היועמ"ש נגד שרת המשפטים: "מחזיקה בתפיסה פשטנית של המושג משילות"

"יש מי שסבורים כי המשילות אינה מסורה עוד בידי נבחרי העם, אלא בידי מערכת המשפט. בעיני גורמים אלה, חל טשטוש סמכויות בין הרשויות, ויש למצוא נוסחה חדשה לאיזון ביניהן. אני חולק לחלוטין על הדברים האלה", אמר היועמ"ש ב'כנס הרצליה'

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שרת המשפטים איילת שקד בקושי התחילה את כהונתה, ובצמרת המערכת המשפטית כבר קוראים תיגר על השינויים שמבקשת השרה החדשה לערוך ביחסים בין הריבון לבין שופטיו.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין טען היום בנאומו ב'כנס הרצליה' כי "הגורמים השונים במערכת המשפט אינם מבקשים למשול במקום נבחרי הציבור. הם אינם קובעי מדיניות, הם אינם מבקשים לעצמם תפקידים אלה. תפקידים אלה מסורים בידי נבחרי הציבור, המייצגים את העם ואת שלטון הרוב בעם".

וינשטיין תקף את שרת המשפטים שקד מבלי להזכירה בשמה: "יש מי שסבורים כי בישראל של היום, המשילות אינה מסורה עוד בידי נבחרי העם, אלא בידי מערכת המשפט. בעיני גורמים אלה, חל טשטוש סמכויות בין הרשויות, ויש למצוא נוסחה חדשה לאיזון ביניהן".

קרא עוד:
[postim]

"אני חולק לחלוטין על הדברים האלה" אמר היועץ המשפטי לממשלה. "זו בעיני תפיסה פשטנית ובלתי מבוססת של המושג משילות. היכרותי עם מערכת המשפט הישראלית ועם האופן שבו היא מבצעת את תפקידה, שונָה בתכלית".

וינשטיין טען עוד כי לכל אורך השנים, ביצעה מערכת המשפט בישראל את תפקידה בזהירות ובריסון ראויים, ו"ככלל, בית המשפט העליון איננו מתערב בפעולותיהן של הכנסת ושל הממשלה. מעטים וספורים הם החוקים וחלקי החוקים שבוטלו בבית המשפט העליון".

וינשטיין כנס הרצליה (2)וינשטיין נואם בכנס הרצליה (צילום: ארז חרודי - 'עושים צילום')

היועץ המשפטי לממשלה הגן גם על פעולותיו אשר שנויות לאחרונה במחלוקת ציבורית הולכת ומתעצמת. לדבריו, הוא "פועל באופן דומה. היועמ"ש בוחן ומלווה את פעולות הממשלה עוד טרם הגעתן לפתחו של בית המשפט העליון. הוא מהווה כלי עזר לנבחרי הציבור. הוא מסייע להם לקיים ולקדם את מדיניותם במסגרת הדין ובהתאם לכללי המנהל התקין, אך מכך נגזר גם, כי על היועץ המשפטי לממשלה למנוע חריגה מכללי הדין והמנהל התקין. זה תפקידו".

"בני האור ובני החושך"

"אינני חושד כי כל מי שקורא לקדם רפורמות שונות, מבקש לפגוע בבית המשפט העליון, או חלילה בדמוקרטיה. אינני מייחס לכל קריאה לרפורמה, מניעים זרים, לא מדובר כאן במחלוקת בין בני אור לבני חושך", אמר וינשטיין, בהתייחסו לדברים שהשמיעה שרת המשפטים שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת, בהם האשימה את מתנגדי השינויים בתפיסת עולם צרה ודוגמטית.

בכנס, שהתקיים לפני כשלושה שבועות, אמרה שקד לעורכי הדין כי “בשנים האחרונות מתקבל הרושם שקבלת ההחלטות והמשילות אינה מסורה בידי העם אלא בידי מערכת המשפט”.

לדבריה, “העמדה שלא לפסוק נגד רצון העם אלא בשירותו עוברת כחוט השני בתורת המשפט. הנושא מצוי בלב מחלוקת ציבורית, והמתנגדים למגמת טשטוש הסמכויות ואני ביניהם מוגדרים כ’בני חושך’, מול המצדדים המכונים ‘בני אור’. אני כופרת בחלוקה הזאת ואני כופרת בהגדרות הללו”.

“עלינו לזכור כי פירושה המילולי של המילה ‘דמוקרטיה’ הוא שלטון העם. משמעות הדבר, כי העם הוא הריבון, והוא בוחר את נציגיו”, הבהירה שקד. לתפיסתה, “עקרון האיזון מלווה את מערכת השלטון כולה והיחס בין הרשויות. רק הפרדת רשויות אמתית תבטיח את קיומה של הדמוקרטיה”.

(צילום התמונה הראשית: יוסי זמיר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture