תקרית מביכה: כחלון התנצל בפני ארה"ב על דבריו של ח"כ אורן נגד אובמה

שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, ח"כ מייקל אורן, פרסם ב'וול סטריט ז'ורנל' מאמר תוקפני תחת הכותרת "כך נטש אובמה את ישראל" • בבית הלבן הגיבו בעלבון ובזעם רב, ושלחו את השגריר שפירו לדרוש הבהרות מיו"ר מפלגתו של אורן, שר האוצר משה כחלון • כחלון נזף באורן ומיהר לשגר מכתב התנצלות לממשל האמריקני

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השגריר לשעבר תקף בחריפות, האמריקנים זעמו ויו"ר המפלגה מיהר להתנצל, זוהי תמצית התקרית הדיפלומטית-פוליטית המביכה שאירעה למפלגת 'כולנו' ביממה האחרונה.

אתמול פרסם מייקל אורן – לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון וכיום חבר הכנסת מטעם מפלגת כולנו – מאמר בעיתון האמריקני 'וול סטריט ז'ורנל', בו הוא תוקף בחריפות את נשיא ארצות הברית ברק אובמה ומאשים אותו בנטישתה של מדינת ישראל. כותרת המאמר הייתה פרובוקטיבית ביותר: "כך נטש אובמה את ישראל".

במאמר, המורכב מחלקים מספרו החדש של השגריר לשעבר, ששימש בתפקידו בתקופת כהונתה של ממשלת נתניהו השנייה, ואשר זכה לתהודה רבה בשל תפקידו הבכיר בעבר ומעמדו הפוליטי בהווה, כתב אורן כי שני הצדדים אשמים בדרדור היחסים ביניהם, אך "רק צד אחד (אובמה. י"פ) עשה זאת בכוונה".

קרא עוד:
[postim]

לדבריו, הנשיא האמריקני זנח את שתי נקודות המפתח ביחסים עם ישראל: ההימנעות ממתן פומבי לחילוקי הדעות בין שתי המדינות, והתיאום המלא של ההצהרות המדיניות. אורן סיפר כי המקרה הראשון והמכונן אירע בתחילת כהונתו של אובמה ב-2009, אז הפתיע את נתניהו ואת ממשלתו בדרישתו הפומבית ב'נאום קהיר' וגם בשיחות הפרטיות, להקפיא את הבנייה בהתנחלויות ולהסכים לפתרון שתי המדינות.

.השגרירים אורן (במרכז) ושפירו (משמאל) מקבלים בנתב"ג את פניו של
שר ההגנה האמריקני דאז, צ'אק הייגל (מימין), לפני כשנתיים

אורן הבהיר במאמר כי אובמה מעולם לא היה אנטי ישראלי, אולם הוא בחר להתעלם במודע מההשלכות השליליות של תכנית ההתנתקות, ומכישלונן של שיחות אנאפוליס שנערכו ב-2008 בין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, בניצוחו של הנשיא האמריקני דאז ג'ורג' בוש, ובהן סירבו הפלסטינים להצעה המדינית מרחיקת הלכת ביותר שקיבלו מעולם.

בבית הלבן שקלו להגיב בחריפות, אך החליטו להסתפק במחאה על ידי השגריר

בממשל האמריקני התקבל המאמר בזעם רב, ובתחילה שקלו להגיב בצורה פומבית וחריפה בתדרוך היומי לעיתונאים המתקיים על ידי דובר הבית הלבן, כך חושף הערב העיתונאי ברק רביד ב'הארץ', אולם לבסוך החליטו להסתפק במחאה מינורית יותר על ידי השגריר בישראל, דן שפירו.

שפירו התראיין הבוקר לגל"צ ואמר כי "מייקל אורן פרסם גרסה דמיונית של מה שהתרחש", וכי פרסום המאמר נובע מרצונו של השגריר לשעבר לקדם את מכירותיו של ספרו. "לפעמים לשגריר יש נקודת ראיה מוגבלת לתוך המגעים שמתנהלים. מה שהוא כתב במאמר לא משקף את האמת", טען שפירו.

.השגריר דן שפירו (צילומים: פלאש 90; שגרירות ארה"ב בישראל)

מספר שעות לפני כן, שוחח השגריר האמריקני עם יו"ר מפלגתו של אורן, שר האוצר משה כחלון, והביע בפניו את עלבונו וזעמו של הבית הלבן מהמאמר. שפירו ביקש מכחלון להבהיר לו האם דבריו של אורן מייצגים את עמדתו ואת עמדת המפלגה.

בעקבות השיחה, זימן כחלון את ח"כ אורן לשיחת הבהרה, ולאחר מכן שיגר מכתב התנצלות לשגריר שפירו, בו כתב שדבריו של אורן אינם מייצגים את עמדת המפלגה והבטיח להדגיש בישיבה הבאה של סיעת כולנו בכנסת את החשיבות שהוא רואה ביחסים האסטרטגיים עם ארה"ב ואת הערכים המשותפים שמחברים בין שתי המדינות ושתי הממשלות.

"תמיד הייתי מאוד ברור והבעתי בפומבי את הערכתי למאמציו של הנשיא אובמה לעמוד לצדה של ישראל ולהגן על האינטרסים שלה", כתב יו"ר כולנו לממשל האמריקני. "ברגע שנודע לי על מאמרו של אורן זימנתי אותו מיד ללשכתי והוא הבהיר לי שדבריו מייצגים את עמדתו האישית בלבד. אני מקווה שתמצא את הדרך המתאימה להעביר את המסר שלי לממשל ולעם האמריקני".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

"…מאמציו של הנשיא אובמה לעמוד לצדה של ישראל ולהגן על האינטרסים שלה”? שקרי, מופרך, חנפני, יהודוני, אפילו לא פליטיקלי-קורקט. בקיצור- מטומטם!רושם לפניי: אפיזודה ששמה כחלון.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture