושא הגיור, יושבו תקציבי הישיבות, הכוללים ורשתות החינוך החרדיות לרמה בה הם היו לפני שנתיים, יועלו קצבאות הילדים, ועוד ועוד.

יש לציין כי במקביל לחתימת ההסכם, החגיגה הפרועה של ההסתה התקשורתית כבר החלה, וכעכברים היוצאים ממאורותיהם לאחר שנת חורף הגיחו היום זוללי חרדים לתיאבון ולהכעיס ודיברו על "הסחטנות והביזה החרדית". התקווה היא כי השנתיים האחרונות לימדו את האזרח הישראלי הממוצע שהכסף לא נמצא בבני ברק ובאלעד וכי הילד החרדי זכאי לשוויון זכויות מלא עם אלה שאינם שומרים תורה ומצוות.

עיקרי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה:

חוק הגיוס בכפייה – הסמכות לקביעת יעדי הגיוס תועבר לשר הביטחון, בתוך חמישה חודשים מהיום. בנוסף, ייפתחו מסלולי שירות לחרדים שיכללו הכשרה מינימלית ומתן פטור.

הצביון היהודי של המדינה – הסטטוס קוו יישמר; תבוטל הרפורמה בגיור, כך שהסמכות לגייר תהיה בידי הרבנות הראשית באופן בלעדי; הממשלה תפעל שלא לאפשר לארגונים רפורמיים ודומיהם להעניק תעודות כשרות, גם אם בג"ץ יפסוק כך.

החינוך הטהור – הממשלה תתקן כל פגיעה בתקציבי החינוך שתיגרם על ידי החלטות בג"ץ; יועבר חוק מיוחד לעיגון מעמד החינוך החרדי; תקציבי הישיבות, ההסעות, התרבות, הפנימיות וכל תקציב שנשלל בידי הממשלה הקודמת יוחזרו; תבוטל ההתערבות בתכני החינוך; המוסדות החרדיים לא יופלו בתכנית הקייטנות החדשה.

קיום בכבוד – יוחזרו קצבאות הילדים לרמתן הקודמת; ייחקק חוק שיאפשר את השבת הבטחת ההכנסה למשפחות ברוכות ילדים של אברכים בני תורה; יושבו מלגות הכוללים אשר נחתכו בחצי; יבוטל הסעיף הדרקוני של 'מיצוי כושר ההשתכרות' כתנאי להנחה במעונות היום או בדיור.

עוד סוכם על רפורמה בהליכי מינוי רבני הערים והיישובים, אשר תכלול העלאה בשכרם; הסמכה לרבנות מטעם הרבנות הראשית תיחשב כתואר אקדמי ראשון בתחומים מסוימים בשירות הציבורי; יוקצו תקציבים ל'גרעינים תורניים' – קהילות חרדיות קטנות הפועלות להפצת אור היהדות באזורים מעורבים.

חברי הכנסת של יהדות התורה ישובו פחות או יותר לתפקידים בהם החזיקו בממשלת נתניהו השנייה, עד לפני כשנתיים. ח"כ יעקב ליצמן יכהן כסגן שר הבריאות במעמד של שר; ח"כ משה גפני יהיה יו"ר ועדת הכספים; ח"כ מאיר פרוש ימונה לסגן שר החינוך (ככל הנראה תחת יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט); ח"כ אורי מקלב יקבל את ראשות ועדת המדע, בה החזיק גפני בכנסת הקודמת (בעבר היה מקלב יו"ר הוועדה לפניות הציבור); ח"כ ישראל אייכלר יכהן כסגן יו"ר הכנסת במשך מחצית הקדנציה.

בתוך כך, הערב פורסם כי ליצמן הציע את תפקיד מנכ"ל משרד הבריאות למשה בר-סימן-טוב, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, אשר עבד מולו בכהונתו הראשונה במשרד וביניהם שורר אמון רב. בר-סימן-טוב ככל הנראה ישיב בחיוב להצעה, וזו תהיה הפעם הראשונה בה מנכ"ל משרד הבריאות לא יבוא מעולם הרפואה.

פרוש לנתניהו: "אל תפסיק להזכיר לכולם שקיבלת 30 מנדטים…"

נציגי יהדות התורה במו"מ – ליצמן, גפני ופרוש – הודו לראש הממשלה נתניהו ולצוות המו"מ של הליכוד על השיח ההוגן אשר הוביל להסכם המצוין אשר נחתם הערב. ליצמן אמר כי "אני חושב שההסכם שעשינו הוא הסכם טוב, לא קל, יש הרבה דברים חברתיים שם, גם על קצבאות ילדים וגם טיפולי שיניים, יש עוד הרבה דברים וגם תיקוני עיוות.

"אני בטוח שבעזרת השם, כפי שהוכחנו בקדנציות הקודמות בעבר, והובלנו הרבה רפורמות והרבה הישגים, אני מקווה שהקדנציה הנוכחית תהיה ארבע שנים וחצי", אמר ליצמן.

ח"כ משה גפני אמר לראש הממשלה, "אנחנו שמחים שהגענו לחתימה. עברתי הסכמים קואליציוניים ואני ותיק בעניין הזה, זה הסכם ארוך מאוד שיורד לרזולוציות מאוד נמוכות מבחינת הסכם. אנחנו מודים לצוות על העבודה שנעשתה ורוצים לחזור לכנסת ה-18 שם היה שיתוף פעולה מלא עם רה"מ וסיעת הליכוד".

ח"כ מאיר פרוש אמר כי "כדי ליישם הסכם קואליציוני צריך לעבוד 4.5 שנים ואנחנו נשתדל לעשות זאת ומקווים שתהיה לנו העזרה. היה קשה במו"מ אבל היה מאוד נחמד וטוב שהגענו לכך שאנחנו יכולים לסכם את שעמדנו בו". הוא פנה לנתניהו ואמר, "אני יכול רק לבקש ממך בקשה צנועה: אל תפסיק להזכיר בתקופה הקרובה שקיבלת 30 מנדטים ויש לך מנדט לעשות…".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture