הרב מרדכי בידרמן מגלה: מדוע פיתחה הרבנות הראשית פטנט חקלאי?

מנהל מחלקת מצוות התלויות בארץ חשף היום כי הרבנות הראשית השקיעה בפיתוח גידול דו-שנתי, המביא לחיסכון של עשרות מיליוני ₪ בהשמדת תוצרת ערלה • בדיון על דוח המבקר בנושא השחתת מזון הדגיש נציג הרבנות "הפרשת תרומות ומעשרות היא הכרחית להביא לכשרות המזון"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"להרבה אנשים זה נשמע נושא שולי, אך כשבודקים את הנתונים – המספרים מדהימים: כמעט 20% ממוצרי החלב בעולם נזרקים מדי יום, ו-40% מהזבל היומי בישראל מורכב ברובו ממוצרי מזון או מזון שפג תוקפו. כשיש במדינה אנשים עניים שבאמת אין להם כסף לקנות אוכל, הפערים הם בלתי נתפסים". כך אמרה היום (רביעי) יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר בדיון על אבדן והשמדת מזון.

אלהרר קראה לרשתות המזון לקדם מכירה מוזלת, בנפרד, של מוצרים שתוקפם יפוג תוך ימים אחדים. הדבר יאפשר לדבריה, למשפחות נזקקות לרכוש מזון סגור במחירים מוזלים והגיוניים, ויחסוך עלויות רבות, זיהום סביבה וקרקע.

יו"ר הועדה מחתה על שנציגי משרד הכלכלה לא הגיעו לדיון, וקראה למשרדי המשפטים והבריאות לבדוק את החוק בארה"ב, המאפשר הסרת האחריות הפלילית והאזרחית מתורמי מזון, כדי להגן מפני תביעות. אלהרר גם קראה למשרד הרווחה לעדכן את התבחינים למתן תמיכות לארגוני מזון, כדי להתאימם למציאות ולסייע בלוגיסטיקה של העברה המזון מהיצרן למשפחות הנזקקות, והבטיחה לקיים דיון מעקב בעוד כחודשיים כדי לבדוק את עבודת המשרדים.

אורי צוק בר, סמנכ"ל משרד החקלאות, השיב כי הם פועלים בדרכים שונות, בהדרכת המגדלים להורדת הפחת של אספקה טריה, ובעצות כיצד להאריך חיי המדף של פירות וירקות. "בעיה נוספת היא שאנשים קונים יותר ממה שהם צורכים – וזורקים את העודף. אנחנו מעדיפים כלל לא להגיע להשמדת מזון, והיו רק כמה מקרים בודדים בשנים האחרונות. יצא נוהל מסודר בימים הקרובים, בעדיפות ראשונה העברה לעמותת חסד, בעדיפות שנייה בהעברה למאכל בהמה ורק בעדיפות אחרונה השלכה. יש קשרים הדוקים בין החקלאים ועמותות החסד".

קרא עוד:
[postim]

צבי אלון ממועצת הצמחים הוסיף כי "מצד החקלאים ההשמדות הן זעומות. מעל 2 מיליון טון מיוצרים בישראל לשוק המקומי, ואנחנו מעבירים מאות-אלפי מנות לנזקקים מדי שנה, אך הלוגיסטיקה להעביר אותן, היא המכשלה העיקרית".

הרב מרדכי בידרמן, מנהל מחלקה למצוות התלויות בארץ ברבנות הראשית, התייחס לאבדן הפירות ע"י תרומות ומעשרות והשיב כי "אנו פועלים כשלנגד עינינו הציווי של "בל תשחית". בשנים 2006-2011 השקיעה הרבנות הראשית בפיתוח גידול דו-שנתי, המביא לחיסכון של עשרות מיליוני ₪ בהשמדת תוצרת ערלה. הפרשת תרומות ומעשרות היא הכרחית להביא לכשרות המזון – וללא הפרשה זו הפירות והירקות אינם כשרים לאכילה. הצענו – והדבר כבר נעשה בשווקים הסיטונאיים – להעביר תרומות ומעשרות אלו למאכל בהמה שבבעלות כוהנים".

ח"כ אורי מקלב הוסיף כי "הדו"ח מגלה חוסר הבנה מוחלט בצורת ההפרשה" והציע שינוי חקיקה שתסיר אחריות פלילית ואזרחית מתורמי מזון.

לדברי סא"ל דנה שטיינפלד, ראש אגף המזון בצה"ל, הצבא פועל לצמצם את זריקת המזון, ברכש, הובלה ואחסנה. כיום למעלה מ-20 יחידות מעבירות עודפי מזון מבושל לעמותת "לקט ישראל" ובשבועות הקרובים ממש יתווספו עוד 14 יחידות. לדבריה, בשנה האחרונה לבדה נתרמו עשרות אלפי ארוחות מצה"ל לעמותה.

חברי וועדת השמיטה הארצית בוחנים את השוק הסיטונאי בצריפין 3"תרו"מ בשווקים מועברים למאכל בהמת כוהנים". הרה"ר הגר"ד לאו בשוק הסיטונאי בצריפין

גידי כרוך, מנכ"ל "לקט ישראל", קרא לעריכת רפורמה בתחום, ואמר כי "תפקידה של הכנסת והממשלה היא גם ליצור הזדמנויות ולא רק רגולציה מכבידה". הוא הציע הקמת גוף ממשלתי שיעסוק בנושא – כועדת מנכ"לים רשמית שכוללת את משרדי החקלאות, הכלכלה, איכות הסביבה, הרווחה, הבריאות והמועצה לביטחון תזונתי. במקביל, הקמת מנגנון עידוד ותמיכה בחקלאים באמצעות רכש עודפים על ידי הממשלה. מנגנון כזה יבטיח תמיכה בחקלאים מחד ותמיכה בנזקקים מאידך על ידי העברתו באמצעות אליהם ארגוני הגג. גם הוא תמך בחקיקת חוק לאומי לעידוד הצלת עודפי מזון, שיגן על תורמי מזון ועמותות מזון העומדים בסטנדרטים של בטיחות מזון, מפני אחריות לנזקים שעלולים להיגרם בשל המזון הנתרם על ידם. חקיקה נוספת נדרשת היא לעידוד הצלת עודפי מזון מבסיסי צה"ל וגופים ציבוריים בכלל ויצירת חקיקה לתרומת עודפי מזון מרשתות קמעונאיות בדומה לחוק הסופרמרקטים הקיים בצרפת. עו"ד לימור תוסיה-כהן-ברוכים נציגת משרד המשפטים, התנגדה להסרת האחריות ואמרה כי "גם למקבל התרומה יש את הזכות לקבל מזון באיכות ראויה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture